Aplikacje przestały się uruchamiać? To problem z Windowsem 10 i 11
Microsoft informuje o nowym problemie, jaki występuje w systemach Windows 10 i Windows 11. U niektórych użytkowników wybrane aplikacje nie chcą się uruchamiać po ich aktualizacji. Ominięcie tej usterki na dziś jest dość czasochłonne.
Listopadowa aktualizacja systemów Windows okazała się bardzo ważna – sam namawiałem do jej niezwłocznego zastosowania. Sprawa była pilna z uwagi na fakt, że uaktualnienie usuwało dwie luki bezpieczeństwa typu zero-day: a więc takie, które są już znane cyberprzestępcom i przez nich wykorzystywane. Na co dzień podejście do aktualizacji powinno być jednak nieco bardziej powściągliwe.
Czytaj też:
Nowy kod może i usuwa stare błędy, ale może też wprowadzać nowe. Dlatego też – jeśli update nie usuwa jakiejś krytycznej usterki związanej ze stabilnością czy bezpieczeństwem – poprawną praktyką jest odczekanie kilku dni od publikacji nowego kodu. Głównie po to, by inni sprawdzili czy na pewno z nim jest wszystko w porządku. Ilustracją czemu to może być pożyteczne niech będzie wspomniana listopadowa aktualizacja systemów Windows.
Windows 10, Windows 11: aplikacje przestają się uruchamiać po aktualizacji.
Jak informuje Microsoft, listopadowa aktualizacja systemów Windows 10 i Windows 11 wprowadziła nową usterkę do modułu Instalator Windows (MSI). W jej wyniku niektóre aplikacje u niektórych użytkowników mogą przestać się uruchamiać. Konkretniej, chodzi o programy, do których wyszły uaktualnienia po zastosowaniu listopadowej aktualizacji systemu.
Niestety, na dziś jedynym sposobem na ominięcie tego problemu jest usunięcie aplikacji i zainstalowanie jej na nowo. Reinstalacja usuwa problem i program znów powinien działać, w tym w swojej nowszej wersji. To może być drobna niedogodność, jeżeli mówimy o jakimś prostym narzędziu. Niektóre programy wymagają jednak sporo pracy przy ich instalacji – na przykład aplikacje antywirusowe, które są bardzo często uaktualniane i które głęboko integrują się z systemem.
Problem ma być usunięty w ramach jednej z najbliższych łatek. Microsoft nie komunikuje przy tym chęci opublikowania jej poza harmonogramem. To by miało oznaczać, że wszystko wróci do normy dopiero w drugi wtorek grudnia. Nie jest przy tym jasne ilu użytkowników jest dotkniętych problemem. Na moim komputerze ten nie występuje, podobnie jak na PC kolegów i koleżanek ze Spider’s Web. To jednak bardzo marna próba statystyczna, a wpisy w mediach społecznościowych sugerują, że problem jest poważniejszy.