Nie zapłacisz już więcej za subskrypcje. UOKiK poszedł na wojnę z gigantami
UOKiK zapowiedział, że nadchodzą zmiany. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się bowiem subskrypcjami, które nie mogą zostać podwyższone bez zgody opłacającego. Zajmuje się kilkoma podmiotami oferującymi subskrypcje, a pod naporem już jedna duża firma zmieniła praktyki.
Subskrypcje to w dzisiejszych czasach bardzo często wykorzystywany sposób na uzyskanie dostępu do usług – m.in. VOD, komunikacyjnych, ale nie tylko. Niezależnie od definicji wspólnym mianownikiem jest regularna płatność (najczęściej miesięczna lub roczna), która jest pobierana automatycznie przy rozpoczęciu nowego okresu rozliczeniowego. Dlatego ważne, aby ten aspekt był odpowiednio uregulowany. UOKIK zdaje sobie z tego sprawę, dlatego zajął się subskrypcjami.
Jak informuje UOKiK na swojej stronie internetowej, prezes urzędu przyjrzał się regulaminom subskrypcji różnych usług w ramach pakietów Amazon Prime. Zostały znalezione tam zapisy, które umożliwiały jednostronną zmianę cen w nowym okresie rozliczeniowym – czyli w razie zwiększenia cen firma mogłaby to zrobić z miesiąca na miesiąc, tak naprawdę bez dodatkowego informowania opłacających subskrypcję o takiej zmianie. Jak wiadomo, taki warunek niekorzystnie może wpłynąć na samego konsumenta, bo w razie zmiany w następnym okresie klient zobaczyłby większą pobraną kwotę na rachunku bankowym.
UOKiK jasno podaje, że podwyższenie cen subskrypcji nie powinno być stosowane, dopóki klient nie wyrazi zgody na przedłużenie abonamentu w nowych warunkach. Oznacza to, że tuż przed zmianą cen subskrypcji firma lub inna organizacja serwująca taką usługę musi odpowiednio wcześniej wysłać wiadomość (przykładowo mailem) o zmianie cen, ale co bardzo ważne – to nie wystarczy – konsument musi mieć bowiem możliwość akceptacji nowej ceny, co jest kluczowe.
Dzięki działaniom urzędu od jutra (tj. 7 grudnia) Amazon EU i Amazon Digital UK będą wysyłać do swoich klientów zawiadomienie, a nowi klienci otrzymają nowe warunki umowne, chociaż warto zaznaczyć, że Amazon Prime nie zmienił swojej ceny w Polsce od premiery (10,99 zł za miesiąc lub 49 zł za rok). Niemniej jednak to nie koniec batalii UOKiK z subskrypcjami – urząd analizuje sprawy subskrypcji oferowanych przez Apple, Disney+, Google (YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (również Game Pass), Netflix oraz Sony (PlayStation Plus).
Oznacza to, że w przyszłości wszystkie te firmy w razie podwyżek cenowych będą musiały nie tylko poinformować opłacającego subskrypcję o nadchodzących zmianach, ale także będą zobowiązane do zapewnienia możliwości akceptacji nowej ceny usługi w klarowny sposób. Na celowniku są firmy, które oferują bardzo popularne w naszym kraju subskrypcje. Chociaż podwyżki cen nie zdarzają się bardzo często, istotne jest, że aspekt subskrypcji również jest ważny dla UOKiK - z usług tego typu korzystają miliony Polaków, a z biegiem lat zdają się stawać coraz bardziej popularne.
Więcej o sprawach, którymi zajął się UOKiK: