Nie ogarniasz zmian w prawie konsumenckim? Spokojnie, UOKiK przygotował świetny poradnik
Z dniem 25 grudnia w życie wejdzie nowe prawo konsumenckie. Zmienią się terminy, szczegóły i sposoby realizacji rękojmi i zwrotów. Nie daj się zaskoczyć i poznaj swoje nowe prawa.
Dlatego też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną witrynę poświęconą wszystkim zmianom, które zajdą w m.in. procesie realizacji zwrotów i reklamacji towarów zakupionych przez Internet.
Jak będą wyglądały e-zakupy po 25 grudnia?
Po pierwsze, termin na odstąpienia od umowy zakupu, zawartej przez Internet, wydłuży się z 10 do 14 dni. Konsument będzie miał więcej czasu na poznanie produktu i sprawdzenie, czy towar spełnia jego oczekiwania i jest zgodny z opisem i parametrami podanymi na stronie internetowej e-sklepu.
Nowa ustawa reguluje również kwestię kosztów, gdy klient odeśle zakupiony towar. Koszty te poniesie konsument, ale sprzedawca jest winien je zwrócić razem z pieniędzmi za odesłany produkt. Nowe przepisy nakazują handlarzowi zwrot kosztów wysyłki towaru, jednak jedyne w wysokości najtańszej oferowanej przez siebie opcji dostawy. Odsyłając produkt kurierem lub dodatkowo ubezpieczając paczkę, możemy łatwo przekroczyć pułap najtańszej dostawy u danego sprzedawcy. Warto o tym pamiętać.
Ważną zmianą dla klientów i sprzedawców jest zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Prawo gwarantuje nam możliwość rozpakowania przesyłki i sprawdzenia produktu w taki sposób, jak moglibyśmy zrobić to w stacjonarnym sklepie. Jeśli towar nie spełni naszych wymagać, możemy go zwrócić. Jednak sprzedawca będzie mógł nas obciążyć kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru. Ma to uchronić sprzedawców przed klientami, którzy odsyłali używane produkty, które nie nadawały się do dalszej sprzedaży jako nowe towary.
Nowa ustawa ureguluje też kwestię terminu zwrotów kosztów. Jeśli powiadomimy pisemnie sprzedawcę o decyzji związanej ze zwrotem w terminie 14 dni, to będzie on mógł wstrzymać się ze zwrotem kosztów towaru oraz wysyłki do czasu, fizycznego odebrania naszej paczki. Pozwoli to sprzedawcy na sprawdzenie jej zawartości, zanim przeleje nam pieniądze.
UOKiK przypomina też, że zakazane jest stosowanie dodatkowych kosztów zależnych od wybranej formy płatności. Sprzedawca nie będzie mógł zażądać od klienta opłaty, która będzie przewyższała koszty, które sam poniósł. Przykładem może być dodatkowa opłata za płatność kartą. Według nowej ustawy nie będzie ona mogła przekraczać wysokości prowizji, którą sprzedawca zapłacił firmie obsługującej transakcję.
Na nowej stronie UOKiK wyjaśnia również wszelkie szczegóły związane z rękojmią, zwrotem towaru, gwarancją i wadami towarów. Przygotowano specjalny słowniczek oraz zestawienie terminów, które powinien znać każdy konsument o sprzedawcy nie wspominając.
Znajdźcie chwilę wolnego czasu i zapoznajcie się z informacjami dostępnymi na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Po 25 grudnia może już nie być czasu na naukę. Prawo wejdzie w życie i wszyscy powinni je znać oraz stosować.
*Zdjęcia pochodzą z Shutterstock.