REKLAMA

Ludzie nie wierzą już starym mediom, więc wybrali TikToka. Zaraz, co?

Czy TikTok jest bardziej wiarygodny niż tradycyjne media? Czy młodzi ludzie wolą, gdy to algorytm dobiera im newsy, zamiast wydawcy?

TikTok
REKLAMA

Nowe badania pokazują, że młodsze pokolenie woli pozyskiwać informacje z mediów społecznościowych, wyszukiwarek i agregatorów niż z mediów tradycyjnych. Niby nic odkrywczego, ale taki stan rzeczy niesie określone konsekwencje.

REKLAMA

Młodzi ludzie preferują TikToka jako źródło newsów

Coroczny raport Reuters Institute for the Study of Journalism dotyczący mediów informacyjnych w erze cyfrowej mówi o tym, że celebryci, influencerzy i osoby związane z mediami społecznościowymi przyciągają większą uwagę niż dziennikarze na platformach takich jak TikTok, Instagram i Snapchat.

TikTok został uznany za najszybciej rozwijającą się platformę społecznościową. Aż 20 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat korzysta z niego jako źródła informacji, co stanowi wzrost o pięć punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.

Interesujące są, których interesuje dany temat na każdej platformie społecznościowej. Twitter wygrywa pod względem wiadomości o wojnie w Ukrainie, a TikTok zdobył pierwszą pozycję w newsach "które mają nas rozbawić":

Źródło: Reuters Institute Digital News Report 2023

Przeczytaj także:

Ludzie przestają ufać newsom?

Zaufanie do portali informacyjnych spadło o 2 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego roku. Przeciętnie, 40 proc. osób twierdzi, że wierzy w nie, jak i wiadomości "w większości przypadków".

Raport podkreśla, że osoby urodzone w latach 2000 prawdopodobnie nie będą preferować tradycyjnych stron internetowych, ani mediów telewizyjnych i prasowych. 

Tylko mniejszość respondentów uważa, że dobór newsów z wcześniej przeglądanych źródeł jest skutecznym sposobem pozyskiwania informacji. Zaskakująco, ludzie bardziej preferują, aby ich informacje były dobierane przez algorytmy, niż przez redaktorów czy wydawców.

Badanie przeprowadzono online na 46 rynkach, w tym na naszym rodzimym, i wzięło w nim udział 94 tys. dorosłych respondentów, po około 2 tys. na kraj.

Raport wskazuje też na spadek zainteresowania newsami, gdzie tylko 48 proc. respondentów deklaruje, że jest bardzo lub niezwykle zainteresowanych nimi, w porównaniu do 63 proc. w 2017 roku.

Polacy nie płacą za treści, ale starają się omijać newsy

Na pytanie "Czy płaciłeś(-aś) za treści informacyjne online lub korzystałeś(-aś) z płatnego internetowego serwisu informacyjnego w ciągu ostatniego roku? (Może to być subskrypcja cyfrowa, subskrypcja łączona cyfrowa/drukowana, darowizna lub jednorazowa płatność za artykuł, aplikację lub e-wydanie)", aż 14 proc. respondentów z Polski (grupa badawcza z każdego kraju wynosiła 2 tys. osób) odpowiedziało twierdząco. Najczęściej płacą Norwegowie (39 proc.), a najmniej z badanych krajów - Japończycy i Brytyjczycy.

REKLAMA
Źródło: Reuters

Co ciekawe, jeśli chodzi o odsetek respondentów, którzy starają się aktywnie omijać treści informacyjne, aż 44 proc. Polaków odpowiedziało twierdząco - tak, czasami lub często starają się unikać newsów. Jesteśmy tuż za Grecją i Bułgarią (57 proc.), oraz Argentyną (44 proc.).

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA