REKLAMA

Polacy mają nowy wóz piechoty. Tak dawał radę na poligonie BWP Borsuk

BWP Borsuk przechodzi intensywne testy na poligonie. Ich wynik jest raczej pozytywny, bo już planowane jest wprowadzenie nowych wozów bojowych do Wojska Polskiego.

15.11.2022 12.11
Polacy mają nowy wóz piechoty. Tak dawał radę na poligonie BWP Borsuk
REKLAMA

BWP Borsuk to nowy i pierwszy polski bojowy wóz piechoty, który jest odpowiedzią naszego przemysłu na wyzwania współczesnego pola walki. Póki co Borsuk znajduje się w fazie prób i wyprodukowano tylko jeden egzemplarz testowy, a cztery kolejne zamówiono.

REKLAMA

Potrzeby Wojska Polskiego są bardzo duże. Znacząco przekraczają 1000 sztuk, a więc jeśli próby zakończą się pozytywnie będzie to jeden z większych kontraktów zawartych z polskim przemysłem zbrojeniowym. 

BWP Borsuk na testach

BWP Borsuk testowany był w ostatnich dniach na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu. BWP Borsuk będzie musiał współpracować ze sprzętem sojuszników. Dlatego też w trakcie prób wykorzystywany jest również bojowy wóz piechoty armii amerykańskiej M2A2 Bradley, dostarczony zapewne dzięki uprzejmości US Army.

 class="wp-image-2949540"
BWP Borsuk na testach w Orzyszu

BWP Borsuk jest obecnie testowany przez żołnierzy 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej. Borsuki będą podstawowym sprzętem w 15. Brygady obok zamówionych z Korei Południowej czołgów K2. 

BWP Borsuk to następca sowieckich pojazdów BWP-1, które były produkowane w latach 1966-1982, a do Polski trafiły w czasach głębokiego PRL. BWP to konstrukcja mocno przestarzała sięgająca korzeniami początku lat 60. ubiegłego wieku i pozbawiona jakichkolwiek modernizacji. Tymczasem Wojsko Polskie posiada ponad 1000 BWP-1.

Testy BWP Borsuk na poligonie w Drawsku Pomorskim.

Bojowy Wóz Piechoty Borsuk

BWP Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla piechoty zmechanizowanej. W skład załogi wchodzi dowódca, działonowy i kierowca. Pojazd może transportować w przedziale desantowym sześciu żołnierzy.

Opancerzenie pojazdu chroni załogę i żołnierzy desantu przed pociskami z broni strzeleckiej i granatników przeciwpancernych, a także przed wybuchami min oraz improwizowanych ładunków wybuchowych.

BWP Borsuk jest pojazdem pływającym, zdolnym do działania w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych. Jego prędkość maksymalna po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, a pływać może z prędkością 8 km/h. Masa Borsuka w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, który będzie montowany w nowych KTO Rosomak. Wieża uzbrojona jest w armatę kaliber 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane.

Dzięki bezzałogowej konstrukcji załoga - czyli dowódca i operator uzbrojenia - siedzi wygodnie i przede wszystkim bezpieczniej w kadłubie pojazdu, za przedziałem silnikowym, który dodatkowo, oprócz pancerza, chroni żołnierzy przed pociskami. Obsługa wieży odbywa się zdalnie, a pole walki obserwowane jest na wyświetlaczach.

Główne uzbrojenie ZSSW-30 stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S kalibru 30 mm, która umożliwia prowadzenie ognia w trybie automatycznym i półautomatycznym, z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Dzięki temu załoga może niszczyć zarówno pojazdy opancerzone, jak i umocnienia przeciwnika.

Dodatkowe uzbrojenie stanowi podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR.

Te doskonałe rakiety przeciwpancerne produkowane są w Polsce na izraelskiej licencji firmy Rafael Advanced Defense Systems. Spike-LR przeznaczony jest do zwalczania czołgów i pojazdów opancerzonych (wyposażonych w pancerze reaktywne), a nawet śmigłowców bojowych w odległości od 200 do 4000 m.

REKLAMA

Zakończenie badań kwalifikacyjnych bojowego wozu piechoty Borsuk przewidywane jest w 2023 r. Pierwszy etap badań kwalifikacyjnych ma zweryfikować zdolności BWP Borsuk pod kątem dzielności terenowej i pokonywania głębokich przeszkód wodnych, siły ognia oraz odporności balistycznej i przeciwminowej.

Zaplanowany jest też etap drugi, który stanowi tylko element badań uzupełniających, będzie wiązał się ze sprawdzeniami systemów łączności.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA