REKLAMA

Orange zarobił więcej, ale z rynku zebrał mniej pieniędzy. Co się stało?

Orange pochwalił się właśnie dokonaniami w zakresie rozwoju infrastruktury pozwalającej klientom z Polski korzystać ze światłowodu oraz sieci 5G, w tym w pasmie C, a także wynikami finansowymi za 2024 r. Podsumował przy okazji ostatnie cztery lata poświęcone realizacji strategii .Grow. Które założenia i w jakim stopniu faktycznie udało się firmie zrealizować?

orange logo
REKLAMA

O nowej strategii Orange Polska określonej mianem .Grow informowaliśmy już cztery lata temu. Firma przeszła wówczas wewnętrzną transformację, a efektem podjętych działań były zarówno rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej w naszym kraju, jak i poprawa wskaźników finansowych spółki. Podczas konferencji prasowej, na której raportowano najważniejsze wyniki za ubiegły rok, podzielono się również informacją na temat stopnia realizacji tych założeń oraz celów.

REKLAMA

Orange stoi światłowodem i 5G

Tak jak w 2021 r., gdy Orange rozpoczął działanie zgodne ze strategią .Grow, firma była na etapie masowej rozbudowy infrastruktury i docierała ze światłowodem do 4 mln klientów, tak dziś jest ich w zasięgu już 9 mln. Spośród nich aż 2,5 mln ma dostęp do usługi o najwyższej możliwej przepustowości, czyli światłowodu 8 Gb/s z routerem Funbox 10. Klienci wybierają też coraz szybsze pakiety.

Łączny zasięg światłowodu Orange w Polsce wzrósł przy tym o milion gospodarstw domowych w zaledwie ostatnim roku, a z usługi korzysta blisko 1,6 mln klientów indywidualnych (wzrost w skali roku to 200 tys. abonentów, ale zaledwie w ostatnim kwartale przybyło ich 72 tys.). Stale rośnie też liczba klientów usług konwergentnych, których jest już blisko 1,8 mln (wzrost 5 proc. r./r.).

W przypadku klientów abonamentowych również raportowane są wzrosty, a ich baza to obecnie 9,2 mln (czyli o 250 tys. więcej niż rok temu; w ostatnim kwartale przybyło ich 66 tys.). Jednocześnie zwiększa się wskaźnik ARPO, czyli średni przychód na usługę z 3,6 proc. do 4,6 proc. r./r. Związane jest to z podejściem operatora, który zamiast obniżać ceny, postanowił oferować im „więcej za więcej”.

Jeśli z kolei chodzi o samą sieć 5. generacji, to tutaj klienci coraz chętniej wybierają oferty zapewniające większe paczki danych. Do tego, chociaż pełne wdrożenie tej technologii nastąpiło z opóźnieniem wynikającym z oczekiwania na aukcję 5G w Polsce, co operatora „gniewa”, to nowy standard łączności wykorzystujący tzw. pasmo C dociera już do 40 proc. mieszkańców naszego kraju.

Czytaj inne nasze teksty poświęcone Orange:

Orange Polska chwali się również rekordami prędkości w rankingu SpeedTest.pl bazującym na pomiarach wykonanych przez użytkowników, gdyż jest liderem w Polsce zarówno w segmencie 5G, jak i światłowodu FTTH. Firma osiągnęła również czołową pozycję, jeśli chodzi o wskaźnik rekomendacji NPS (który mierzy satysfakcję klientów oraz skłonność do polecenia usług innym).

Orange .Grow z perspektywy czasu

Po prezentacji wyników prezeska Orange Polska, Liudmila Climoc, wyraziła zadowolenie z tego, iż wszystkie cele strategii .Grow zostały zrealizowane „pomimo wielu wyzwań w otoczeniu makroekonomicznym”, chociaż „klienci na polskim rynku są bardzo wymagający, a konkurencja też świetnie się spisuje”. Dodała, że spółka ma koszty pod kontrolą pomimo inflacji oraz wzrostu cen energii.

Zakładane wskaźniki finansowe zostały osiągnięte, przede wszystkim w zakresie wzrostu przychodów (średnio rocznie o 2,6 proc.), a także wskaźnika EBITDAaL (średnio rocznie o 4,4 proc., czyli o ponad 500 mln zł). Średnio roczne przychody z usług IT i integratorskich rosły z kolei w tempie 12 proc. rocznie (zakładano wzrost na poziomie 9-10 proc.).

Coraz więcej klientów kupując usługi Orange, korzysta też z cyfrowych rozwiązań, a 25 proc. sprzedaży odbywa się w kanałach cyfrowych, głównie dzięki aplikacji Mój Orange (liczba jej użytkowników wzrosła w ciągu 4 lat trzykrotnie). W salonach sprzedaży formalności realizowane są już bez użycia papieru. Wdrożono też rozwiązania oparte o AI, takie jak asystent Max.

Orange Polska zrealizował przy tym ambitne cele środowiskowe, czyli ograniczył emisje własne CO2 względem 2015 r. o 78 proc. i obecnie większość potrzeb energetycznych firmy jest realizowanych z odnawialnych źródeł energii. Programy kierowane do dzieci, nauczycieli i seniorów realizowane przez Fundację Orange pozwoliły w latach 2021-2024 pomóc 470 tys. osobom.

Orange Polska - wyniki za 2024 r.

Operator określa wyniki finansowe, jak i operacyjne, jako „solidne”, co ma być zasługą rosnącej bazy klientów światłowodu, pakietów konwergentnych i usług mobilnych oraz inwestycji w infrastrukturę nakłady rzędu 2 mld zł (po odliczeniu sprzedaży nieruchomości wskaźnik eCapex wyniósł 1,8 mld zł). Mimo to łączne przychody Orange Polska zmalały względem tych z 2023 r. (-1,8 proc. r./r.)

Niższe przychody były zgodny z prognozami, a wynikały ze spadków w segmentach usług IT i integratorskich, a także odsprzedaży energii. Zanotowano przy tym wzrost przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych na poziomie 5,4 proc. r./r. Nie zrównoważył on w pełni spadków w pozostałych segmentach działalności, ale Orange Polska zwiększył rentowność operacyjną EBITDAaL: 4,6 proc. r./r.

Wyniki finansowe Orange Polska za 2024 r.
REKLAMA

Co dalej z Orange Polska?

Spółka optymistycznie patrzy w przyszłość i planuje osiągnąć niski, jednocyfrowy wzrost przychodów oraz EBITDAaL, utrzymując wskaźnik eCapex w przedziale 1,8-1,9 mld zł. Zarząd zarekomendował też wypłatę dywidendy na poziomie 0,53 zł za akcję (wzrost 10 proc. r./r.). Firma zapowiedziała też, że już w przyszłym miesiącu, a dokładnie 19 marca 2025 r., przedstawi pełną nową strategię na kolejne lata.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-02-13T16:48:15+01:00
Aktualizacja: 2025-02-13T16:22:51+01:00
Aktualizacja: 2025-02-13T12:48:32+01:00
Aktualizacja: 2025-02-13T09:05:01+01:00
Aktualizacja: 2025-02-13T06:20:00+01:00
Aktualizacja: 2025-02-12T17:02:49+01:00
Aktualizacja: 2025-02-12T14:41:06+01:00
Aktualizacja: 2025-02-12T13:01:31+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA