REKLAMA

Jak zmienić miejsce zameldowania przez internet? Obowiązek meldunkowy w praktyce

Zmiana miejsca zameldowania przez internet - okazuje się, że jest to całkiem proste, ale nie zawsze da się to zrobić od ręki. Sprawdź, jak się wymeldować ze starego adresu i jak zameldować się online pod nowym.

zmiana miejsca adresu zameldowania przez internet obowiazek meldunkowy online
REKLAMA

Na adres zameldowania składają się miejscowość, ulica lub osiedle, numer domu oraz ew. numer lokalu mieszkalnego. Określa on, przynajmniej w teorii, miejsce stałego lub czasowego przebywania danej osoby. Figuruje on w dokumentach i to na jego podstawie przypisywany jest np. lokal wyborczy, w którym obywatel z czynnymi prawami wyborczymi może zagłosować w wyborach samorządowych (na szczęście da się zmienić miejsce głosowania na Wybory 2024, ale trzeba się z tym spieszyć).

Obowiązek meldunkowy w Polsce

Meldunek w Polsce jest obowiązkowy, zarówno dla obywateli Polski, jak i dla cudzoziemców, ale zameldować się można wyłącznie w miejscu, do którego mamy tytuł prawny; prócz własności i dzierżawy może to być najem. Nie każdy jednak spełnia obowiązek meldunkowy i wymeldowywuje się spod jednego adresu i melduje pod nowym po każdej przeprowadzce, zwłaszcza gdy wynajmuje lokal - tym bardziej że właścicielowi może to nie być w smak. W praktyce adresy zameldowania i zamieszkania u wielu osób się od siebie różnią.

Często w formularzach oprócz adresu zameldowania podajemy adres do korespondencji, co nieco ułatwia sprawę, gdy nie mieszkamy pod adresem zameldowania. Bywają w życiu jednak sytuacje, gdy chcemy lub musimy się wymeldować spod jednego adresu i zameldować w innym. Kiedy tak się dzieje? A choćby wtedy, gdy np. sprzedajemy nieruchomość. Nabywca domu lub mieszkania również może zaś chcieć się zameldować u siebie, by ułatwić różne formalności.

Do tego jeśli konieczna będzie wizyta w np. urzędzie pracy, to będziemy musieli udać się do tego, który jest przypisany do naszego adresu zameldowania, a nie zamieszkania. Według miejsca zameldowania przyznawany jest także zasiłek dla bezrobotnych, a do tego czasem można uzyskać np. zniżki za parkowanie w mieście, w którym jesteśmy zameldowani. To wszystko może powodować problemy, gdy przenieśliśmy się z jednego miasta do innego.

Jak zmienić adres zameldowania przez internet?

Zmiany adresu zameldowania, jeśli oczywiście mamy tytuł prawny do lokalu (np. własność, dzierżawa, najem), w którym chcemy dokonać meldunku, w odpowiednim urzędzie. Co jednak jeśli nie mamy ochoty na osobistą wizytę? Na szczęście jest również narzędzie online, które pozwala zameldować się bez wychodzenia z domu. Ostatnio miałem okazję sprawdzić je zresztą w praktyce, a chociaż automat u mnie nie zadziałał, to udało się sprawę załatwić bez zbędnej zwłoki.

zmiana miejsca zameldowania przez internet 1 class="wp-image-4525098"

Aby zmienić adres zameldowania, trzeba udać się na przygotowaną w tym celu podstronę internetową na portalu gov.pl. Tutaj można wybrać, czy meldujemy się na stałe pod wskazanym adresem, czy też będzie to pobyt czasowy dłuższy niż trzy miesiące - a w niektórych przypadkach proces można zakończyć nawet bez udziału urzędnika. Po kliknięciu w duży niebieski przycisk Zaloguj trzeba się jednak zalogować na swoje konto. Do wyboru jest kilka opcji.

W celu zalogowania się w witrynie rządowej można użyć Profilu Zaufanego, ale do potwierdzenia tożsamości mogą służyć również aplikacja mObywatele-Dowód lub bankowość elektroniczna. A co z cudzoziemcami, którzy nie mają dostępu do tych narzędzi? W ich przypadku rozwiązaniem może być opcja eID. Niezależnie zaś od wybranej metody logowania, trafiamy do formularza. Na początku wybieramy, czy będziemy meldować siebie, czy dziecko oraz typ meldunku: stały lub czasowy.

Jak wypełnić formularz wniosku meldunkowego?

W kolejnym kroku należy sprawdzić poprawność informacji zaciągniętych do formularza z bazy danych oraz uzupełnić brakujące pola, w tym kraj urodzenia i kraj poprzedniego zamieszkania. Następnie należy podać adres, pod którym chcemy się zameldować i potwierdzić, że mamy do niego tytuł prawny. Potem możemy podać numer księgi wieczystej i jeśli automatyczny system na tej podstawie potwierdzi, iż jesteśmy do niej wpisani, to meldunek powinien dokonać się automatycznie.

U mnie automat niestety nie zadziałał - ale nie drążyłem tematu, z czego to wynika. W kolejnym kroku można bowiem złożyć wniosek, który będzie weryfikowany przez urzędnika - do niego trzeba załączyć dokumenty potwierdzające, iż faktycznie mamy prawo do lokalu. Proces może trwać kilka dni, a u mnie potrzebne były dwa. Kilkadziesiąt godzin po tym, jak wysłałem wraz z wnioskiem zdjęcie odpisu księgi wieczystej oraz zrzut ekranu z czynszem na moje nazwisko.

Sprawdź inne nasze poradniki dotyczące załatwiania spraw w urzędach przez internet:

To, co mi się spodobało, to fakt, iż wszystko załatwiłem bez wychodzenia z domu i bez konieczności dzwonienia na infolinię. Powiadomienie o tym, że meldunek został dokonany, dostałem na adres e-mail, a potwierdzenie mogłem pobrać z portalu ePUAP. Oczywiście u każdego z nas proces weryfikacji może przebiegać nieco inaczej, gdy po drugiej stronie strony internetowej siedzi inny żywy człowiek. Możliwe, że zajdzie konieczność podesłania dodatkowych dokumentów.

Na koniec warto też dodać, że wymeldowanie się ze starego adresu i zameldowanie w nowym to tylko część obowiązku meldunkowego, jaki na nas ciąży. Oprócz tego trzeba również zgłaszać wyjazdy i powroty do kraju. Na szczęście nie dotyczy to krótkich delegacji i podróży wakacyjnych i ma zastosowanie jedynie w momencie, gdy planujemy opuścić kraj na dłużej niż 6 miesięcy (oraz jeśli planujemy opuścić go na stałe). Trzeba to zrobić najpóźniej w dniu wyjazdu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA