Orange zarobił więcej, ale z rynku zebrał mniej pieniędzy. Co się stało?
Orange pochwalił się właśnie dokonaniami w zakresie rozwoju infrastruktury pozwalającej klientom z Polski korzystać ze światłowodu oraz sieci 5G, w tym w pasmie C, a także wynikami finansowymi za 2024 r. Podsumował przy okazji ostatnie cztery lata poświęcone realizacji strategii .Grow. Które założenia i w jakim stopniu faktycznie udało się firmie zrealizować?
![orange logo](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2025%2F02%2Forange-logo.jpg&w=1200&q=75)
O nowej strategii Orange Polska określonej mianem .Grow informowaliśmy już cztery lata temu. Firma przeszła wówczas wewnętrzną transformację, a efektem podjętych działań były zarówno rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej w naszym kraju, jak i poprawa wskaźników finansowych spółki. Podczas konferencji prasowej, na której raportowano najważniejsze wyniki za ubiegły rok, podzielono się również informacją na temat stopnia realizacji tych założeń oraz celów.
Orange stoi światłowodem i 5G
Tak jak w 2021 r., gdy Orange rozpoczął działanie zgodne ze strategią .Grow, firma była na etapie masowej rozbudowy infrastruktury i docierała ze światłowodem do 4 mln klientów, tak dziś jest ich w zasięgu już 9 mln. Spośród nich aż 2,5 mln ma dostęp do usługi o najwyższej możliwej przepustowości, czyli światłowodu 8 Gb/s z routerem Funbox 10. Klienci wybierają też coraz szybsze pakiety.
Łączny zasięg światłowodu Orange w Polsce wzrósł przy tym o milion gospodarstw domowych w zaledwie ostatnim roku, a z usługi korzysta blisko 1,6 mln klientów indywidualnych (wzrost w skali roku to 200 tys. abonentów, ale zaledwie w ostatnim kwartale przybyło ich 72 tys.). Stale rośnie też liczba klientów usług konwergentnych, których jest już blisko 1,8 mln (wzrost 5 proc. r./r.).
W przypadku klientów abonamentowych również raportowane są wzrosty, a ich baza to obecnie 9,2 mln (czyli o 250 tys. więcej niż rok temu; w ostatnim kwartale przybyło ich 66 tys.). Jednocześnie zwiększa się wskaźnik ARPO, czyli średni przychód na usługę z 3,6 proc. do 4,6 proc. r./r. Związane jest to z podejściem operatora, który zamiast obniżać ceny, postanowił oferować im „więcej za więcej”.
Jeśli z kolei chodzi o samą sieć 5. generacji, to tutaj klienci coraz chętniej wybierają oferty zapewniające większe paczki danych. Do tego, chociaż pełne wdrożenie tej technologii nastąpiło z opóźnieniem wynikającym z oczekiwania na aukcję 5G w Polsce, co operatora „gniewa”, to nowy standard łączności wykorzystujący tzw. pasmo C dociera już do 40 proc. mieszkańców naszego kraju.
Czytaj inne nasze teksty poświęcone Orange:
Orange Polska chwali się również rekordami prędkości w rankingu SpeedTest.pl bazującym na pomiarach wykonanych przez użytkowników, gdyż jest liderem w Polsce zarówno w segmencie 5G, jak i światłowodu FTTH. Firma osiągnęła również czołową pozycję, jeśli chodzi o wskaźnik rekomendacji NPS (który mierzy satysfakcję klientów oraz skłonność do polecenia usług innym).
Orange .Grow z perspektywy czasu
Po prezentacji wyników prezeska Orange Polska, Liudmila Climoc, wyraziła zadowolenie z tego, iż wszystkie cele strategii .Grow zostały zrealizowane „pomimo wielu wyzwań w otoczeniu makroekonomicznym”, chociaż „klienci na polskim rynku są bardzo wymagający, a konkurencja też świetnie się spisuje”. Dodała, że spółka ma koszty pod kontrolą pomimo inflacji oraz wzrostu cen energii.
Zakładane wskaźniki finansowe zostały osiągnięte, przede wszystkim w zakresie wzrostu przychodów (średnio rocznie o 2,6 proc.), a także wskaźnika EBITDAaL (średnio rocznie o 4,4 proc., czyli o ponad 500 mln zł). Średnio roczne przychody z usług IT i integratorskich rosły z kolei w tempie 12 proc. rocznie (zakładano wzrost na poziomie 9-10 proc.).
Coraz więcej klientów kupując usługi Orange, korzysta też z cyfrowych rozwiązań, a 25 proc. sprzedaży odbywa się w kanałach cyfrowych, głównie dzięki aplikacji Mój Orange (liczba jej użytkowników wzrosła w ciągu 4 lat trzykrotnie). W salonach sprzedaży formalności realizowane są już bez użycia papieru. Wdrożono też rozwiązania oparte o AI, takie jak asystent Max.
Orange Polska zrealizował przy tym ambitne cele środowiskowe, czyli ograniczył emisje własne CO2 względem 2015 r. o 78 proc. i obecnie większość potrzeb energetycznych firmy jest realizowanych z odnawialnych źródeł energii. Programy kierowane do dzieci, nauczycieli i seniorów realizowane przez Fundację Orange pozwoliły w latach 2021-2024 pomóc 470 tys. osobom.
Orange Polska - wyniki za 2024 r.
Operator określa wyniki finansowe, jak i operacyjne, jako „solidne”, co ma być zasługą rosnącej bazy klientów światłowodu, pakietów konwergentnych i usług mobilnych oraz inwestycji w infrastrukturę nakłady rzędu 2 mld zł (po odliczeniu sprzedaży nieruchomości wskaźnik eCapex wyniósł 1,8 mld zł). Mimo to łączne przychody Orange Polska zmalały względem tych z 2023 r. (-1,8 proc. r./r.)
Niższe przychody były zgodny z prognozami, a wynikały ze spadków w segmentach usług IT i integratorskich, a także odsprzedaży energii. Zanotowano przy tym wzrost przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych na poziomie 5,4 proc. r./r. Nie zrównoważył on w pełni spadków w pozostałych segmentach działalności, ale Orange Polska zwiększył rentowność operacyjną EBITDAaL: 4,6 proc. r./r.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2025%2F02%2Forange-wyniki-finansowe-2024-rok.jpeg&w=1200&q=75)
Co dalej z Orange Polska?
Spółka optymistycznie patrzy w przyszłość i planuje osiągnąć niski, jednocyfrowy wzrost przychodów oraz EBITDAaL, utrzymując wskaźnik eCapex w przedziale 1,8-1,9 mld zł. Zarząd zarekomendował też wypłatę dywidendy na poziomie 0,53 zł za akcję (wzrost 10 proc. r./r.). Firma zapowiedziała też, że już w przyszłym miesiącu, a dokładnie 19 marca 2025 r., przedstawi pełną nową strategię na kolejne lata.