TikTok na celowniku Unii Europejskiej. Temu przyjrzy się Komisja
Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko TikTokowi. Unia Europejska ma ocenić, czy aby nie doszło do naruszenia ustawy o rynkach cyfrowych (DSA).
TikTok stał się tematem badań Unii Europejskiej. Postępowanie ma dotyczyć "uzależniających algorytmów", ale także prywatności i bezpieczeństwa osób nieletnich, które korzystają z platformy. Cały proces ma koncentrować się na kilku kluczowych obszarach związanych przede wszystkim z młodszymi osobami.
TikTok na celowniku Unii Europejskiej. Sprawdzą, czy platforma nie uzależnia
Komisja Europejska przekazała w komunikacie, że rozpoczęto dochodzenie dotyczące TikToka. Wszystko odnosi się do ustawy o rynkach cyfrowych, która obowiązuje wszystkich dużych graczy w świecie technologii od 17 lutego 2024 r. Przeanalizowany został raport oceny ryzyka przesłany przez TikToka w 2023 r. oraz inne informacje dostarczone przez platformę.
Komisja przede wszystkim sprawdzi potencjalnie negatywne skutki, jakie mogą wynikać z algorytmów serwisu społecznościowego pochodzącego z Chin. Unia Europejska wyraża obawy, że algorytmy tej platformy mogą prowadzić do uzależnień behawioralnych oraz tworzyć tzw. efekt króliczej dziury. Ten ma występować w momencie, gdy użytkownik platformy widzi powiązane treści - także te potencjalnie niebezpieczne dla osób nieletnich.
Komisja Europejska tłumaczy takie postępowanie chęcią przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom dla dobrego samopoczucia (zarówno fizycznego, jak i psychicznego) użytkownika. Ponadto, Unia Europejska ma zamiar przyjrzeć się innym aspektom TikToka, m.in. narzędziom wykorzystywanym przez platformę do weryfikacji wieku, mając na celu zapobieganie dostępowi do nieodpowiednich treści dla osób nieletnich.
Jednocześnie będą chcieli sprawdzić, czy TikTok zapewnił odpowiednio wysoki poziom prywatności i bezpieczeństwa dla osoby nieletniej. Chodzi o domyślne ustawienia, które dotyczą kont młodszych użytkowników. Unia Europejska zweryfikuje, czy platforma wypełnia obowiązki DSA w obszarze reklam oraz czy udostępnienia publicznie dostępne dane dotyczące platformy badaczom.
Unia Europejska mocno wpłynęła na TikToka
Już w ubiegłym roku Unia Europejska mocno wpłynęła na popularny serwis społecznościowy z krótkimi pionowymi wideo. Aby spełnić wymagania ustawy o rynkach cyfrowych, TikTok musiał pozwolić użytkownikom z UE dać opcję wyłączenia algorytmu w kanale "Dla Ciebie". Dodatkowo wycofano personalizowane reklamy dla nieletnich użytkowników.
Więcej o mediach społecznościowych przeczytasz na Spider's Web: