Oto najdłuższy most na świecie. Nie jeżdżą po nim auta
Najdłuższym mostem na świecie jest ten kolejowy. Gdyby stał w Polsce przecinałby sporą część kraju. Ale jest w Chinach i do dziś Wielki Most Danyang-Kunshan imponuje nie tylko długością, ale też czasem powstania.
Kiedy pisałem o najwyższym wieżowcu w Polsce wspomniałem o nietypowym rekordzie, który budynek pozwolił pobić. Z tarasu widokowego ulokowanego na wysokości 230 metrów fotografowie uchwycili najdalszy naziemny widok z Warszawy oraz z województwa mazowieckiego, jaki udało się sfotografować. Był nim... komin znajdujący się w Łodzi oddalonej o 114 km. Imponujące, prawda? A teraz wyobraźcie sobie, że chiński most ciągnie się jeszcze dalej niż odległość ze stolicy do Łodzi. Ma bowiem długość 164,8 km.
To oznacza, że jest niewiele krótszy niż dystans pomiędzy Warszawą a Kielcami (177,3 km) czy Lublinem (173 km) bądź Krakowem a Rzeszowem (168 km), za to dłuższy niż trasa z Warszawy do Łomży (151 km).
Oczywiście w Chinach te odległości pomiędzy miejscowościami są znacznie, znacznie dłuższe, ale rekord jest rekordem i most liczący sobie 164,8 km musi robić wrażenie nawet tam.
Most znajduje się na trasie szybkiej kolei łączącej Pekin z Szanghajem. Pozwala pokonać odcinek pomiędzy Szanghajem a miastem Nankin będącym dawną stolicą Chin. Ciągnie się prawie równolegle do rzeki Jangcy. 9 km pokonuje się nad jeziorem Yangcheng.
Budowa pochłonęła skromne 8,5 mld dol.
Most stanął w zaledwie cztery lata. Został ukończony w 2010 roku, ale pierwsze pociągi przejechały po nim rok później. Jego powstanie to zasługa przeszło 10 tys. robotników pracujących na budowie. Ma średnio 30 m wysokości i 79 m szerokości. Jak zapewniają konstruktorzy, mimo słusznych rozmiarów imponująca konstrukcja jest w stanie przetrwać nawet w trudnych warunkach, takich jak tajfuny czy trzęsienia ziemi.
Na Spider's Web piszemy o nietypowych budynkach:
Nie w ramach rywalizacji, ale z powodu czystej ciekawości warto porównać chiński most z najdłuższym kolejowym mostem w Polsce
Znajduje się w Grudziądzu i łączy brzegi Wisły. Ma długość 1098 m, a oryginalnie został wybudowany w latach 1876–1879. W czasie II wojny światowej został zniszczony. Jego odbudowa odbyła się w latach 1947-1951. Za projekt odpowiadał wówczas Franciszek Szelągowski - inżynier mostownictwa, prof. zw. dr. hab. inż. Politechniki Warszawskiej. Był prekursorem zastosowania spawalnictwa w konstrukcjach mostowych, a według jego projektu wybudowano ok. 50 konstrukcji mostowych, w tym charakterystyczny most średnicowy w Warszawie.
Po moście im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu mogą jeździć też samochody. W tym jest lepszy od tego chińskiego giganta.