Oto największe samoloty na świecie. Te maszyny są naprawdę olbrzymie
Jaki jest największy samolot na świecie. Odpowiedź na to pytanie tylko teoretycznie jest prosta. Jest kilka maszyn, które konkurują o ten zaszczytny tytuł. Oto samoloty, które mogą być śmiało uznane za największy samolot na świecie.
Zanim przejdziemy do rankingu, musimy określić, czym jest duży samolot. Jak się bowiem okazuje:
Przepisy jasno określają, czym jest duży samolot.
Federalna Administracja Lotnicza Stanów Zjednoczonych definiuje duży statek powietrzny jako dowolny statek powietrzny o certyfikowanej maksymalnej masie startowej (MTOW) 5700 kg. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) definiuje z kolei duży statek powietrzny jako „samolot o maksymalnej masie startowej większej niż 5700 kilogramów lub helikopter wielosilnikowy”.
Duże samoloty umożliwiają transport dużych i/lub ciężkich ładunków na duże odległości. Duże statki powietrzne wymagają wyspecjalizowanych lotnisk, a w niektórych krajach obowiązują dla nich specjalne warunki regulacyjne.
Więcej o niezwykłych samolotach przeczytasz na Spider`s Web:
- Najszybszy samolot na świecie to prawdziwy demon prędkości. Nawet wygląd budzi niepokój
- Kosmiczny myśliwiec sowietów. Miała być broń jak z filmu, a wyglądała jak kapeć
- Leduc 022 - ten samolot wyprzedzał swoje czasy. Wyglądał jak z Gwiezdnych Wojen
- Najbrzydsze samoloty wojskowe w historii. Uwaga, od patrzenia bolą oczy
- X-59 QueSS lata szybko jak Concorde, ale bije go na głowę. Właśnie wyjechał z fabryki i wzbije się w powietrze
Jaki jest największy samolot na świecie?
No dobrze, ale jaki jest największy samolot na świecie? Jak się okazuje na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od przyjętych założeń. Inny rekord należy do najdłuższego samolotu, inny do najszerszego, a jeszcze inny do samolotu o największej pojemności i masie. Niżej przedstawiamy kilka wyjątkowo dużych samolotów, które dzięki swoim rozmiarom zaliczane są do największych samolotów na świecie. Jaki jest największy samolot na świecie? Oto potężna czwórka, czyli cztery największe samoloty, które trzeba znać.
Antonow An-225 Mrija, czyli legenda
Za największy i najcięższy samolot transportowy na świecie przez długi czas uchodził Antonow An-225 Mrija. Antonow An-225 Mrija został zaprojektowany i wybudowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Antonow w latach 80. XX wieku jako nosiciel wahadłowca kosmicznego Buran.
Antonow An-225 Mrija miał sześć silników turboodrzutowych i podwójne usterzenie ogonowe. Jego rozpiętość skrzydeł wynosiła 88,4 m, a długość kadłuba 84 m. Jego masa startowa mogła wynosić 640 t, a ładowność 250 t. Samolot mógł przewozić obiekty o niestandardowych wymiarach, takie jak generatory, turbiny wiatrowe czy lokomotywy. Pierwszy lot An-225 odbył się w 1988 r., a jedyny egzemplarz tego samolotu został zniszczony podczas wojny w Ukrainie w 2022 r.
Stratolaunch, największy samolot na świecie
Stratolaunch to największy samolot na świecie pod względem rozpiętości skrzydeł - aż 117 m i masy startowej 590 t. Został zaprojektowany i wybudowany przez amerykańską firmę Stratolaunch Systems założoną przez Paula Allena, współzałożyciela Microsoftu, w celu wynoszenia rakiet nośnych na wysokość ponad 10 tys. m i odpalania ich w powietrzu. Do wzniesienia samolot potrzebuje pasa startowego o długości 3700 m. Po tym jak Mrija została zniszczona, jest on największym samolotem na świecie.
Stratolaunch to dwukadłubowy samolot z sześcioma silnikami odrzutowymi i 28 kołami podwozia. Długość kadłuba wynosi 73 m, a wysokość 15 m. Może przewozić ładunek o masie do 250 t. Wiele systemów statku powietrznego zostało przejętych z Boeinga 747-400, w tym silniki, awionika, kabina załogi, podwozie i inne systemy, co zmniejszyło koszty rozwoju.
Pierwszy udany test w locie przeprowadzono w sobotę 13 kwietnia 2019 r. Samolot leciał 2,5 godziny, osiągając prędkość 304 km/h i wysokość do 5200 m.
Stratolaunch jest częścią koncepcji lotu kosmicznego typu air launch to orbit (ALTO), która polega na wykorzystaniu samolotu jako platformy startowej dla rakiet, które mają umieścić satelity lub załogowe statki kosmiczne na orbicie okołoziemskiej. Taki sposób ma wiele zalet, takich jak większa elastyczność, niezależność od warunków pogodowych, niższe koszty i mniejsze ryzyko awarii.
Niestety, poza kilkoma lotami testowymi, Stratolaunch nie był wykorzystywany do odpalania rakiet.
Airbus A380. Ile osób zabiera największy samolot?
Airbus A380 to największy samolot pasażerski na świecie i drugi pod względem wielkości największy samolot na świecie. Airbus A380 w przeciwieństwie do Stratolaunch jest aktywnie używany przez linie lotnicze kilkunastu państw. Wyprodukowano ją w liczbie 251 sztuk. Kto wie, być może ta właśnie maszyna powinna być uznawana za największy samolot na świecie?
Airbus A380 może zabrać na pokład 853 osób w jednej klasie lub około 560 w trzech klasach. Jest to dwupoziomowy i szerokokadłubowy czterosilnikowy odrzutowiec, który został zaprojektowany i wyprodukowany przez europejski konsorcjum Airbus. Jego celem jest konkurowanie z Boeingiem 747 na rynku dalekodystansowych lotów międzykontynentalnych.
Airbus A380 ma wiele zalet, takich jak niski poziom hałasu, niskie zużycie paliwa na pasażera, wysoki komfort podróży i duża przestrzeń pokładowa. Samolot oferuje wiele udogodnień dla pasażerów, takich jak bary, salony, spa, sklepy czy nawet prysznice. Niektóre linie lotnicze wyposażają swoje A380 w luksusowe apartamenty lub prywatne kabiny.
Rozpiętość skrzydeł samolotu A380 wynosi 79,8 m, a długość kadłuba 72,7 m. Jego masa startowa może sięgać 575 t, a zasięg lotu ponad 15 tys. km. Pierwszy lot A380 odbył się w 2005 r., a do służby wszedł w 2007 r.
Hughes H-4 Hercules, potężny rekordzista
Hughes H-4 Hercules to największa łódź latająca na świecie i samolot o największej rozpiętości skrzydeł (97,5 m) do czasu oblotu Stratolauncha w 2019 r. Oznacza to, że swój rekord maszyna ta trzymała przez ponad 70 lat. To naprawdę szmat czasu w lotnictwie co pokazuje rozmach projektantów i inżynierów.
H-4 Hercules został zaprojektowany i zbudowany przez amerykańskiego miliardera i konstruktora Howarda Hughesa w latach 40. XX wieku jako samolot transportowy zdolny do przewożenia 750 żołnierzy lub dwóch czołgów przez Atlantyk. Z powodu braku aluminium w czasie wojny, samolot został wykonany głównie z drewna, dlatego nazywano go Spruce Goose (Świerkowa Gęś) lub Flying Lumberyard (Latający Tartak).
Jego masa startowa mogła wynosić 180 t, a zasięg lotu ponad 4 tys. kilometrów. Samolot wykonał tylko jeden lot próbny w 1947 r., po którym został przeniesiony do hangaru i nigdy więcej nie latał. Obecnie jest eksponowany w muzeum lotnictwa w Oregonie.