Facebook, Instagram i Whatsapp napakowane nowymi funkcjami. Oto wszystkie nowości
Żeby pogadać ze sztuczną inteligencją, nie będziesz już musiał przełączać się z Facebooka na ChatGPT, a Photoshopa do upiększania zdjęć na Instagramie możesz w sumie odinstalować. Meta właśnie załadowała do swoich społecznościówek ogromną ilość sztucznej inteligencji, która ma polepszyć doświadczenie użytkownika - albo doprowadzić go do białej gorączki przy generowaniu naklejek.
Metę znamy przede wszystkim jako firmę od social mediów, która stworzyła Facebooka, a później wykupiła, dołączając do swojej floty także Instagrama i komunikator Whatsapp. Następnie Mark Zuckerberg rozszerzył zainteresowanie firmy i jej działalność o własną wizję metaverse oraz produkty (oprogramowanie i sprzęt) wirtualnej rzeczywistości.
Jednak w ostatnich miesiącach szef koncernu dał jasno znać inwestorom, że Meta poszerzy swoje horyzonty o kolejną dziedzinę: sztuczną inteligencję. Choć już od kilku lat Meta posiada własną jednostkę badawczą zajmującą się AI (tu warto przytoczyć modele takie jak Voicebox AI czy I-JEPA) to dopiero teraz sztuczna inteligencja Mety wyjdzie poza bramy laboratorium, lądując - w tak, zgadliście - Facebooku, Instagramie i Whatsappie.
Facebook, Instagram i Whatsapp po brzegi naładowane sztuczną inteligencją
W środę 27 września Meta ogłosiła wprowadzenie "Nowych doświadczeń AI" do swoich serwisów społecznościowych. Z języka public relations na nasze, "Nowe dośwaidczenia AI" to nic innego jak całkowicie nowe funkcje serwisu okraszone mocą sztucznej inteligencji.
Pierwszą nowością są naklejki generowane za pomocą SI. Dzięki mocy dużego modelu językowego Llama 2 oraz modelu Emu, za pomocą krótkich promptów użytkownicy Facebooka, Instagrama, Messengera oraz Whatsappa będą mogli generować własne naklejki do dowolnego wykorzystania w obrębie chatów oraz stories.
Drugą nowością jest wrzucenie AI do edytora zdjęć na Instagramie. Będzie ona miała postać dwóch funkcji: restyle oraz backdrop. Restyle pozwoli zmienić dowolne zdjęcie na dowolny styl (np. na komiksowy rysunek czy malunek akwarelami) możliwy do opisania słowami, a backdrop poprzez prompty pozwoli dodać do zdjęcia dowolne tło.
Kolejna nowość to bezpośrednie wytoczenie dział w kierunku Barda, Bing i ChatGPT. Od teraz Meta AI to nie tylko nazwa jednostki badawczej koncernu, ale i wirtualnego asystenta, którego znajdziemy w społecznościówkach koncernu. Chatbot Meta AI zagości na stałe w Whatsappie, Messengerze i Instagramie oraz - wkrótce - w inteligentnych okularach Ray-Ban i goglach Quest 3. Za asystentem Meta AI stoi "specjalny model wykorzystujący technologię Llama 2". Ponadto dzięki partnerstwu z Microsoftem Meta AI ma dostęp do internetu i oferuje narzędzie do generowania obrazów.
Ostatnia nowość to zapowiadana (a właściwie niezręcznie dla Mety wyciekła do mediów) możliwość chatowania z chatbotami reprezentującymi różne osobowości. 28 różnych chatbotów będzie działać w sposób podobny do asystenta Meta AI, czyli po prostu w ramach wiadomości na Instagramie, Whatsappie i Messengerze. Co ciekawe, celem Mety było stworzenie chatbotów, z którymi będzie można konwersować jak z ludźmi. W tym celu koncern podjął współpracę z influencerami i ikonami kultury, które użyczyły materiału treningowego. Ponadto, Meta założyła im wszystkim profile na Instagramie i Facebooku.
Wśród gwiazd, które użyczyły kawałka siebie dla chatbotów, znajdziemy m.in. koszykarza Chrisa Paula, influencerkę LaurDIY, tenisistkę Naomi Osakę, czy... Paris Hilton i Snoop Dogga. Koncern zapowiedział dodanie kolejnych osobowości, w tym podróżnika Beara Gryllsa czy snowboardzistki Chloe Kim.
Jak informuje Meta, niemalże wszystkie chatboty (poza Meta AI, Bru - Tomem Brady, osobowością sportową oraz Perrym - Chrisem Paulem, golfiarzem) są odłączone od internetu, a ich wiedza o świecie ograniczona jest do wydarzeń przed 2023 rokiem.
Jednak póki co obejdziemy się smakiem AI w produktach Mety. Naklejki w najbliższym miesiącu trafią do "wybranych użytkowników języka angielskiego". Chatboty trafią, póki co jedynie do użytkowników w Stanach Zjednoczonych, a koncern nie podał daty wrzucenia nowych funkcji do edytora zdjęć na Instagramie.
Meta podzieliła się także planami na kolejne miesiące. Oficjalnie zakończyły się prace nad AI studio - platformą Mety do tworzenia AI, którą koncern chce w przyszłości udostępnić "ludziom spoza [koncernu] Meta". Wkrótce udostępnione zostanie także API, które pozwoli deweloperom firm trzecich - twórcom chatbotów wprowadzać je do Messengera i Whatsappa. Ponadto twórcy będą mogli tworzyć sztuczną inteligencję, która rozszerzy ich wirtualną obecność w aplikacjach Mety.
Zobacz też: