REKLAMA

Facebook dotarł już wszędzie, a ludzie uciekają. Rok 2023 będzie bardzo trudny dla Mety

Facebook, Instagram, WhatsApp - wbrew pozorom to nie one były najjaśniejszymi gwiazdami w gwiazdozbiorze Mety. 2023 rok upłynie koncernowi Marka Zuckerberga nie tylko na utrzymaniu swoich mediów społecznościowych na szczycie, ale także na dalszych inwestycjach w projekt, w który nikt nie wierzy.

02.01.2023 06.51
Facebook dotarł już wszędzie, a ludzie uciekają. Rok 2023 będzie bardzo trudny dla Mety
REKLAMA

2022 rok nie był dla Mety najlepszy. Już sam początek był dla koncernu ogromnym wstrząsem, gdyż raport opublikowany w styczniu wykazał, że po raz pierwszy w historii Facebook traci użytkowników. Następnie Facebook stał się jednym z frontów cyberwojny, by później znaleźć się (ponownie) w ogniu krytyki za projekt metawersum. Pod koniec roku Zuckerberg wyszedł do tłumu bijąc się w pierś i przepraszając za błędy.

Trwające problemy z Facebookiem, któremu zabrakło pola do dalszej ekspansji, pełne kontrowersji metaverse oraz błędne decyzje szefa koncernu zostawią po sobie ślad w 2023 roku.

REKLAMA

9 listopada Mark Zuckerberg w oświadczeniu opublikowanym na stronach Mety oficjalnie przyznał się do błędów popełnionych przy zatrudnianiu i ogólnych decyzjach związanych z wydatkami firmy. Rok do roku zatrudnienie w Meta Platforms Inc wzrosło o 28 procent - łącznie 87 tysięcy pracowników w skali globalnej w trzecim kwartale 2022 roku.

Czwarty kwartał 2022 roku - a tym samym koniec 2022 roku upłynął zatem pod znakiem wycofania się z zatrudnienia nowych pracowników i wydalenia z szeregu firmy 11 tysięcy osób, czyli 13 procent całkowitego zatrudnienia. Zwolnienia te były największymi w historii koncernu oraz jednymi z największych w historii branży. Głowy poleciały przede wszystkim w działach zajmujących się partnerstwami, marketingiem, sprzedażą, kadrami.

Mark Zuckerberg zatrzymał przy sobie przede wszystkim inżynierów i programistów, niezbędnych do utrzymania ciągłości działania i rozwoju usług oferowanych przez Metę. Zwolnienia nie odbiją się na działaniu produktów oferowanych przez koncern, ale mogą nadszarpnąć jej status jako partnera biznesowego.

Pierwszy rok Meta jako pioniera metaverse to porażka

Kiedy w 2021 roku Mark Zuckerberg zmieniał nazwę koncernu z Facebook Inc na Meta Platforms Inc, jego wizją było stworzenie istniejącego obok internetu metawersum, w którym każdy człowiek reprezentowany byłby przez cyfrowe awatary i przenieść jak najwięcej doświadczeń ze świata rzeczywistego w wirtualny.

Po roku od tego wydarzenia, metaverse nie jest atrakcyjny ani dla inwestorów, ani dla samych użytkowników. Barierą wejścia do tego świata są drogie okulary wirtualnej rzeczywistości oraz limity regionalne - Metaverse jest dostępny jedynie dla użytkowników z Ameryki Północnej. Niewielka baza użytkowników stale boryka się z problemami moderacyjnymi Mety, wirtualnej przestrzeni zarzuca się umożliwianie użytkownikom prowadzenie aktywności łamiących regulamin platformy.

Problemy metaverse nie zniechęcają jednak Marka Zuckerberga do dalszego inwestowania w stratne Reality Labs. Założyciel Facebooka ostrzegł inwestorów, że 2023 rok zapowiada się upłynąć pod znakiem ujemnych przychodów z metaverse, gdyż ten nie zamierza przestać inwestować w projekt.

Instagram i WhatsApp

2022 rok nie przyniósł na Instagramie zaskakujących nowości. Meta bardziej niż wcześniej przyłożyła się do wprowadzenia na platformie zmian, które mają chronić użytkowników - zwłaszcza tych nieletnich. Szerokim echem odbiła się weryfikacja wieku za pomocą selfie

Choć serwis nadal nie posiada wersji na iPada, zyskał za to odświeżony wygląd w wersji przeglądarkowej.

Najwięcej nowości Instagram zyskał pod względem możliwości monetyzacji treści. W lipcu w serwisie pojawiła się opcja subskrypcji twórców, a wcześniej także integracja z NFT oraz możliwość dodawania metek z ceną i odnośnikiem do zakupu produktu.

Z kolei najpopularniejszy komunikator świata zyskał dwie bardzo przydatne funkcje: tworzenie społeczności oraz możliwość wysyłania wiadomości do samego siebie. Ponadto Meta zaimplementowała w Whatsapp możliwość tworzenia awatarów i unikalnych naklejek. Jednocześnie w listopadzie hakerzy przysporzyli komunikatorowi nie lada problemów, gdyż na forum hakerskim wyciekły dane prawie pół miliarda użytkowników.

O ile Whatsapp ma się dość dobrze i Meta nie musi dwoić się i troić, aby utrzymać tytuł "najpopularniejszego komunikatora świata", to Instagram ma przed sobą dwa wyzwania.

Po pierwsze, w 2022 roku Instagramowi wyrosła konkurencja pod postacią aplikacji BeReal. Choć obie społecznościówki oparte są na robieniu zdjęć, BeReal daje użytkownikom możliwość udostępniania fotografii z życia wziętych do zamkniętej grupy odbiorców. Stoi w opozycji do Instagrama, którego najwięksi i najbardziej dochodowi twórcy fotografują się po uprzednim przygotowaniu się. Najlepiej o zagrożeniu ze strony BeReal świadczy fakt, że Instagram już skopiował główną funkcję BeReal.

Drugie wyzwanie to... Twitter. Po przejęciu platformy przez Elona Muska, dla niektórych osób szukających alternatyw dla dynamicznego serwisu, jakim jest Twitter, to właśnie Instagram stał się jednym z kierunków migracji. Fakt faktem, Instagram to medium społecznościowe oparte na zdjęciach i wideo, jednakże sama Meta widzi w nim alternatywę dla serwisu Elona Muska i bacznie obserwuje poczynania miliardera. Jeżeli platforma dostarczy odpowiednie funkcje (czytaj: skopiuje więcej z Twittera), Instagram może nieoczekiwanie zyskać nowych użytkowników szukających swojego miejsca w sieci.

Facebook

2022 rok to historyczny rok dla Facebooka, bowiem po raz pierwszy w historii serwis odnotował straty w liczbie użytkowników. Facebook tu i ówdzie wprowadzał zmiany, porzucając inwestycje w kanały informacyjne i skupił się na dostarczaniu użytkownikom rozrywki czy zmieniając nazwę Newsfeed na po prostu Feed. Facebook zadecydował także o ujawnieniu naukowcom, w jaki sposób personalizuje reklamy.

REKLAMA

Jednocześnie platforma pozostaje źródłem kontrowersji, gdyż w 2022 roku serwisowi społecznościowemu udowodniono m.in. nowe metody śledzenia wychwycone przez programistów czy udowodnienie, że Facebook w procesie moderacyjnym treści faworyzuje osoby znane i partnerów biznesowych.

Głównym problemem w dalszym rozwoju Facebooka jest fakt, że rosnąca od lat baza użytkowników to efekt stałej ekspansji Facebooka i dostarczanie bezpłatnych lub tanich rozwiązań krajom rozwijającym się - przede wszystkim tym w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie. Facebook dotarł już wszędzie, tracąc źródła nowych użytkowników, dlatego 2023 rok upłynie platformie na przekonaniu do pozostania na niej już obecnym. Co będzie wyzwaniem biorąc pod uwagę problemy, z jakimi już boryka się Facebook.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA