Przerobią słynne Kraby na pojazdy szturmowe. To nowa broń dla Wojska Polskiego
Wojsko Polskie będzie miało wkrótce nową broń. Nowy ciężki bojowy wóz piechoty ma być nie tylko pojazdem transportowym, ale także bojowym, który będzie w stanie wspierać czołgi i piechotę.
Ciężki bojowy wóz piechoty (BWP) to rodzaj pojazdu opancerzonego, który ma za zadanie przenosić żołnierzy na pole walki i zapewniać im wsparcie ogniowe. Jest to niezwykle ważny element wyposażenia wojsk zmechanizowanych i pancernych, które muszą stawić czoła coraz bardziej zaawansowanym zagrożeniom. Dlatego Wojsko Polskie planuje w najbliższych latach zmodernizować swoją flotę ciężkich BWP, aby zwiększyć swoją zdolność bojową i obronną.
Jeszcze niedawno polska armia dysponowała około tysiącem bojowych wozów piechoty BWP-1, które są przestarzałe. BWP-1 to radziecki pojazd z lat 60. ubiegłego wieku, który ma słaby pancerz, niską mobilność i słabe uzbrojenie. Nie jest on w stanie skutecznie współpracować z nowoczesnymi czołgami Leopard 2A5, M1 Abrams i K2 Black Panther, które stanowią trzon polskich sił pancernych.
Zastąpią je nowe polskie pojazdy Borsuk. To nowoczesne wozy gąsienicowe, ale współczesne pole bitwy wymaga od armii posiadania w arsenale maszyn, które są jeszcze lepiej opancerzone. Takie, które będą mogły wytrzymać intensywny bój na pierwszej linii frontu współczesnej wojny. I tu na scenę wchodzi Ciężki Bojowy Wóz Piechoty (CBWP), który nie ma jeszcze żadnej nazwy, choć patronem będzie zapewne kolejne zwierzę.
Podwozie Kraba w nowej roli
Nowy ciężki BWP będzie oparty na sprawdzonym podwoziu artyleryjskim Krab/K9. To mobilna podstawa, która ma za sobą ciężką służbę w wojnie za naszą wschodnią granicą, więc świetnie służyć będzie także w nowym pojeździe.
Siłę ognia zapewni bezzałogowa, zdalnie sterowana wieża ZSSW-30/40. Wieża ta posiada armatę automatyczną kalibru 30 lub 40 mm (w zależności od potrzeb), karabin maszynowy kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Spike LR2. Moduł ten jest zdalnie sterowany przez operatora znajdującego się wewnątrz pojazdu i ma wysoką celność oraz szybkostrzelność.
Dodatkowo pojazd może być uzbrojony w granatnik automatyczny kalibru 40 mm lub moździerz kalibru 81 mm. Wieża została ona opracowana przez Hutę Stalowa Wola i WB Electronics.
Mocne opancerzenie i ośmiu żołnierzy desantu
Nowy ciężki BWP będzie miał trzyosobową załogę, składającą się z kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia. Załoga będzie miała do dyspozycji nowoczesne systemy łączności, nawigacji, obserwacji i celownicze, które będą integrowane z systemami dowodzenia i zobrazowania pola walki C4ISR. Pojazd będzie mógł również przenosić do ośmiu żołnierzy desantu, którzy będą mogli wysiadać przez tylną rampę.
Nowy ciężki BWP będzie miał bardzo mocny pancerz, który będzie odporny na ostrzał z nowoczesnych armat automatycznych, pocisków kumulacyjnych i przeciwpancernych. Pancerz będzie składał się z wielowarstwowej stali pancernej, kompozytów ceramicznych i materiałów absorbujących energię kinetyczną.
Nowy ciężki BWP ma być gotowy do produkcji seryjnej w 2025 r. Wyprodukuje go konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. oraz Huta Stalowa Wola S.A. W sumie wojsko zamówiło kilkaset Ciężkich Bojowych Wozów Piechoty (CBWP).