Urzędy w Polsce pozbędą się papieru. Będzie szybciej i bez kolejek
Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło ambitny plan na najbliższe lata. Wszystkie urzędy w Polsce mają zrezygnować z papierowej dokumentacji - zastapi ją obsługa wyłącznie w formie cyfrowej. Zmiana ta ma wpłynąć nie tylko na urzędników, lecz także na obywateli.

Resort planuje uruchomienie systemu EZD RP (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją Rzeczypospolitej Polskiej) w skali ogólnokrajowej. Projekt powstaje we współpracy z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz NASK. Z systemu skorzystają urzędy gmin, starostwa, urzędy wojewódzkie i ministerstwa.
Ministerstwo Cyfryzacji nie chce papieru w urzędach. Ten system pomoże
Warto zaznaczyć, że system EZD RP już funkcjonuje - korzysta z niego ponad 1300 jednostek administracji publicznej, w tym szpitale, przedszkola, biblioteki czy KRUS. Do czerwca 2026 r. liczba ta ma się podwoić. Od 1 stycznia 2028 r. wszystkie urzędy będą zobowiązane do całkowitej rezygnacji z papieru i wdrożenia omawianego systemu.
Na razie korzystanie z systemu jest dobrowolne. Rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, by odpowiadać zarówno małym urzędom z kilkoma pracownikami, jak i dużym jednostkom z setkami urzędników. Kazdy urząd może zgłosić chęć udziału. Dostęp do EZD RP jest całkowicie darmowy, bazuje na chmurze SaaS.
Dla nas obywateli, to też niezwykle ważne
To, że urzędy i inne jednostki administracji publicznej będą miały obowiązek korzystania z narzędzia to jedno. Dla nas inna kwestia jest znacznie ważniejsza. Jak twierdzi Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, obywatelki i obywatele również odczują wdrożenie obowiązkowego korzystania z EZD RP.
Brak papieru oraz klasycznych archiwów będzie oznaczał szybsze załatwianie spraw. Dzięki cyfrowej dokumentacji znikną żmudne poszukiwania papierów w segregatorach, co powinno znacząco skrócić kolejki.
Nowy system ma zwiększyć przejrzystość działania administracji i ułatwić dostęp do informacji. Umożliwi obywatelom śledzenie postępu ich spraw i łatwe pobieranie dokumentów. Śledzenie postępu w przypadku klasycznej dokumentacji papierowej było albo bardzo utrudnione, a czasem nawet niemożliwe.
Jak to wygląda natomiast z bezpieczeństwem? System EZD RP ma gwarantować wysoki poziom ochrony danych przed cyberzagrożeniami. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada też sprawniejszą obsługę korespondencji - decyzji administracyjnych, potwierdzeń odbioru dokumentów czy informacji urzędowych. Zastosowano integrację z ePUAP oraz e-Doręczeniami.
Resort uważa, że system obsłużył już 3,3 mln różnych spraw i przechowuje ponad 50 mln plików. Do 2028 r. ta liczba wzrośnie ze względu na rezygnację z papierowej dokumentacji.
Więcej o cyfryzacji Polski przeczytasz na Spider's Web:
Obrazek główny: FotoBed / Shutterstock.com