Efekt końca pandemii: rynek PC pod kreską, ale Apple zyskuje
W dobie pandemii sprzedaż PC poszła w górę, ale po dwóch latach najwięksi producenci komputerów znowu są pod kreską. Nie tyczy się to jednak Apple'a, który po przejściu na procesory z rodziny Apple M1 ma powody do świętowania i zyskuje udziały rynkowe.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że na rynku elektroniki użytkowej odwróciły się wieloletnie trendy. Na początku 2020 roku, gdy ludzie z całego świata przechodzili na home office, sprzedaż komputerów ruszyła w górę, a nawet kupno kamerki internetowej w normalnej cenie graniczyło z cudem. Powoli wracamy jednak do normalności i wychodzimy z pandemii, a do tego branża cały czas ma problem z produkcją układów scalonych, przez co popyt bywa większy od podaży.
Pandemia: kończy się. Sprzedaż komputerów: spada.
Według danych IDC za 1. kwartał 2022 r. sprzedaż komputerów PC w ujęciu rok do roku zmalała o 5,1 proc. do poziomu 80,5 mln. Dla porównania w 1. kwartale 2021 r. do nabywców trafiło 84,8 mln maszyn z tej kategorii. Liderem pozostaje przy tym Lenovo pomimo 9,2-procentowego spadku rok do roku i dostaw na poziomie 18,3 mln sztuk. z 22,7-procentowym udziałem w rynku.
Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku kolejnego producenta na liście, czyli HP. Ta firma zaliczyła spadek w wysokości a 17,8 proc. rok do roku co przełożyło się na dostawy na poziomie 15,8 mln sztuk, co daje firmie 19,7 proc. udziałów w rynku. Na podium trafił też Dell, który z kolei zwiększył dostawy o 6,1 proc. do poziomu 13,7 mln sztuk, co dało mu 17,1-procentowy udział w rynku.
Apple również ma powody do zadowolenia.
Jak podają analitycy IDC, firma z Cupertino znajduje się zaraz za podium i dostarczyła w 1. kwartale 2022 r. do swoich klientów 7,2 mln komputerów z rodziny Mac (do których zaliczają się modele z takich linii jak iMac, Mac mini, Mac Pro, MacBook Air i MacBook Pro). Oznacza to, że przedsiębiorstwo zaliczyło wzrost o 4,3 proc. w ujęciu rok do roku w porównaniu do 1. kwartału 2021 r.
Te dobre wyniki, zwłaszcza na tle spadków całej branży, mogą być zasługą ciepłego przyjęcia przez odbiorców odświeżonych komputerów MacBook Pro. Nie powinno to być jednak zaskoczeniem - z jednej strony komentatorzy nabijają się z notcha, a z drugiej Apple wreszcie przyznał się do błędu i przywrócił do laptopów z linii Pro ładowarkę MagSafe, port HDMI oraz czytnik kart SD.
Jak podaje Apple Insider, dobra sprzedaż komputerów z rodziny Mac przełożyła się na wzrost udziałów rynkowych Apple'a z 8,1 proc. do 8,9 proc. w ujęciu rok do roku. Kolejne miejsca w tabeli zajmują Asus oraz Acer, która sprzedały odpowiednio 5,5 mln i 5,4 mln komputerów - przy czym Asus zaliczył 17,7-procentowy wzrost sprzedaży, podczas gdy sprzedaż Acera spadła o 5,9 proc.