Czerwona strzała z Holandii na polskich torach. Na trasach lokalnych takich udogodnień nie było
To nie latający, ale pędzący Holender. Dosłownie, bo pociąg został odkupiony od Holendrów, a teraz spotkać można go na trasie obsługiwanej przez PKP Intercity. Dzięki temu komfort podróży znacząco wzrósł.
Czerwona rakieta to pociąg DM90. Zadebiutował oficjalnie na trasie TLK Sudety, która łączy Kraków z Jelenią Górą. PKP Intercity podkreśla, że wcześniej w podróż wyjeżdżały stare składy, pozbawione takich wygód jak gniazdka do ładowania telefonów czy klimatyzacja. Na pokładzie DM90 to wszystko jest dostępne, więc podróż staje się bardziej komfortowa.
PKP Intercity wynajmuje spalinowe pociągi od SKPL. W sumie firma kupiła 32 takie pojazdy w 2020 r., ale dopiero w lutym 2024 r. zostały dopuszczone do ruchu. Nieoficjalny debiut we współpracy z PKP Intercity nastąpił pod koniec marca, kiedy to na odcinku Jasło-Zagórz skład był pojazdem zastępczym. We wrześniu zaś pojechał z Krakowa do Zagórza.
Ściągnięte z Holandii pociągi mają też wozić pasażerów PKP Intercity w Bieszczady. Jedną z tras - z Sanoka do Uherzec w Bieszczadach – właśnie DM90 obsługuje już Polregio. Fakt, że teraz pojawiły się na linii Kraków – Jelenia Góra powoduje, że więcej osób będzie mogło się nimi przejechać.
Pojazdy użytkowane przez holenderskie koleje do 2018 r. nie są nowe i mają przeszło 25 lat, ale po odświeżeniu i przystosowaniu do polskich warunków i tak mogą zapewnić większy komfort niż dotychczasowe pociągi kursujące na niektórych trasach.
Przed uzyskaniem dokumentów pozwalających na eksploatację holenderskich pojazdów w Polsce konieczne jest jeszcze wyposażenie ich w wymagane przepisami krajowymi urządzenia zabezpieczenia ruchu. W ramach prac dostosowujących DM90 do potrzeb stawianych przez polskich klientów zamierzamy przeprowadzić regenerację foteli w przedziałach klasy drugiej. Natomiast przedział pierwszej klasy uzyska całkowicie odmienną od obecnej aranżację oraz zupełnie nowe fotele zapewniając tym samym wyższy komfort podróży. Przedział WC zostanie wyposażony w nową toaletę z zamkniętym obiegiem. Nie zapomnimy też o osobach o ograniczonej sprawności ruchowej. Na wyposażeniu każdego pociągu znajdzie się kompaktowa rampa ułatwiająca wsiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich
– tak w 2021 r. w rozmowie z Rynkiem Kolejowym wyjaśniał Albert Mikołajczyk ze spółki SKPL Cargo.
Docelowo na niezelektryfikowane trasy Intercity chce wypuszczać pojazdy spalinowo-elektryczne, które dostarczy Newag.
Pasażerowie są zadowoleni z czerwonej rakiety
Na Twitterze swoimi obserwacjami dzielą się ci, którzy mieli okazję przejechać pociągiem. „Zmiana na plus” – pisze jeden z pasażerów. Na Facebooku ktoś cieszy się, że „stary tabor odchodzi w zapomnienie”, ale nostalgia ciągle jest silna:
troszkę mi smutno, że już nie będę mógł latem otworzyć okna i podziwiać przepięknych widoków na trasie jak to dotychczas miało miejsce
No cóż – dla niektórych stara kolej to piękne wspomnienia, ale większość pewnie szybko doceni zalety klimatyzacji w gorące dni.
Więcej o zmianach na polskiej kolei przeczytasz na Spider's Web: