112 w Polsce. "Ponad połowa połączeń bezzasadnych i anulowanych"
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało raport dotyczący połączeń Polaków z numerem 112. Operatorzy mają ręce pełne roboty, nawet pomimo faktu, że jedna trzecia połączeń jest bezzasadna.
![112 w Polsce. "Ponad połowa połączeń bezzasadnych i anulowanych"](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2025%2F02%2Fpolaczenia-z-112-w-polsce.jpg&w=1200&q=75)
112 to europejski numer alarmowy, który 11 lutego (11.2) obchodzi swój dzień. Z tej okazji polskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podzieliło się danymi podsumowującymi połączenia Polaków z numerem alarmowym w 2024 roku.
Przeciętne połączenie z numerem alarmowym 112 zostało wykonane ze śląska w letni weekend i dotyczyło kolizji drogowej
Zgodnie z treścią raportu MSWiA najczęściej połączenia przychodzące z numerem 112 rejestrowano w Katowicach (ponad 2,1 mln zgłoszeń), w Radomiu (niemal 1,9 mln zgłoszeń) oraz we Wrocławiu (niemal 1,8 mln zgłoszeń). Jednocześnie mniej niż połowa wszystkich połączeń wymagała interwencji służb - 37 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, a ponad 25 proc. zostało anulowane przez dzwoniących przed nawiązaniem połączenia. Najwięcej połączeń rejestrowano w miesiącach letnich: lipcu (1 978 722), sierpniu (1 923 465) oraz czerwcu (1 786 260) i najczęściej wykonywane są one w soboty i piątki.
Uzasadnione połączenia ze 112 najczęściej dotyczyły zdarzeń drogowych (ponad 760 tys. połączeń), zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złego samopoczucia dzwoniącego (ponad 544 tys.) oraz interwencji domowych (ponad 441 tys.).
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2025%2F02%2F112-raport-mswia-wykres.jpg&w=1200&q=75)
W 2024 orku na jednego operatora numerów alarmowych (ONA) w centrum powiadamiania ratunkowego (CPR) przypadało 1146 połączeń miesięcznie. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej było to 81 połączeń.
Od ONA wymaga się znajomości przynajmniej jednego języka obcego. Największa liczba operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności rosyjskim i niemieckim. Ukraińskojęzycznych operatorów jest zaledwie ośmiu, a MSWiA podkreśla, że w szeregach CPR pracuje kilkudziesięciu ONA znających więcej niż jeden język obcy.
Według danych ministerstwa średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił około 9,47 sekundy - w praktyce oznacza, że operator odbiera połączenie w 3-4 sekundzie od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie.
Należy zaznaczyć, że w przypadku nieodebrania zgłoszenia w ciągu 10 sekund od wpłynięcia na stanowisko (czyli około 16 sekund od zarejestrowania w systemie) operator zostanie karnie wylogowany, a połączenie skierowane do innego operatora
- zaznacza MSWiA.
Średnia długość połączenia z ONA była zależna od zasadności połączenia. W 2024 roku średni czas prowadzenia rozmów w ramach obsługi zgłoszeń zasadnych wynosił 143,29 sekundy, a zgłoszeń niezasadnych 24,47 sekundy.
Więcej na temat Polski w cyfrowym świecie:
Zdjęcie główne: FotoDax / Shutterstock