Tomek Karwatka, prezes Divante jednego z wiodących e-commerce software house'ów na świecie, zwraca uwagę, że w przeróżnych scenariuszach analizujących obecną sytuację globalizację postrzega się jako jedną z przyczyn dzisiejszych problemów. Dlatego ludzie zaczną doceniać lokalność. — Byłem na webinarze z Nassimem Nicholaem Talebem, autorem głośnej książki „The Black Swan” („Czarny łabędź” od red.), który powiedział mi, że za sprawą globalizacji mamy nagromadzenie drobnych, małych sytuacji. Każda z nich to małe ryzyko, które zaczyna nam zagrażać. Ludzie zaczynają się obawiać globalizacji. To wszystko sprawia, że rośnie lokalny patriotyzm — opowiada nam Karwatka i dodaje, że dzięki takiemu podejściu ludzie będą częściej wybierać np. lokalną kawę od Filipa, zamiast ziaren z niemieckiej korporacji Tchibo, która zanim trafi do Polski przechodzi po drodze przez dwadzieścia centrów logistycznych.