Polacy skarżą się na Temu. Chińska platforma ma gdzieś przepisy
Temu z przytupem weszło na polski rynek i w krótkim czasie zdążyło wyrosnąć na poważnego konkurenta m.in. dla innego chińskiego potentata Aliexpress, ale też dla rodzimych firm, jak Allegro. Okazuje się jednak, że niektóre praktyki były co najmniej dyskusyjne. Działaniom sklepu bliżej już przygląda się UOKiK.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają sygnały w sprawie możliwych naruszeń dyrektywy Omnibus przez Temu. Na początku lutego „Rzeczpospolita” donosiła, że chiński sklep nie wyświetla informacji nt. obniżek, które są wymagane przez unijne prawo.
Nieprzestrzeganie [przepisów] przez niektóre firmy spoza Unii Europejskiej (np. poprzez pokazywanie mocno dyskusyjnych promocji) oznacza nierówne warunki konkurowania dla setek tysięcy polskich przedsiębiorców, którzy zgodnie z prawem oferują swoje produkty na Allegro
– mówił w rozmowie z dziennikiem Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.
UOKiK jest „w trakcie analizy” sygnałów, które trafiły do urzędu. Cztery pochodzą od konsumentów, natomiast jeden od przedsiębiorcy.
Trzy dotyczą właśnie naruszenia przez Temu dyrektywy Omnbius
Przypomnijmy, że dyrektywa Omnibus wprowadziła regulacje chroniące konsumentów i ograniczające nieuczciwe praktyki w sklepach internetowych. Wcześniej zdarzało się, że niektórzy sprzedający manipulowali cenami tak, by po przecenie wydawały się znacznie bardziej atrakcyjne. Tyle że kilka dni przed wyprzedażą podnosili ceny, aby po obniżkach chwalić się dużymi procentowymi upustami. Np. w przypadku Black Friday z 2021 r. rabaty wyniosły średnio jedynie 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego tygodnia.
Nowe przepisy obowiązujące od stycznia 2023 r. wymagają, by obok informacji o obniżonej cenie znalazł się również komunikat o najniższej cenie danego produktu czy usługi w okresie ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli ktoś przepisy omija to dalej może sugerować, że rabaty są imponujące, a w rzeczywistości wcale tak nie jest.
UOKiK sprawdzi jakość produktów sprzedawanych na Temu
W rozmowie z Wirtualnymi Mediami Kamila Guzowska zaznaczyła, że skargi konsumenckie dotyczą również wprowadzania w błąd odnośnie jakości i dostępności produktów, kwestię sprzedaży artykułów nie spełniających norm oraz „prezentowanie w reklamach na portalu Facebook innych cen niż obowiązujące na stronie”.
Więcej o sklepach internetowych przeczytasz na Spider's Web:
Temu weszło na polski rynek w czerwcu 2023 r. i bardzo szybko zgarnęło dla siebie spory kawałek handlowego tortu. Dużą popularność platforma zdobyła nie tylko w Polsce. I nie tylko w Polsce działalność jest analizowana. Niemcy zwracali uwagę kupowane na platformie sprzęty elektroniczne nie spełniają jakichkolwiek europejskich norm jakościowych, a odpowiedzialność za ewentualne wypadki spada na użytkownika. Tego zresztą Temu nie ukrywa i w warunkach korzystania z platformy podkreśla, że w stosownych przypadkach kupujący działa jako „importer zakupionych produktów”.
Aktualizacja: oświadczenie platformy Temu
Skontaktowało się z nami biuro prasowe reprezentujące firmę Temu w Europie, przedstawiając swoje stanowisko w tej sprawie. Oto oficjalne oświadczenie dotyczące kwestii kontroli jakości oraz najniższej ceny w ciągu 30 dni.
Temu wprowadził surowe systemy monitorowania i kontroli jakości, aby zapewnić, że handlowcy przestrzegają zasad platformy. Aktywnie prowadzimy śledztwa i usuwamy produkty od sprzedawców, którzy naruszają zasady, gdy tylko otrzymamy zgłoszenie. Sprzedawcy łamiący zasady, warunki Temu lub lokalne prawa i regulacje są karani i wykluczani ze sprzedaży.
Temu aktywnie przegląda praktyki określania przekreślonych cen, aby upewnić się, że spełniają wszystkie obowiązujące prawa i regulacje. Udoskonalamy nasze wytyczne, aby pomóc handlowcom dokładnie wycenić swoje produkty i przestrzegać standardów prawnych. Jako nowy uczestnik na polskim rynku, oparliśmy naszą politykę cenową na ustalonych normach branżowych. Cenimy opinie naszych polskich klientów, a przestrzeganie standardów prawnych i regulacyjnych w naszych rynkach działania stanowi istotny element naszej filozofii biznesowej.
- podkreśliła biuro prasowe Temu w Europie.
zdjęcie główne: rafapress / Shutterstock