REKLAMA

Jest sposób na niższe rachunki za prąd. Jeszcze nie wszyscy o tym wiedzą

Polacy mogą zmieniać dostawcę energii. Wiele osób już zdecydowało się na ten krok, ale niektórzy mogą nie wiedzieć, czy to na pewno się opłaca. W rozmowie ze Spider’s Web ekspert tłumaczy, kiedy warto taką decyzję rozważyć i na co zwracać uwagę.

20.03.2024 12.00
energetyka
REKLAMA

Urząd Regulacji Energetyki na początku lutego ujawnił, że w 2023 r. sprzedawcę prądu zmieniło blisko 26 tys. odbiorców. W 2022 r. było to 30 tys. Łącznie od 2007 r. na taki krok zdecydowało się prawie milion Polaków.

REKLAMA

- Od 2007 r. gospodarstwa domowe mają prawo zmienić sprzedawcę. Oznacza to, że odbiorca ma prawo, ale nie obowiązek, skorzystać z taryfy Prezesa URE. Jeśli więc sprzedawcy energii elektrycznej zaoferują ceny niższe niż taryfowe, bo np. warunki rynkowe na to pozwolą, odbiorca może skorzystać z takiej oferty – innej niż taryfa – tłumaczył Rafał Gawin, prezes URE.

Jednocześnie prezes zaznaczył, że „mimo wszystko to nadal taryfa jest najbardziej powszechnym” rozwiązaniem dla gospodarstw domowych.

Kto i kiedy powinien zdecydować się na zmianę dostawcy prądu?

- Okres 2022-2023 to rekordowe lata pod względem zmian dostawców energii – mówi w rozmowie ze Spider’s Web Tomasz Krzempek, prezes zarządu Prime Energy, firmy zajmującej się wsparciem klientów w zakresie optymalizacji kosztów za energię, gaz i ciepło.

Jak wyjaśnia głównie byli to klienci, którzy nigdy wcześniej tego nie robili. Głównym powodem decyzji były rosnące rachunki za energię.

Krzempek zauważa, że to nie musi być jedyna motywacja. Np. dodatkową zachętą bywa to, że inne produkty energetyczne mogą być u innego sprzedawcy (np. zakup energii po rynku spot oraz wsparcie w zarządzaniu tymi zakupami), oferowana jest gwarancja stałej ceny lub też okres ten jest dłuższy niż u macierzystego dostawcy. Nowy może oferować 5-6 lat, podczas gdy stary max. 2. Wówczas klient ma poczucie większej przewidywalności kosztów w dłuższej perspektywie.

Innym powodem może być po prostu lepsza jakość obsługi, lepsze wsparcie czy bardziej kompetentni doradcy.

Wielu Polaków zmieniło dostawcę prądu. Dlaczego inni tego nie zrobili?

Według Krzempka niektórzy po prostu mogą nie wiedzieć o takiej możliwości. Innych blokuje sam strach przed zmianą: bo może być gorzej, bo jednak płacić będzie się więcej.

Przy nowych produktach, które pojawiają się na rynku, często sami handlowcy ich nie rozumieją, więc tym bardziej nie umieją ich wytłumaczyć klientowi. Ostatnie dwa lata pokazały jednak, że klienci szukają nowych rozwiązań, które zabezpieczą ich biznes lub zagwarantują większą przewidywalność cen energii – zauważa Tomasz Krzempek.

Zmiana sprzedawcy jest bardzo indywidualna, bo każdy klient ma inną sytuację i inne warunki na obecnej umowie, a tym bardziej jeszcze inne potrzeby czy oczekiwania, jakie zmiana sprzedawcy ma przynieść jego przedsiębiorstwu. Przede wszystkim powinniśmy być świadomi jaki produkt/rozwiązanie energetyczne kupujemy, abyśmy nie byli po pewnym czasie zaskoczeni. Czy faktycznie przy danym rozwiązaniu będziemy mieli wsparcie w trakcie trwania umowy (np. dedykowany doradca, którego znam z imienia i nazwiska)? To jest bardzo ważne przy produktach zakupu energii z rynku spot, ponieważ przy wzroście cen powinniśmy mieć możliwość przejścia na stałą cenę i ktoś nas musi przez to przeprowadzić. Czy jeżeli wybieram stałą cenę, to firma, która będzie mi dostarczać energię, tę cenę będzie w stanie zagwarantować przy dużych podwyżkach cen energii, jakie miały miejsca w latach poprzednich? Warto poczytać fora internetowe lub zapytać innych przedsiębiorców o daną firmę czy o danego handlowca

– radzi Tomasz Krzempek, prezes zarządu Prime Energy

Warto również pamiętać, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” odbiorcom w gospodarstwach domowych. Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy).

URE zaznacza, że przed zawarciem umowy z nowym sprzedawcą zawsze powinniśmy przeanalizować, czy oferta jest korzystna, sprawdzić dokumenty przed podpisaniem i upewnić się, czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

Zmianę zawsze warto rozważać - podsumowuje Tomasz Krzempek. I zauważa, że ci, którzy nad takim krokiem się nie zastanawiali, byli bardzo zaskoczeni w latach 2022-2023, kiedy ceny prądu znacząco wzrosły.

REKLAMA

Więcej o tym jak zmienia się energetyka w Polsce przeczytasz na Spider`s Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA