REKLAMA

Początek roku szkolnego oznacza powrót uczniów do ChataGPT. Oto oficjalny poradnik dla nauczycieli

Czy w szkołach jest miejsce dla chatbota, który namiętnie zmyśla i który zasłynął wśród uczniów jako maszyna do pracy niesamodzielnej? Jak przekonuje OpenAI, jak najbardziej. Firma właśnie opublikowała poradnik dotyczący ChatGPT i generatywnej AI dla nauczycieli, a pomysłowi przyklaskują wykładowcy uniwersyteccy.

Początek roku szkolnego oznacza powrót uczniów do ChataGPT. Oto oficjalny poradnik dla nauczycieli
REKLAMA

ChatGPT i szeroko pojęte szkolnictwo to temat rzeka. Początkowo uczniowie zachłysnęli się możliwościami ChatGPT oraz faktem, że byli technologicznie krok do przodu w porównaniu do nauczycieli. Chatbot OpenAI trafił tak do uczniów, jak i studentów, z kolei do dydaktyków lawinowo trafiały prace pisane przez ChatGPT. Dla niektórych sielanka się skończyła, gdyż szkoły zaczęły blokować dostęp do generatywnej AI.

Remedium na sytuację miał być klasyfikator tekstu stworzony przez OpenAI, ale był on na tyle nieefektywny, że firma zdecydowała się go wycofać. Teraz Sam Altman i jego zespół szykuje kolejne podejście do zdjęcia z ChatGPT negatywnej łatki. Bowiem OpenAI właśnie opublikowało poradnik dla nauczycieli.

REKLAMA

ChatGPT dla nauczycieli? OpenAI zaprasza i tłumaczy

1 września OpenAI opublikowało poradnik w formie FAQ - często zadawanych pytań, który skierowany jest do nauczycieli. FAQ zostało stworzone z myślą przede wszystkim o nauczycielach, którzy nie posiadają bogatej wiedzy na temat generatywnej AI. Jednak niezależnie od poziomu wiedzy, FAQ otwiera wspólne dla wszystkich dydaktyków pytanie "Jak nauczyciele mogą reagować na prezentowanie przez uczniów treści generowanych przez AI jako własnych?".

OpenAI tłumaczy, że klasyfikatory i inne narzędzia sprawdzające, czy dany tekst został wygenerowany przez AI nie działają. Firma przestrzega także przed użyciem ChatGPT do zweryfikowania, czy tekst został wygenerowany przez chatbota (przypomnijmy, że podobna próba skończyła się bardzo przykro dla jednego z nowojorskich prawników). Zamiast tego OpenAI zachęca nauczycieli, by ci wspólnie z uczniami wchodzili w interakcję z chatbotem, analizując wpisane prompty i uzyskane odpowiedzi, jednocześnie "oceniając jakość zadawanych pytań, trafność uzyskanych informacji oraz to, jak dobrze uczeń zrozumiał, że może kwestionować, dwukrotnie sprawdzać i brać pod uwagę potencjalne uprzedzenia w tych informacjach".

Oprócz tego FAQ dla nauczycieli wyjaśnia kwestie dotyczące ograniczeń wiekowych dla użytkowników modeli OpenAI, uprzedzeń i prawdomówności sztucznej inteligencji oraz zawiera listę darmowych kursów dla nauczycieli dotyczących generatywnej AI (aczkolwiek wszystko jedynie w języku angielskim).

Dodatkowo na blogu firmy OpenAI opisało praktyczne przykłady wykorzystania ChatGPT przez dydaktyków. Pierwszy z przytoczonych przykładów to doktor Helen Crompton, wykładowczyni technologii edukacyjnych na Uniwersytecie Old Dominion, która rekomenduje wykorzystanie ChatGPT do przeanalizowania mocnych i słabych stron komunikacji oraz argumentacji ucznia. W tym celu Crompton proponuje użycie jako partnera do rozmowy odgrywającego jakąś rolę, np. rekrutera czy nowego szefa i rozmowę, którą później uczeń może przeanalizować.

Z kolei Fran Bellas, profesor na hiszpańskiej Universidade da Coruña sugeruje wykorzystanie ChatGPT do tworzenia quizów, testów i scenariuszy lekcji. Jednocześnie Bellas zastrzega, by nie kopiować pomysłów sztucznej inteligencji w formie, w jakiej są wygenerowane, a dostosowywać je tak pod względem autentyczności informacji w nich zawartych, jak i poziomu i zdolności uczniów.

- Jeśli wejdziesz na ChatGPT i poprosisz o stworzenie 5 pytań egzaminacyjnych dotyczących obwodów elektrycznych, wyniki będą bardzo świeże. Możesz wykorzystać te pomysły i stworzyć własne

- powiedział Fran Bellas cytowany przez OpenAI
REKLAMA

Zobacz też:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA