REKLAMA

Trzaskowski już nie będzie pokątnie finansował kampanii na Facebooku. Znika ważny typ reklam

Unia Europejska zakazała emisji reklam politycznych na platformach społecznościowych. Już niebawem na Facebooku i Instagramie nie zobaczysz opłaconych postów o politycznej tematyce.

Trzaskowski już nie będzie pokątnie finansował kampanii na Facebooku. Znika ważny typ reklam
REKLAMA

Gigant technologiczny kolejny raz dopasował się do prawa obowiązującego w krajach Unii Europejskiej. Tym razem nowe przepisy dotyczące przejrzystości i targetowania reklam politycznych (TTPA) uderzają w partie polityczne. Także te działające na terenie Polski. Zmiana zacznie obowiązywać jeszcze w tym roku.

REKLAMA

Koniec reklam politycznych na Facebooku. Unia Europejska się z nimi rozprawiła

Jak informuje serwis France24, od października 2025 r. na terenie Unii Europejskiej wejdą w życie nowe zasady. Od tego momentu nie będzie można reklamować żadnych treści politycznych, wyborczych i społecznych.

Władze UE tłumaczą tę decyzję chęcią zwiększenia przejrzystości reklamy internetowej. Przytacza się aferę związaną z dawną firmą Cambridge Analytica należącą do Facebooka. Skandal wyszedł na światło dzienne w 2018 r., kiedy spółka została oskarżona o nieuprawniony dostęp do danych osobowych milionów użytkowników Facebooka.

Firma miała wykorzystywać je do kierowania reklam politycznych podczas wyborów prezydenckich w USA z 2016 r. oraz referendum dot. Brexitu.

W Polsce niedawno mieliśmy sytuację związaną z wyborami prezydenckimi. NASK (rządowa organizacja zajmująca się cyberbezpieczeństwem) miał wykryć próbę ingerencji w kampanię wyborczą. Wykupowano reklamy, które stawiały jednego kandydata w dobrym świetle (Rafała Trzaskowskiego) i dyskredytowały pozostałych (Karol Nawrocki, Sławomir Mentzen).

Według NASK pieniądze finansujące reklamy pochodziły zza granicy. Wirtualna Polska informowała, że za reklamami miała stać fundacja Akcja Demokracja powiązana z Koalicją Obywatelską.

Nowe przepisy Unii Europejskiej zakładają, że takich sytuacji nigdy już nie będzie. Meta zakaże reklam politycznych na Facebooku, Instagramie, a także na WhatsAppie, gdzie obecnie reklam jeszcze nie ma (a przynajmniej w krajach UE).

Oczywiście Meta to nie jedyna firma, która została zmuszona do wprowadzenia zakazu. Google już w ubiegłym roku poinformował, że od października 2025 r. nie będzie pozwalać na realizowanie reklam politycznych ze względu "nowe wyzwania operacyjne i niepewność prawną".

Meta ma na pieńku z władzą Unii Europejskiej.

Już wcześniej informowaliśmy o tym, że Komisja Europejska nałożyła na Metę karę w postaci 200 mln euro, ze względu na naruszenie przepisów Ustawy o Rynkach Cyfrowych (DMA). Kara została nałożona po próbie wprowadzenia modelu "płać lub zgadzaj się". Dotyczy to kwestii przetwarzania danych osobowych w reklamach - aby zrezygnować z przetwarzania danych, trzeba opłacić subskrypcję kosztującej 40 zł/mies.

Niech jeszcze Facebook zakaże oszukańczych reklam promujących fałszywe strony internetowe wykradające dane użytkowników i karty płatnicze. Wtedy będę zadowolony.

Więcej podobnych artykułów znajdziesz na Spider's Web:

Obrazek główny: JarTee / Shutterstock.com

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-25T17:39:07+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T17:19:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T17:08:35+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T16:37:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T15:35:32+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T14:43:47+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T13:45:11+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T13:00:05+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T12:38:54+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T12:02:39+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T08:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T06:26:19+02:00
Aktualizacja: 2025-07-25T06:17:05+02:00
Aktualizacja: 2025-07-24T18:54:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-24T17:38:58+02:00
Aktualizacja: 2025-07-24T14:55:11+02:00
Aktualizacja: 2025-07-24T14:00:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA