REKLAMA

Piętrowy pociąg powstał w Polsce, będzie jeździł w Niemczech. Niewykluczone, że trafi też do nas

Pierwszy piętrowy pociąg Coradia Max wyprodukowany w Chorzowie wyjechał do Niemiec. Chrapkę na dwupoziomowe składy ma też PKP Intercity, więc rodzi się pytanie, czy Alstom wystartuje w przetargu organizowanym przez rodzimego przewoźnika. Warto zobaczyć, co producent pokazał.

Piętrowy pociąg powstał w Polsce, będzie jeździł w Niemczech. Niewykluczone, że trafi też do nas
REKLAMA

Alstom realizuje zamówienie na dostawę 130 elektrycznych pociągów Coradia Max dla klienta SFBW z Badenii-Wirtembergii. Jest to największe jak dotąd zamówienie na pociągi piętrowe realizowane w chorzowskim zakładzie Alstom – zaznacza producent.

REKLAMA

Do tego na Śląsku powstaną wagony i komponenty do piętrowych pociągów dla dwóch innych klientów w Niemczech

– Zamówienie na pociągi piętrowe dla Badenii-Wirtembergii jest pierwszym projektem piętrowego pociągu realizowanym od początku do końca w naszym chorzowskim zakładzie. –  podkreśla Beata Rusinowicz, prezeska Alstom Polska.

Zakład w Chorzowie jest jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk w grupie Alstom. Realizujemy złożone kontrakty wymagające specjalistycznych kompetencji i stałego rozwoju innowacji. Zamówienie na pociągi piętrowe dla Badenii-Wirtembergii jest pierwszym projektem piętrowego pociągu realizowanym od początku do końca w naszym chorzowskim zakładzie. Podobnie jak wszystkie dostawy Alstom, jest to projekt wykonany na specjalne zamówienie klienta – z wygodną pierwszą klasą na górnym pokładzie i licznymi rozwiązaniami zwiększającymi komfort pasażerów, w tym podróżujących o ograniczonej sprawności ruchowej

– dodaje Beata Rusinowicz.

Niedawno Przemek Pająk miał okazję przejechać się słynnym niemieckim pociągiem piętrowym. Podróż mogła się podobać, choć samo wnętrze pojazdu było mocno sfatygowane. Teraz Niemcy dostaną pachnące nowością cacuszko.  

Jak podkreśla Alstom pociągi zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, zapewniając m.in. klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów, lampki do czytania, przestrzenie wielofunkcyjne na duże bagaże, wózki dziecięce i rowery, a także szereg udogodnień dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Maksymalna prędkość pociągu to 200 km/h.

Wyjazd pociągu zarejestrowany przez kanał Ślązag

W całej Europie zamówiono już ponad 500 pojazdów Coradia Max

Pojadą też po polskich torach? Pytanie wydaje się zasadne, wszak PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawy 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przypomnijmy, że według wcześniejszych planów piętrowe wagony miałyby obsługiwać połączenia z Warszawy do Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy. Chciano je również wykorzystywać przy sezonowych połączeniach z i do Czech.

W rozmowie z „Dziennikiem Zachodnim” Beata Rusinowicz przyznała, że Alstom ma swoje procesy decyzyjne, ale są gotowi na to, aby taki piętrowy pociąg dla PKP Intercity był produkowany w Polsce. Procedury przetargowe według deklaracji ruszyły.

Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h – opisywało w październiku PKP Intercity.

Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając około 500 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zgodnie z TSI PRM

– podkreślał przewoźnik.
Wizualizacja PKP Intercity
REKLAMA

Więcej o nowościach na kolei piszemy na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA