Logujesz się do banku, a tu pismo z urzędu. e-Doręczenia nabierają sensu
Usługa e-Doręczeń wyjdzie poza rządowe usługi i w przyszłości trafi do banków. Poczta Polska i największy bank w Polsce - PKO BP - pracują nad nowym rozwiązaniem, abyś mógł łatwiej korzystać z elektronicznej wersji listu poleconego.

Na początku 2025 r. e-Doręczenia stały się nowym standardem korespondencji w polskich urzędach i dla przedsiębiorców działających na terenie całego kraju. Elektroniczny odpowiednik listu poleconego umożliwia otrzymywanie oficjalnych pism urzędowych, dokumentów oraz korespondencji firm za pomocą dedykowanego adresu. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że usługa w niedalekiej przyszłości ma zostać udostępniona dla użytkowników mObywatela, a teraz otrzymujemy kolejne informacje o rozszerzeniu dostępności tej opcji. Na początku skorzystają na tym klienci PKO BP.
e-Doręczenia obok usług bankowych. Robisz przelew i sprawdzasz wiadomości z urzędu
Poczta Polska, PKO BP oraz KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa) zapowiedziały, że klienci PKO otrzymają nową funkcję obsługi e-Doręczeń bezpośrednio z poziomu bankowego serwisu internetowego iPKO.
Czyli użytkownicy zyskają możliwość odbierania urzędowej korespondencji w formie elektronicznej, bez potrzeby logowania się do rządowego serwisu gov.pl. Zamiast tego klient zaloguje się do internetowego serwisu iPKO, tak jak gdyby chciał wykonać przelew, uzyskać kod BLIK czy sprawdzić saldo na swoim koncie. Aby jednak móc skorzystać z e-Doręczeń, wcześniej potrzebne będzie złożenie wniosku o założenie adresu do usługi, z poziomu serwisu internetowego banku PKO BP.
Po przejściu tego procesu klient będzie mógł otrzymywać powiadomienia o nowej korespondencji w iPKO. Zyska także opcję automatycznego przekierowania do portalu Poczty Polskiej, z którego poziomu odbierze i przeczyta otrzymany cyfrowy odpowiednik listu poleconego. Siłą rozwiązania ma być to, że klient nie będzie musiał wykonywać dodatkowego logowania do portalu Poczty Polskiej. Wystarczy tylko potwierdzenie tożsamości podczas logowania się do serwisu iPKO.
Aby taki zsynchronizowany system działał właściwie, twórcy muszą uzyskać odpowiednią integrację e-Doręczeń z systemami bankowymi. Za tą kwestię odpowie Krajowa Izba Rozliczeniowa, która ma dostarczyć infrastrukturę, dzięki której banki będą mogły połączyć się z systemem Poczty Polskiej. Warto nadmienić, że rozwiązanie jest przygotowywane w taki sposób, że docelowo trafi nie tylko do banku PKO, ale też do innych instytucji.
Rozwiązanie ma być proste, bezpieczne i powinno ułatwić kontakt z urzędami i firmami. Do tego zaoszczędzi czas klientom, którzy skorzystają z nadchodzącej usługi. Z komunikatu Poczty Polskiej dowiadujemy się, że szczegółowe analizy technologiczne i biznesowe są planowane na najbliższe miesiące. Co sugeruje, że wdrożenie obsługi e-Doręczeń z poziomu serwisu internetowego iPKO to kwestia niedalekiej przyszłości.
Obsługa e-Doręczeń z poziomu serwisu internetowego iPKO wygląda na świetny krok, natomiast osobiście widziałbym też podobną opcję w aplikacji IKO. Mimo wszystko dzisiaj znaczna część Polaków zarządza swoimi pieniędzmi z poziomu telefonu i rzadko loguje się do serwisu internetowego swojego banku. Wejście na stronę, zalogowanie się i potwierdzenie swojej tożsamości jest znacznie mniej wygodne niż proste kliknięcie ikonki aplikacji na telefonie i przyłożenie palca do czytnika, wpisanie pinu lub zeskanowanie twarzy.
Mimo wszystko tę lukę powinna wypełnić nadchodząca funkcja e-Doręczeń w mObywatelu, która według zapowiedzi Ministerstwa Cyfryzacji również ma pojawić się w niedalekiej przyszłości.
Więcej podobnych artykułów znajdziesz na Spider's Web: