To latające dziwadło to przyszłość lotnictwa. Amerykańskie wojsko chce mieć takie samoloty
Amerykańska armia chce samolotów, które będą nie tylko bardziej oszczędne w zużyciu paliwa, ale także przewiozą więcej pasażerów i ładunku. Rozwiązanie wygląda zaskakująco, ale tak mają wyglądać samoloty przyszłości.
Amerykańskie siły powietrzne ogłosiły, że wybrały startup JetZero do budowy i testowania prototypu samolotu o nazwie Blended-Wing Body (BWB), co można przetłumaczyć jako kadłub zmieszany ze skrzydłem. Jest to konstrukcja, w której kadłub i skrzydła są połączone w jedną bryłę, co poprawia aerodynamikę i zmniejsza opór powietrza.
Taki samolot może być znacznie bardziej wydajny energetycznie niż tradycyjne samoloty o tej samej wielkości. Konstrukcja Blended-Wing Body zmniejsza opór aerodynamiczny o co najmniej 30 proc. i zapewnia dodatkową siłę nośną. Chociaż koncepcja BWB istnieje od dziesięcioleci, dopiero najnowsze postępy technologiczne w projektowaniu, konstrukcji, technologii materiałów, produkcji i innych obszarach umożliwiły produkcję takich samolotów.
JetZero twierdzi, że jego samolot BWB będzie mógł zabrać na pokład dwa razy więcej paliwa niż Boeing KC-46, który jest obecnie używany przez amerykańskie siły powietrzne do tankowania innych maszyn w powietrzu. Startup będzie wspierany w czasie budowy samolotu przez koncern Northrop Grumman.
Inni też pracują nad BWB
JetZero nie jest jedyną firmą, która pracuje nad samolotami BWB. Boeing już wcześniej budował i testował mniejsze modele swojego projektu X-48. Lockheed Martin, inna znana firma z branży lotniczej i obronnej, również badała możliwości hybrydowej konstrukcji skrzydła i kadłuba w tunelach aerodynamicznych. Jednak JetZero ma przewagę nad konkurencją dzięki wiedzy zebranej w projektach dla NASA i współpracy z Northrop Grumman, gigantem zbrojeniowym, który ma duże doświadczenie w budowie samolotów dla wojska.
JetZero i amerykańskie siły powietrzne mają nadzieję, że pełnowymiarowy prototyp samolotu BWB będzie gotowy do lotu w 2027 r. Celem tego projektu jest nie tylko sprawdzenie nowych technologii, ale także zbadanie potencjału takiego samolotu dla przyszłych potrzeb transportowych i logistycznych wojska. Samolot BWB mógłby latać na dłuższe dystanse i lądować na krótszych pasach startowych, co zwiększyłoby jego zdolność do przenoszenia żołnierzy, sprzętu, ładunków humanitarnych czy rannych.
Przeczytaj także:
- Te latające spodki istniały naprawdę. Oto tajny projekt amerykańskiej armii
- X-59 QueSS lata szybko jak Concorde, ale bije go na głowę. Właśnie wyjechał z fabryki i wzbije się w powietrze
- Obłędny film z niewidzialnym bombowcem B-2 Spirit w roli głównej. Ten przelot jest po prostu niesamowity
Nie tylko wojsko
Samolot BWB nie jest jednak przeznaczony tylko dla wojska. JetZero twierdzi, że jego konstrukcja mogłaby być również wykorzystana przez linie lotnicze do przewozu pasażerów i towarów. Taki samolot mógłby pomieścić więcej ludzi lub ładunku niż tradycyjny samolot o tej samej wielkości. Ponadto zużywałby mniej paliwa i emitowałby mniej spalin, co jest ważne dla ochrony środowiska i zmniejszenia kosztów operacyjnych.
JetZero ma ambitne plany na przyszłość lotnictwa. Firma chce stworzyć samolot, który będzie szybki, zasięgowy, wytrzymały i elastyczny, ale także oszczędny i ekologiczny. Czy samolot BWB stanie się nowym standardem w branży lotniczej? Czy będziemy latać skrzydłem? Na te pytania poznamy odpowiedź za kilka lat.