REKLAMA

Polscy żołnierze bujają czołgami. Abrams, Leopard czy K2 - który wypadł lepiej?

Niecodzienny test przeprowadzili polscy żołnierze wojsk pancernych. Porównali w nim nasze najnowsze czołgi, czyli Abramsa, Leoparda oraz K2.

Polscy żołnierze bujają czołgami. Abrams, Leopard czy K2 - który wypadł lepiej?
REKLAMA

Mając do dyspozycji kilka rodzajów czołgów, żołnierze porównują je ze sobą pod każdym możliwym względem. Nic dziwnego skoro niewiele armii na świecie ma tak zróżnicowany sprzęt pancerny (co swoją drogą utrudnia logistykę i sprawia, ze armia jest droższa). Korzystając z okazji, nasi pancerniacy szczególną uwagę zwracają na mobilność nowych czołgów, sprawdzając jak radzą sobie w terenie te pancerne bestie.

REKLAMA

Jeden z nietypowych testów przeprowadzony został w jednostce wojskowej. Na wideo opublikowanym w serwisie Reddit widzimy, jak żołnierze kołyszą stojącymi w miejscu czołgami, dzięki czemu zobaczyć możemy, jak elastyczne jest zawieszenie. Pojazdy nagrane są od tyłu z obróconymi wieżami, więc całość sprawia wrażenie tańczących czołgów, które kręcą "zadkami".

Na wideo widzimy najpierw Leoparda 2PL, następnie czołg K2 i na końcu Abramsa M1. Nagranie zobaczycie niżej. Porównanie wyraźnie spodobało się internautom, ale zdania na temat tego, który czołg ma najlepsze zawieszenie, były podzielone.

M1 Abrams, K2 i Leopard 2PL - oto najnowsze czołgi na uzbrojeniu Wojska Polskiego

Czołgi to jedne z najbardziej imponujących i zaawansowanych maszyn bojowych na polu walki. Są w stanie pokonać niemal każdy cel naziemny, a także stanowić wsparcie dla piechoty i innych pojazdów. Czołgi to także symbol siły i potęgi wojskowej danego kraju. Nie dziwi więc, że Polska, która chce być wiarygodnym sojusznikiem NATO i skutecznie bronić swojego terytorium, stawia na modernizację swoich sił pancernych.

W ostatnich latach Wojsko Polskie otrzymało trzy nowe typy czołgów podstawowych: M1 Abrams, K2 Black Panther i Leopard 2PL. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, ale wszystkie są znacznie lepsze od przestarzałych T-72M1, które nadal stanowią większość polskiego parku czołgowego. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tym trzem maszynom i porównamy ich parametry i możliwości.

M1 Abrams - amerykański gigant

M1 Abrams to czołg trzeciej generacji, który został zaprojektowany przez firmę Chrysler Defense (obecnie General Dynamics Land Systems) i nazwany na cześć generała Creightona Abramsa, dowódcy wojsk amerykańskich w czasie II wojny światowej i wojny wietnamskiej. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1980 roku, a od tego czasu czołg był wielokrotnie modernizowany i ulepszany.

Czołg Abrams w Wojsku Polskim

Polska kupiła 250 sztuk czołgów M1A2 SEPv3 (System Enhancement Package version 3), które są obecnie najnowocześniejszą wersją Abramsa. Czołg ten ma masę 71,2 tony i jest napędzany przez silnik turbinowy Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM. Głównym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata M256 kalibru 120 mm, która może strzelać różnymi rodzajami pocisków, w tym przeciwpancernymi APFSDS (Armor-Piercing Fin-Stabilized Discarding Sabot), kumulacyjnymi HEAT (High-Explosive Anti-Tank) czy wielofunkcyjnymi MPAT (Multi-Purpose Anti-Tank). Czołg ma także karabin maszynowy M2HB kalibru 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe M240 kalibru 7,62 mm.

M1A2 SEPv3 ma bardzo zaawansowany system kierowania ogniem, który umożliwia celowanie i strzelanie w ruchu oraz w nocy. System ten składa się z termowizora drugiej generacji dla działonowego, termowizora trzeciej generacji dla dowódcy oraz systemu radarowego do pomiaru prędkości wiatru i odległości celu. Czołg ma także system komunikacji i dowodzenia C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), który pozwala na wymianę danych z innymi pojazdami i dowództwem.

M1 Abrams to bardzo sprawdzony i skuteczny czołg, który brał udział w wielu konfliktach, takich jak wojna w Zatoce Perskiej, wojna w Iraku czy wojna w Afganistanie. Jego zaletami są duża siła ognia, wysoka mobilność i niezawodność. Jego wadami są duże zużycie paliwa, wysoki koszt eksploatacji i utrzymania.

K2 Black Panther - koreański tygrys

K2 Black Panther to czołg generacji 3+, który został zaprojektowany przez południowokoreańską agencję Agency for Defense Development i wyprodukowany przez firmę Hyundai Rotem. Czołg ten jest następcą czołgu K1, który był wzorowany na amerykańskim M1 Abrams. K2 jest jednak znacznie nowocześniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie.

Czołg K2 Wojska Polskiego

Polska kupiła 1000 sztuk czołgów K2, które są identyczne z wersją używaną przez armię Korei Południowej. Czołg ten ma masę 55 ton i jest napędzany przez silnik diesla Hyundai Infracore DV27K o mocy 1500 KM. Głównym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata Hyundai WIA CN08 kalibru 120 mm, która może strzelać pociskami przeciwpancernymi K276 - APFSDS lub kumulacyjnymi K277 - HEAT. Czołg ma także karabin maszynowy K6 kalibru 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe K4 kalibru 7,62 mm.

K2 Black Panther ma bardzo zaawansowany system kierowania ogniem, który umożliwia celowanie i strzelanie w ruchu oraz w nocy. System ten składa się z termowizora trzeciej generacji dla działonowego, termowizora czwartej generacji dla dowódcy oraz systemu radarowego do pomiaru prędkości wiatru i odległości celu. Czołg ma także system komunikacji i dowodzenia C4ISR, który pozwala na wymianę danych z innymi pojazdami i dowództwem.

Ochrona czołgu jest zapewniona przez kompozytowy pancerz ceramiczny oraz moduły reaktywne NERA (Non-Explosive Reactive Armor). Dodatkowo czołg ma aktywny system ochrony KAPS (Korean Active Protection System), który wykrywa i niszczy nadlatujące pociski kierowane lub granaty kumulacyjne. Czołg ma także system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy oraz system ochrony przed bronią masowego rażenia NBC.

K2 Black Panther to bardzo nowoczesny i innowacyjny czołg, który wprowadza wiele rozwiązań technologicznych, takich jak półaktywny system zawieszenia ISU (In-Arm Suspension Unit), który pozwala na zmianę wysokości pojazdu i kąta nachylenia lufy, czy system nawigacji inercyjnej INS (Inertial Navigation System), który pozwala na określenie położenia czołgu bez użycia GPS. Jego zaletami są duża siła ognia, wysoka mobilność i manewrowość oraz niska sylwetka. Jego wadami są wysoki koszt zakupu i eksploatacji oraz brak sprawdzenia w warunkach bojowych.

Leopard 2PL - niemiecki klasyk

Leopard 2 to czołg trzeciej generacji, który został zaprojektowany przez firmę Krauss-Maffei Wegmann i jest następcą czołgu Leopard 1. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1979 roku, a od tego czasu czołg był wielokrotnie modernizowany i ulepszany.

Czołg Leopard 2PL

Polska otrzymała 142 sztuki czołgów Leopard 2A4 z zasobów Bundeswehry w latach 2002-2003. W 2013 roku podjęto decyzję o ich modernizacji do standardu Leopard 2PL, który miał zwiększyć ich zdolności bojowe i dostosować je do współczesnego pola walki. 

Leopard 2PL ma masę 59,2 tony i jest napędzany przez silnik diesla MTU-MB 873 o mocy 1500 KM. Głównym uzbrojeniem jest gładkolufowa armata Rheinmetall L/44 kalibru 120 mm, która może strzelać pociskami przeciwpancernymi DM63 - APFSDS lub kumulacyjnymi DM12 - HEAT. Czołg ma także karabin maszynowy MG3 kalibru 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe MG3 kalibru 7,62 mm.

Leopard 2PL ma nowy system kierowania ogniem, który umożliwia celowanie i strzelanie w ruchu oraz w nocy. System ten składa się z nowego celownika termowizyjnego dla działonowego, nowego celownika panoramicznego dla dowódcy oraz nowego systemu stabilizacji lufy. Czołg ma także nowy system komunikacji i dowodzenia C4ISR, który pozwala na wymianę danych z innymi pojazdami i dowództwem.

REKLAMA

Ochrona czołgu jest zapewniona przez kompozytowy pancerz warstwowy typu Chobham oraz moduły reaktywne ERA. Dodatkowo czołg ma system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy oraz system ochrony przed bronią masowego rażenia NBC.

Leopard 2PL to czołg, który łączy w sobie sprawdzone rozwiązania z nowymi technologiami. Jego zaletami są wysoka siła ognia, dobra ochrona i niezawodność. Jego wadami są niska mobilność i manewrowość oraz brak aktywnego systemu ochrony.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA