REKLAMA

Alibaba już depcze Amazonowi po piętach

Kapitalizacja rynkowa Alibaby wynosi 392,7 mld dol. U Amazona to 474,4 mld dol. Różnica pomiędzy dwoma największymi graczami w e-commerce na świecie maleje.

Alibaba, właściciel AliExpress dogadania Amazona
REKLAMA

Jak informuje Quartz wartość Alibaby od giełdowego debiutu w 2014 roku wzrosła o ponad 90 proc. Poniższy graf świetnie pokazuje, że różnica pomiędzy dwoma hegemonami jest coraz mniejsza.

REKLAMA

Alibaba była nawet większa niż Amazon zaraz po swoim debiucie, ale inwestorzy w miarę czasu tracili nieco wiarę w Chińczyków, co obrazuje spadający kurs akcji. Sprzedaż cały czas rosła, ale po części była napędzana podróbkami, o których twórca Alibaby, Jack Ma mówił:

 class="wp-image-584930"

Jego słowa wywołały ogromną burzę w sieci i zdiagnozowały szerszy problem z chińską ekspansją za Zachód, czyli poszanowanie własności intelektualnej.

Inne problemy to m.in. rosnąca konkurencja na lokalnym rynku. Takie platformy jak JD.com już teraz są znane w Polsce - przynajmniej wśród osób przyzwyczajonych do zakupów w Państwie Środka.

Amazon to machina nie do zatrzymania

A przynajmniej tak może się wydawać obserwując nieustający, stabilny wzrost ceny akcji.

 class="wp-image-584929"

Alibaba rośnie jednak szybciej. Już teraz na wszystkich swoich platformach ma 466 mln aktywnych kupujących. Alibaba to bowiem nie tylko AliExpress, ale jeszcze Taobao (platforma sprzedaży na linii konsument - konsument) czy Tmall (firmy sprzedają konsumentom).

Inwestorów zaczęła nęcić wyższa marża, na której operuje Alibaba. Amazon stara się bowiem sprzedawać jak najwięcej towarów po jak najniższych cenach i zarabiać na ogromnych wolumach. Marża jest niska i zależy tylko od Amazona. Alibaba działa inaczej.

Alibaba jak polskie Allegro

Alibaba jest zdecydowanie bliżej modelu Allegro. Obie platformy (nie sklepy, a platformy) łączą kupujących ze sprzedawcami. Zarabiają na procencie od sprzedaży i reklamach w wyszukiwarce. Kiedy koszt marginalny twojego produktu zbliża się do zera, a tak jest w przypadku produktów cyfrowych, to ekspansja może postępować w mgnieniu oka. Przyrównajmy to do Amazona, który musi budować centra dystrybucyjne.

REKLAMA

Amazon wygrać może kontrolą nad całym cyklem logistycznym i jakością obsługi, ale i ta w przypadku Chińczyków cały czas się poprawia.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-05T12:41:18+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:19:49+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T11:07:20+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:49:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T09:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T08:07:15+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:42:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T19:22:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T18:12:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T17:29:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:54:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T16:29:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T15:32:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T14:45:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:20:05+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:01:12+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T11:11:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T10:27:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T09:06:10+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T08:45:30+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA