REKLAMA

Alibaba już depcze Amazonowi po piętach

Kapitalizacja rynkowa Alibaby wynosi 392,7 mld dol. U Amazona to 474,4 mld dol. Różnica pomiędzy dwoma największymi graczami w e-commerce na świecie maleje.

Alibaba, właściciel AliExpress dogadania Amazona
REKLAMA

Jak informuje Quartz wartość Alibaby od giełdowego debiutu w 2014 roku wzrosła o ponad 90 proc. Poniższy graf świetnie pokazuje, że różnica pomiędzy dwoma hegemonami jest coraz mniejsza.

REKLAMA

Alibaba była nawet większa niż Amazon zaraz po swoim debiucie, ale inwestorzy w miarę czasu tracili nieco wiarę w Chińczyków, co obrazuje spadający kurs akcji. Sprzedaż cały czas rosła, ale po części była napędzana podróbkami, o których twórca Alibaby, Jack Ma mówił:

 class="wp-image-584930"

Jego słowa wywołały ogromną burzę w sieci i zdiagnozowały szerszy problem z chińską ekspansją za Zachód, czyli poszanowanie własności intelektualnej.

Inne problemy to m.in. rosnąca konkurencja na lokalnym rynku. Takie platformy jak JD.com już teraz są znane w Polsce - przynajmniej wśród osób przyzwyczajonych do zakupów w Państwie Środka.

Amazon to machina nie do zatrzymania

A przynajmniej tak może się wydawać obserwując nieustający, stabilny wzrost ceny akcji.

 class="wp-image-584929"

Alibaba rośnie jednak szybciej. Już teraz na wszystkich swoich platformach ma 466 mln aktywnych kupujących. Alibaba to bowiem nie tylko AliExpress, ale jeszcze Taobao (platforma sprzedaży na linii konsument - konsument) czy Tmall (firmy sprzedają konsumentom).

Inwestorów zaczęła nęcić wyższa marża, na której operuje Alibaba. Amazon stara się bowiem sprzedawać jak najwięcej towarów po jak najniższych cenach i zarabiać na ogromnych wolumach. Marża jest niska i zależy tylko od Amazona. Alibaba działa inaczej.

REKLAMA

Alibaba jak polskie Allegro

Alibaba jest zdecydowanie bliżej modelu Allegro. Obie platformy (nie sklepy, a platformy) łączą kupujących ze sprzedawcami. Zarabiają na procencie od sprzedaży i reklamach w wyszukiwarce. Kiedy koszt marginalny twojego produktu zbliża się do zera, a tak jest w przypadku produktów cyfrowych, to ekspansja może postępować w mgnieniu oka. Przyrównajmy to do Amazona, który musi budować centra dystrybucyjne.

Amazon wygrać może kontrolą nad całym cyklem logistycznym i jakością obsługi, ale i ta w przypadku Chińczyków cały czas się poprawia.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-23T21:19:44+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T19:08:49+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T18:53:45+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T18:13:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T16:17:40+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T15:20:09+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T14:56:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T13:03:09+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T11:36:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T10:32:43+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T09:53:14+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T06:51:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T06:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-23T06:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T20:26:25+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T19:10:43+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T17:07:53+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T16:07:57+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T14:53:45+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T12:15:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T12:00:04+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T10:19:38+01:00
Aktualizacja: 2025-12-22T09:57:11+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA