Jeden klik i TikTok przestanie działać jak TikTok. Zastanów się, czy tego chcesz
TikTok przygotowuje zmiany w aplikacji, które dotyczą wyłącznie Europy i dają możliwość wyboru, czy chcemy skorzystać z tiktokowego algorytmu. Co to oznacza? Koniec personalizacji w karcie „Dla Ciebie”.
TikTok zawdzięcza swoją popularność skutecznemu algorytmowi. Nierzadko podczas scrollowania treści pośród wideo wielkich twórców internetowych możemy zobaczyć także filmy zupełnie nieznanych nam osób, które w pewien sposób są powiązane z naszymi zainteresowaniami i tym, co najchętniej oglądamy.
Jednak Unia Europejska przygotowała ustawę o usługach cyfrowych, która nakłada na TikToka wymóg oferowania treści, które nie są oparte na monitorowaniu aktywności użytkowników.
Jeden klik i TikTok nie działa jak TikTok. Poważne zmiany w aplikacji
Zgodnie z regulacją UE, duże platformy internetowe, które korzystają z algorytmów rekomendowania treści na podstawie profilowania (czyli śledzenia aktywności na platformie), mają oferować korzystającym treści, które nie mają nic wspólnego z ich aktywnością.
Oczywiście TikTok nie mógł sobie pozwolić na rezygnację ze swojego algorytmu rekomendującego treści na podstawie wcześniejszych obejrzeń i wyszukań w kanale „Dla Ciebie”, dlatego poszedł inną drogą.
Mianowicie da użytkownikowi możliwość wyłączenia personalizacji, co tak naprawdę pozwoli na używanie TikToka bez algorytmu TikToka. W zamian na tablicy wciąż będą automatycznie sugerowane nowe filmy, ale nie na podstawie aktywności użytkowników, tylko kraju zamieszkania korzystającego. TikTok pokaże co jest popularne w danym regionie oraz to, co preferują inni użytkownicy w danym języku.
Oznacza to, że TikTok po wyłączeniu opcji personalizacji dla użytkowników w Polsce będzie rekomendował przykładowo to, co jest popularne obecnie w naszym kraju. Natomiast jeśli chodzi o sposób wyświetlania treści z profili, które obserwujemy to będą one pokazywały się chronologicznie - od najnowszego do najpóźniej dodanego.
Bezpieczeństwo na TikToku dla mieszkańców Europy
Ale to nie jedyna zmiana w TikToku. Platforma ma bardziej chronić nieletnich - teraz już konta użytkowników poniżej 16 roku życia są domyślnie prywatne i ich filmy nie mogą pojawiać się w kanale Dla Ciebie. Teraz jednak użytkownicy z Europy (i Polski) w wieku 13-17 lat nie zobaczą spersonalizowanych reklam dotyczących zainteresowań z TikToka i poza nim.
Dodatkowo dzięki UE mieszkańcy Europy zyskają ekskluzywną możliwość zgłaszania treści, które ich zdaniem nie powinny pojawić się na TikToku. Przez co serwis może zablokować określony film w jednym kraju lub całym regionie.