REKLAMA

Największy samolot świata wzbił się w powietrze. Nie, to nie była ś.p. Mrija

Największy samolot świata o rozpiętości skrzydeł większej od ś.p. Antonowa An-225 Mrija zmienił pracę i wraca do lotów. Trzy lata temu odpowiadająca za niego firma Stratolaunch ocierała się już o bankructwo. Dzięki nowemu kontraktowi wkrótce rozpocznie testowanie samolotów hipersonicznych dla amerykańskiej armii.

06.05.2022 09.16
Stratolaunch Roc. Największy samolot świata znowu lata
REKLAMA

U swoich początków ambicją Stratolaunch, firmy założonej w 2011 r. przez Paula G. Allena, współzałożyciela Microsoftu było wynoszenie za pomocą potężnego, dwukadłubowego samolotu rakiet, które wypuszczane na odpowiednio dużej wysokości, już w stratosferze, będą odpalały silniki i wynosiły satelity bezpośrednio na orbitę okołoziemską.

REKLAMA

Samolot nazwany po prostu Roc i przypominający trochę wykorzystywany przez Virgin Galactic samolot WhiteKnightTwo, powstał w 2017 roku, a swój pierwszy lot odbył 13 kwietnia 2019 roku. Problem jednak w tym, że Paul G. Allen zmarł pod koniec 2018 roku pozostawiając spółkę w zawieszeniu. Nie wiadomo było, czy po pierwszym swoim locie Roc jeszcze wzbije się w powietrze.

Na szczęście pod koniec 2019 roku doszło do zmiany właściciela firmy Stratolaunch, a kilkanaście miesięcy później także do zmiany koncepcji wykorzystania samolotu. W grudniu 2021 r. Stratolaunch podpisał umowę z Pentagonem na wynoszenie za pomocą Roca testowych samolotów hipersonicznych.

W tym celu przez ostatnie miesiące modyfikowano konstrukcję Roca, wyposażając go w specjalny pylon, do którego na ziemi mocowane będą testowe samoloty hipersoniczne i z którego będą one uwalniane po osiągnięciu odpowiedniej wysokości.

Stratolaunch Roc ponownie rozwija skrzydła

REKLAMA

Kilka dni temu Stratolaunch przeprowadziły kolejny, piąty już testowy lot Roca. Podczas trwającego niemal pięć godzin lotu nad pustynią Mojave samolot osiągnął wysokość niemal 7000 metrów i potwierdził gotowość do pierwszego lotu z testowymi autonomicznymi samolotami hipersonicznymi Talon-A. Pierwszy, testowy egzemplarz TA-2 znajduje się na ostatnim etapie produkcji.

Rozpiętość skrzydeł Roca to zawrotne 117 metrów, czyli niemal 30 metrów więcej niż wynosiła rozpiętość skrzydeł Mriji zniszczonej przez rosyjskich barbarzyńców na ukraińskim lotnisku Gostomel. Samolot napędzany jest sześcioma silnikami wykorzystywanymi standardowo przez Boeingi 747 (w tym samolocie jest ich cztery).

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA