BWP Borsuk przechodzi kluczowe testy. Sukces otworzy drogę do armii
Borsuk, czyli nowy transporter opancerzony polskiej produkcji, przejdzie ważną serię testów. Jeśli wypadną one dobrze, ruszy seryjna produkcja Borsuków dla Wojska Polskiego. Nowe transportery zastąpią wysłużone BWP-1.
- Pamiętające czasy Układu Warszawskiego sowieckie bojowe wozy piechoty BWP-1 w Wojsku Polskim zostaną wreszcie zastąpione.
- Wojsko Polskie otrzymać ma nowoczesne i produkowane w Polsce BWP Borsuk.
- Rozpoczęły się jedne z kluczowych testów Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty Borsuk.
- Pozytywne zakończenie Badań Kwalifikacyjnych otwiera drogę do procesu negocjacji i zakontraktowania dostaw seryjnych BWP Borsuk dla Sił Zbrojnych RP.
- Borsuk jest przystosowany do operowania w różnych warunkach terenowych i pogodowych oraz posiada potężne uzbrojenie.
Rozpoczęcie cyklu weryfikacyjnego to początek badań państwowych, które są ostatnim etapem przed wyjściem Borsuka z cyklu badawczo-rozwojowego do wdrożenia transportera na stan armii.
Borsuk to owoc blisko dekady pracy specjalistów z polskiego przemysłu obronnego. Efekt tej pracy to jeden z najnowocześniejszych pojazdów w swojej kategorii – mobilny, silnie uzbrojony i pływający wóz bojowy piechoty, skrojony pod to, czego potrzebują Wojska Pancerne i Zmechanizowane
- powiedział Sebastian Chwałek, Prezes Zarządu PGZ S.A.
Program Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty rozpoczął się 24 października 2014 r. Na realizację projektu konsorcjum, którym kieruje Huta Stalowa Wola S.A., pierwotnie otrzymało kwotę 62 mln zł
z dofinansowania NCBR, przy 13 mln zł wkładu własnego.
Aktualnie w naszym zakładzie trwa produkcja czterech prototypów Borsuka, a równolegle do tego procesu egzemplarz „01” zostaje skierowany do badań kwalifikacyjnych
- podkreślił Bartłomiej Zając, Prezes Zarządu HSW S.A.
BWP Borsuk pływa i walczy
Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty (NBPWP) Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej.
Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, działonowy-operator oraz kierowca, zaś przedział desantu umożliwia transport 6 żołnierzy w rejon pola walki.
Borsuk jest przystosowany do operowania w różnych warunkach terenowych i pogodowych - jest w stanie pokonywać nawet szerokie przeszkody wodne. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 65 km/h, a pływania do 8 km/h. Masa bojowa w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.
BWP Borsuk w konfiguracji przygotowywanej dla Sił Zbrojnych RP składa się z podwozia - uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej oraz zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30, opracowanego przez HSW S.A. i WB Electronics.
W takim układzie pojazd, przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia, w tym armaty kal. 30 mm oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych, ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz neutralizacji szeregu innych zagrożeń.
Uzbrojenie BWP Borsuk i bezzałogowa wieża ZSSW-30
Borsuk jest solidnie uzbrojony, a siłę ognia zapewnia mu opracowana w Polsce wieża. Zdalnie Sterowany System Wieżowy, czyli ZSSW-30 przeznaczony jest do zwalczania, niszczenia lub obezwładniania w różnych warunkach klimatycznych, niezależnie od pory doby, celów lekko i silnie opancerzonych oraz innych obiektów przeciwnik czy do wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzenia działań bojowych.
System, którego głównym orężem jest armata ATK Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, składa się także z wyrzutni dwóch pocisków przeciwpancernych Spike-LR oraz karabinu UKM-2000C 7,62 mm.
System ZSSW-30 powstał w konsorcjum Huty Stalowa Wola S.A. i WB Electronics S.A.
Wieża wyposażona jest w zautomatyzowany system kierowania ogniem firmy WB Electronics, polskie stabilizowane głowice optoelektroniczne GOD-1 (dowódcy) i GOC-1 (celowniczego) spółki PCO, z kamerami termowizyjnymi i telewizyjnymi i dalmierzem laserowym, oraz system samoobrony SSP-1 Obra z ośmioma wyrzutniami maskujących granatów multispektralnych.
Dane taktyczno-techniczne BWP Borsuk
- załoga: 3 (dowódca, działonowy, kierowca) + 6 żołnierzy desantu
- masa bojowa: 25 000 kg (wersja pływająca)
- współczynnik mocy jednostkowej: 28,4 KM/t (przy masie 25 000 kg)
- długość całkowita: 7,6 m
- szerokość: z panelami opancerzenia: 3,4 m
- silnik wysokoprężny MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM
- zawieszenie hydropneumatyczne
Kto stworzył BWP Borsuk?
Za projekt, rozwijany na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) odpowiada Konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. W skład Konsorcjum wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.