Teleskop Webba zbadał niesamowitą planetę. Tak zmiennego globu jeszcze nie widzieliśmy

NASA poinformowała właśnie o doniosłym odkryciu. Pierwszy raz na odległej planecie w innym układzie słonecznym odkryto równocześnie wodę, metan i dwutlenek węgla. Planeta VHS 1256 b ma też własną atmosferę i gorące jak ogień chmury piaskowe. To nie wszystkie zdumiewające informacje o tym obiekcie.

23.03.2023 05.05
Skąd wiemy tak dużo o egzoplanetach?

Oto odkrycie, które zrewolucjonizuje naszą wiedzę o planetach poza Układem Słonecznym. Naukowcy prowadzący obserwacje za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba zidentyfikowali cechy chmur krzemianowych w atmosferze odległej planety VHS 1256. Podczas swojej 22-godzinnej doby atmosfera na tej planecie stale się miesza i porusza, unosząc cieplejszą i wypychając zimniejszą materię w dół. Wynikające z tego zmiany jasności są tak duże, że jest to najbardziej zmienna planeta znana do tej pory.

To jednak nie wszystko. Naukowcy wykryli też na planecie VHS 1256 b wodę, metan i tlenek węgla, a także znaleźli dowody na obecność dwutlenku węgla. Jest to największa liczba związków, jakie kiedykolwiek zidentyfikowano jednocześnie na planecie poza Układem Słonecznym.

Skatalogowana jako VHS 1256 b planeta jest niezwykłym obiektem. Znajduje się około 40 lat świetlnych stąd i okrąża nie jedną, ale dwie gwiazdy w okresie - uwaga! - 10 000 naszych lat.

VHS 1256 b znajduje się około cztery razy dalej od swoich gwiazd niż Pluton od Słońca. Oznacza to, że światło planety nie miesza się ze światłem jej gwiazd co czyni ją doskonałym celem dla obserwacji Webba

- powiedziała Brittany Miles, kierownik zespołu naukowego z University of Arizona.

Piekielne chmury na VHS 1256 b

Czy wiadomo coś już o warunkach, jakie panują na VHS 1256 b? Póki co naukowcy ustalili, że w górnych warstwach atmosfery, gdzie kłębią się krzemianowe chmury, temperatura sięga 830 stopni Celsjusza. W tych chmurach Webb wykrył zarówno większe, jak i mniejsze ziarna pyłu krzemianowego.

Drobniejsze ziarna krzemianu w jego atmosferze mogą bardziej przypominać drobne cząstki dymu. Te większe mogą bardziej przypominać bardzo gorące, bardzo małe cząsteczki piasku

- mówi Beth Biller z University of Edinburgh w Wielkiej Brytanii, współautorka badania.

VHS 1256 b ma stosunkowo niską grawitację, co oznacza, że ​​jej krzemianowe chmury mogą pojawiać się i pozostawać wyżej w jej atmosferze, gdzie Webb może je wykryć. Innym powodem, dla którego niebo jest tak burzliwe, jest wiek planety. W kategoriach astronomicznych jest ona bardzo młoda, można mówić wręcz o noworodku. Od jej powstania minęło zaledwie 150 milionów lat (dla porównania nasz poczciwa Ziemia ma już 4,5 miliarda lat) tak więc planeta będzie się dopiero z czasem ochładzać. Co może stać się z tą planetą za miliardy lat? Ponieważ jest tak daleko od swoich gwiazd, z czasem stanie się zimniejsza, a jego niebo może zmienić się z pochmurnego na czyste.

Liczymy na więcej takich odkryć

Chociaż wszystkie obserwowane przez naukowców cechy i związki zostały już wcześniej zauważone na innych planetach, w innych częściach Drogi Mlecznej, przez inne teleskopy, zwyczaj wykrywano tylko jeden związek na raz. Odkrycie tego wszystkiego w jednym miejscu jest więc niezwykle ekscytujące. Jest to też, miejmy nadzieję, dopiero wstępem do wielu podobnych znalezisk.

Zresztą to samo mówią naukowcy, którzy podkreślają, że nawet opublikowane właśnie dane z teleskopu Webba o VHS 1256 b, to dopiero wstęp do bliższego poznania tej planety. W nadchodzących miesiącach i latach będzie można dowiedzieć się o wiele więcej o VHS 1256 b, ponieważ badacze będą nadal przeglądać i analizować dane zbierane w podczerwieni przez teleskop Webba.

Zespół dokonał odkrycia, analizując dane widma zebrane przez dwa instrumenty na pokładzie Webba, spektrograf bliskiej podczerwieni (NIRSpec) i instrument średniej podczerwieni (MIRI). Ponieważ planeta krąży w tak dużej odległości od swoich gwiazd, naukowcy byli w stanie obserwować ją bezpośrednio, zamiast korzystać z techniki tranzytowej lub koronografu do zebrania tych danych.

Grafika główna: Egzoplaneta i jej dwa słońca widoczne w prawym górnym roku. Źródło: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)