REKLAMA

Są wyniki Orange za 2023 r. Wiemy, jak wypadł operator

Orange podzielił się wynikami finansowymi za ubiegły rok. Co to oznacza dla klientów? Firma zdradziła, w jakim kierunku będzie rozwijać swoje portfolio usług.

Orange
REKLAMA

Sytuacja finansowa polskiego oddziału Orange jest stabilna. Firma podsumowała 2023 r., w którym przychody wzrosły o blisko 4 proc. i to pomimo inflacji oraz rosnących kosztów pośrednich. W ujęciu rok do roku zanotowano również 3-procentowy wzrost rentowności operacyjnej, czyli wskaźnika EBITDAaL, w głównej mierze dzięki rosnącej marży bezpośredniej.

REKLAMA

Czytaj inne nasze teksty na temat sieci Orange:

Wyniki finansowe Orange 2023

W osiągnięciu dobrych wyników pomógł 5-procentowy wzrost przychodów za kluczowe usługi telekomunikacyjne oraz 18-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu. Orange zyskuje również w segmencie biznesowym, a w ramach IT/IS zanotował 14-procentowy wzrost, do czego przyczyniły się między innymi projekty integratorskie dla sektora publicznego.

Operator pochwalił się przy tym, że jego zysk netto za miniony rok osiągnął pułap 818 mln zł, a to o 90 mln więcej niż rok temu. Orange podaje, że możliwe to było dzięki rosnącemu wskaźnikowi EBITDAaL, niższej amortyzacji i niższym kosztom finansowym. To wszystko sprawia, że zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy w wysokości 0,48 zł na akcję.

Orange realizuje teraz założenia strategii .Grow

Transformacja wewnętrzna w Orange Polska rozpoczęła się w 2021 r. Firma poczyniła wtedy założenia dotyczące poziomu najważniejszych wskaźników finansowych, które chciałaby osiągnąć. Teraz, po dwóch latach, jest na dobrej drodze, by te założenia spełnić lub wręcz przebić.

W osiągnięciu dobrych wskaźników finansowych pomógł fakt, że Orange stale pozyskuje nowych klientów. Rośnie przy tym nie tylko ich liczba, ale również średni przychód od abonenta. Spora zasługa w tym abonamentów konwergentnych, czyli umów łączonych np. na internet i telewizję w jednym.

Orange wyszedł z założenia, że chce oferować „więcej za więcej”.

Z abonamentów łączonych na koniec 2023 r. korzystało już 1,7 mln klientów, co oznacza wzrost o 4,6 proc. r./r. W samym 4. kwartale przybyło ich ponad 30 tys. Coraz więcej osób korzysta też ze światłowodu w Orange, gdzie zanotowano wzrost o 49 tys. w samym 4. kwartale i jednocześnie 15 proc. r./r.

Orange ma też więcej abonentów mobilnych usług głosowych. Miniony rok operator zamknął z bazą abonentów większą o 218 tys. klientów w porównaniu z końcem 2023 r. co przekłada się na 2,5-procentowy wzrost. Zmniejszyła się za to liczba abonentów usług typu prepaid.

Liczna abonamentów Orange rośnie, liczba prepaidów spada.

Większa liczba umów na abonament i mniejsza liczba aktywnych prepaidów to dla operatora przy tym akurat dobra wiadomość. Średni przychód na jedną ofertę w przypadku usług na kartę jest zwykle niższa niż w abonamencie. W ubiegłym roku parametr ARPO w Orange Polska wzrósł z kolei łącznie o 3-4 proc. w poszczególnych usługach. W części zasługę tę można przypisać właśnie zmianie w strukturze klientów.

Orange wdraża też wiele rozwiązań pozwalających na automatyzację procesów, w tym marketingu, co zwiększa efektywność i obniża koszty. Zmienia się też forma obsługi klientów, a teraz już 20 proc. sprzedaży odbywa się online. Klienci coraz częściej obsługują się w dodatki sami z poziomu aplikacji operatora, w czym pomaga fakt, iż z Mój Orange korzysta o 50 proc. więcej abonentów niż w 2021 r.

A na czym Orange skupi się w 2024 r.?

Przede wszystkim będzie to rozwój 5G. Już w styczniu uruchomiono sieć działającą w paśmie C, gdyż Orange za wczasu zmodernizował swoje stacje bazowe z myślą o wykorzystaniu dodatkowych częstotliwości. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się dotarcia sieci 5. generacji do nowych lokalizacji.

Pozyskane, nowe częstotliwości 5G znacząco wzmacniają naszą sieć. Będziemy inwestować w jej rozbudowę, by coraz więcej klientów mogło korzystać z maksymalnych możliwości, jakie oferuje ta technologia – powiedziała Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska

Firma stale też dba o ekologię i planuje dalej ograniczać wpływ na środowisko naturalne. Już pod koniec 2023 r. emisja własna CO2 była niższa o 80 proc. w porównaniu do 2015 r. Oznacza to, że cel związany z tym wskaźnikiem udało się osiągnąć o dwa lata przed czasem.

Ograniczenie emisji dwutlenku węgla to jednak nie wszystko, gdyż firma zajmuje się też odnawianiem używanych sprzętów elektronicznych. Pomiędzy 2021 i 2023 rokiem operatorowi udało się w ten sposób wprowadzić ponownie do obiegu 1,5 mln urządzeń klienckich.

REKLAMA

Oprócz tego Orange Polska realizuje swoje programy edukacyjne.

W ramach Lekcja:Enter przeszkolono 82 tys. nauczycielek i nauczycieli z 10 tys. szkół, w większości z małych miejscowości i wsi. W w programach edukacji cyfrowej Fundacji Orange uczestniczyło zaś blisko 6 tys. dzieci, a na kursy dla seniorów wybrało się 7 tys. osób.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA