REKLAMA

Urzędy w Polsce pozbędą się papieru. Będzie szybciej i bez kolejek

Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło ambitny plan na najbliższe lata. Wszystkie urzędy w Polsce mają zrezygnować z papierowej dokumentacji - zastapi ją obsługa wyłącznie w formie cyfrowej. Zmiana ta ma wpłynąć nie tylko na urzędników, lecz także na obywateli.

Koniec z papierem w urzędach. Nowy obowiązek od 2028
REKLAMA

Resort planuje uruchomienie systemu EZD RP (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej) w skali ogólnokrajowej. Projekt powstaje we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz NASK. Z systemu skorzystają urzędy gmin, starostwa, urzędy wojewódzkie i ministerstwa.

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji nie chce papieru w urzędach. Ten system pomoże

Warto zaznaczyć, że system EZD RP już funkcjonuje - korzysta z niego ponad 1300 jednostek administracji publicznej, w tym szpitale, przedszkola, biblioteki czy KRUS. Do czerwca 2026 r. liczba ta ma się podwoić. Od 1 stycznia 2028 r. wszystkie urzędy będą zobowiązane do całkowitej rezygnacji z papieru i wdrożenia omawianego systemu. 

Na razie korzystanie z systemu jest dobrowolne. Rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, by odpowiadać zarówno małym urzędom z kilkoma pracownikami, jak i dużym jednostkom z setkami urzędników. Kazdy urząd może zgłosić chęć udziału. Dostęp do EZD RP jest całkowicie darmowy, bazuje na chmurze SaaS. 

Dla nas obywateli, to też niezwykle ważne

To, że urzędy i inne jednostki administracji publicznej będą miały obowiązek korzystania z narzędzia to jedno. Dla nas inna kwestia jest znacznie ważniejsza. Jak twierdzi Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, obywatelki i obywatele również odczują wdrożenie obowiązkowego korzystania z EZD RP. 

Brak papieru oraz klasycznych archiwów będzie oznaczał szybsze załatwianie spraw. Dzięki cyfrowej dokumentacji znikną żmudne poszukiwania papierów w segregatorach, co powinno znacząco skrócić kolejki.

Nowy system ma zwiększyć przejrzystość działania administracji i ułatwić dostęp do informacji. Umożliwi obywatelom śledzenie postępu ich spraw i łatwe pobieranie dokumentów. Śledzenie postępu w przypadku klasycznej dokumentacji papierowej było albo bardzo utrudnione, a czasem nawet niemożliwe. 

Jak to wygląda natomiast z bezpieczeństwem? System EZD RP ma gwarantować wysoki poziom ochrony danych przed cyberzagrożeniami. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada też sprawniejszą obsługę korespondencji - decyzji administracyjnych, potwierdzeń odbioru dokumentów czy informacji urzędowych. Zastosowano integrację z ePUAP oraz e-Doręczeniami. 

Resort uważa, że system obsłużył już 3,3 mln różnych spraw i przechowuje ponad 50 mln plików. Do 2028 r. ta liczba wzrośnie ze względu na rezygnację z papierowej dokumentacji. 

Więcej o cyfryzacji Polski przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA

Obrazek główny: FotoBed / Shutterstock.com

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-31T20:21:54+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T19:34:45+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T19:04:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T18:37:12+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T17:40:48+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T17:10:28+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T16:14:37+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T15:02:09+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T10:38:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T09:53:39+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T08:51:06+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T07:15:26+02:00
Aktualizacja: 2025-07-31T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T20:21:53+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T18:55:41+02:00
Aktualizacja: 2025-07-30T16:46:57+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA