REKLAMA

Unia Europejska raz daje, raz zabiera. Koniec z darmowym przeglądaniem TikToka i Facebooka

Darmowe przeglądanie social mediów wkrótce może okazać się niemożliwe. Operatorzy sieci komórkowych muszą zmodyfikować swoje pakiety. Tak wynika z rozporządzenia Unii Europejskiej.

21.05.2024 17.34
Unia Europejska raz daje, raz zabiera. Koniec z darmowym przeglądaniem TikToka i Facebooka
REKLAMA

Dlaczego? Niedawno informowaliśmy o tym, że dzięki nowym przepisom Unii Europejskiej operatorzy sieci komórkowych zmniejszyli opłaty za roaming UE oraz w ofertach abonamentu i subskrypcjach zwiększyli pakiety internetu do wykorzystania za granicą. Teraz jednak popularne pakiety social media będą musiały zniknąć. Stracimy na tym my, klienci, a niektóre oferty operatorów nie będą już tak bardzo atrakcyjne.

REKLAMA

Koniec z darmowym przeglądaniem social mediów. Oferty operatorów czekają zmiany

Jak wynika z nowych doniesień, Urząd Komunikacji Elektronicznej miał wydać nowe zalecenia operatorom dotyczących ofert w modelu "zero rating". Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej miał uznać bowiem go za "dyskryminujący i sprzeczny z ideą otwartego internetu".

Model "zero rating" polega na tym, że firmy telekomunikacyjne oferują swoim klientom usługi z tzw. stawką zerową, czyli nie pobierają opłat za ruch w sieci podczas korzystania z określonych aplikacji. Zdecydowanie najczęściej takie rozwiązanie stosowane było w przypadku aplikacji mediów społecznościowych – Messengera, WhatsAppa, Facebooka, Instagrama, TikToka i innych podobnych, których przeglądanie "nie zjadało" nam GB dostępnych w pakiecie.

Innymi słowy, mogliśmy korzystać z tych aplikacji do woli, nie przejmując się, że pakiet nam się wyczerpie. To było zdecydowanie jedno z najlepszych rozwiązań, które operatorzy wprowadzili w ostatnich latach. No bo wychodząc z domu, będąc na przykład w podróży, najczęściej korzystamy z aplikacji mediów społecznościowych, chociażby do komunikacji ze znajomymi i rodziną. Nie była to co prawda usługa serwowana przez wszystkich operatorów, a wybranych. Obecnie np. w Plushu na kartę mamy pakiet Social Media, w którym z Facebooka, Messengera, WhatsAppa i Instagrama można było korzystać do woli, a na TikToka i YouTube'a były dodatkowe 10 GB.

Z kolei w Orange Flex jest dostępny Social Pass, który pozwala na nielimitowane korzystanie z większości popularnych aplikacji social mediów (oferta była dostępna kiedyś w ofercie na kartę). Wydaje się jednak, że nadchodzi zmierzch dla nielimitowanego dostępu do sociali w ofercie Plusha i Orange (oraz podobnych). Z doniesień UKE wynika, że model zero rating był stosowany także na innych platformach, takich jak gry online, nawigacja, usługi bankowe, platformy e-commerce czy platformy oferujące ebooki.

Nie tędy droga, Unio Europejska

Oczywiście, jak możemy się spodziewać, zmiany nie zostaną wprowadzone od razu. Powiem więcej, wielu obecnych użytkowników przez dłuższy czas nie powinno zauważyć różnicy. Początkowo zostaną dotknięci potencjalni klienci, ponieważ UKE nakazuje usunięcie z ofert usług bazujących na modelu zero rating w ciągu 30 dni od dnia zaleceń pokontrolnych. Możemy zatem założyć, że w nadchodzących tygodniach z ofert znikną pakiety social mediów.

Z kolei z obowiązujących obecnie umów takie pakiety mają być usunięte w terminie 24 mies. od dnia doręczeń zaleceń pokontrolnych. Obecni klienci ofert, w których są dostępne pakiety social mediów, nie powinni stracić swojego przywileju. Jak to będzie w praktyce, zobaczymy.

Pakiety social mediów stanowiły atrakcyjny dodatek. Osobiście jako użytkownik oferty, w której nie mam możliwości nielimitowanego korzystania z social mediów, nie czuję się dyskryminowany czy urażony. Gdybym faktycznie tego potrzebował, po prostu wybrałbym Orange Flexa, ale dla mnie w wyborze oferty ważne są też inne składowe. Nowe przepisy to w mojej opinii wyłącznie szukanie problemu tam, gdzie go nie ma. Na przepisach tracimy wyłącznie my - użytkownicy. Nie kupuje tłumaczenia, że to wszystko, aby lepiej korzystało się z internetu.

[Aktualizacja 29.05.2024]

Plus dziś na swojej stronie internetowej opublikował komunikat, że niebawem zakończy promocje związane z bezpłatną transmisją danych. Nastąpi to za dokładnie miesiąc - 29 czerwca 2024. Operator wyłączy promocję na darmową transmisję na stronę internetową doladuj.plus.pl oraz dotychczas obowiązujące promocje na usługi typu Pakiet Facebook, Pakiet Facebook i Instagram, Pakiet Social w MIX oraz Pakiet Social Media w Plushu na kartę.

REKLAMA

Więcej na temat ofert operatorów przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA