Uczniowie udają, że piszą prace, a nauczyciele, że je sprawdzają. Tak teraz wygląda szkoła
Generatywna AI już teraz pomaga uczniom w rozwiązywaniu zadań i pisaniu dłuższych prac. Jednak już niedługo możemy zamknąć się w kółku, w którym to prace generowane przez sztuczną inteligencję będzie sprawdzać sztuczna inteligencja dla nauczycieli.
Jednym z najgorętszych tematów w dyskursie o wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji jest wysługiwanie się nim przez uczniów. Chatboty, które potrafią odpowiedzieć za pomocą naturalnego języka na każde pytanie i pisać twórczo, swą obecnością skutecznie podważyły sens zadawania uczniom prac domowych w formie wypracowań, a za naszą wschodnią granicą nawet sens ich pisania.
Jednak chatboty nie są dostępne jedynie dla uczniów i jak się okazuje, nauczyciele również chętnie je wykorzystują. Ale nie w sposób sugerowany przez samo OpenAI.
Automatyzacja pracy czy lenistwo? Nauczyciele mają narzędzie do sprawdzania prac uczniów
Jak informuje amerykański serwis Axios, na amerykańskim rynku pojawiło się nowe narzędzie - subskrypcja o nazwie Writable. Writable reklamowane jest jako usługa usprawniająca pracę nauczycieli i według twórców działa w prosty sposób. Według przekazów serwisu Writable jest obecnie własnością Houghton Mifflin Harcourt, największego amerykańskiego wydawnictwa szkolnego, którego materiały są używane w 90 proc. szkół w amerykańskim systemie K-12 (od przedszkola do ostatniej klasy szkoły średniej).
Nauczyciel zleca uczniom zadanie napisania wypracowania, po napisaniu ich zbiera je od uczniów i zamiast siadać z czerwonym długopisem w ręku, "przepuszcza" je przez Writable. Aplikacja z kolei za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji OpenAI komentuje treść "pracy" i generuje własne "wnioski" oraz "obserwacje". Natomiast zadaniem nauczyciela jest ewaluacja wniosków wygenerowanych przez AI przed poinformowaniem ucznia o ocenie. Writable zostało stworzone z myślą o amerykańskim systemie K-12
Jak zaznacza Axios, choć system wywołuje mieszane uczucia, to w rzeczywistości Writable i inne podobne mu narzędzia spotykają się z umiarkowaną aprobatą rodziców. W październiku ubiegłego roku amerykańska Krajowa koalicja na rzecz opcji szkół publicznych ("National Coalition for Public School Options") opublikowała wyniki ankiety, z których wynika, że aż 45 proc. badanych rodziców zgadza się, by to AI oceniała pracę ich dzieci w szkole.
Więcej na temat sztucznej inteligencji w szkołach: