Gracze wolą dopłacić niż się męczyć. Ciekawe dane z rynku
Dane sprzedaży dużego sklepu z elektroniką sugerują, że ludzie nie chcą kart graficznych z 8 GB pamięci wideo. Modele z większą ilością VRAM dominują.

Informacje pochodzą z jednego z największych sklepów z komputerami w Niemczech - Mindfactory. Są publicznie dostępne i pokazują dysproporcje sprzedaży w kartach graficznych GeForce RTX 5060 Ti 16 GB i RTX 5060 Ti 8 GB. Mało kto kupuje 8-gigabajtowy wariant. To pokazuje wysoką świadomość w kontekście problemu pamięci w nowoczesnych kartach graficznych.
Gracze nie chcą 8-gigabajtowych kart graficznych. Wybierają wersje z 16 GB pamięci wideo
Sklep Mindfactory prowadzi jasną politykę sprzedanych komponentów. Każdy model dostępny na stronie internetowej marketu ma oznaczenie plakietką z liczbą sprzedanych egzemplarzy. To pokazuje popularność określonych wariantów kart graficznych oraz modeli.
Dzięki temu można sprawdzić, które karty graficzne się sprzedają, a które już nie. Serwis Techpowerup zebrał dane ze sklepu, z których wynika, że GeForce RTX 5060 Ti w wersji 8 GB sprzedała się tylko w 105 egzemplarzach. Jednocześnie klienci sklepu zakupili 1675 egzemplarzy wariantów wyposażonych 16-gigabajtową pamięć wideo.
Z prostej matematyki wynika, że RTX 5060 Ti 16 GB sprzedaje się 16 razy lepiej niż 8 GB. Jeśli nie śledzicie rynku GPU, dodam, że to praktycznie identyczne karty graficzne. W obu zastosowano identyczny układ graficzny, a więc w teorii powinny być to takie same. Różnią się od siebie dostępną pamięcią wideo, która szczególnie w nowszych grach ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o czystą wydajność (o czym w późniejszej części materiału).
Faktem jest to, iż bierzemy pod uwagę tylko jeden sklep. Mimo że jest to jeden z największych punktów sprzedaży sprzętu komputerowego w Niemczech, dane nie dają nam spojrzenia na cały, światowy rynek kart graficznych. Są co najwyżej dobrym punktem odniesienia. Różnice w sprzedaży również nie wynikają z kwestii dostępności. Na początku po premierze GeForce RTX 5060 Ti wariant 16 GB był znacznie lepiej dostępny (a przynajmniej w Polsce), ale to z czasem się unormowało.
Podobnie zresztą jest w Niemczech. Wynika to najprawdopodobniej ze świadomości klientów Mindfactory w kwestii wyboru kart graficznych. Wyniki potwierdzają, że gracze wolą wydać na swój sprzęt trochę więcej pieniędzy i mieć go na lata. W tym momencie warto zaznaczyć, że różnice cenowe między wariantami 8 GB i 16 GB są praktycznie znikome.
W Polsce GeForce RTX 5060 Ti 8 GB jest dostępny w cenie ok. 1700-1800 zł w zależności od wersji. Natomiast RTX 5060 Ti 16 GB to kwestia wydatku ok. 2000 zł wzwyż. Mówimy zatem o kwestii 200-300 zł. Mimo że obie karty graficzne mają do dyspozycji dokładnie ten sam układ graficzny, zdecydowanie lepiej wybrać model 16 GB.
16 GB to zbyt wiele w karcie graficznej tego segmentu. Ale 8 GB to jednocześnie zbyt mało
W świecie sprzętu komputerowego panuje jedna, bardzo ogólna zasada. Lepiej mieć za dużo pamięci niż za mało. Dotyczy to przestrzeni na dysku, RAM-u, ale też VRAM-u w kartach graficznych. Nadmiar pamięci oznacza zapas oraz większą przyszłościowość urządzenia. Natomiast niedobór może prowadzić do problemów z wydajnością.
Nie bez powodu Apple jakiś czas temu zrezygnował z 8 GB RAM w laptopach i komputerach i teraz wszystkie sprzęty z macOS wspierają co najmniej 16 GB. W urządzeniach z Windowsem wygląda to trochę inaczej. Wszystkie składane komputery stacjonarne pozwalają rozszerzyć RAM, który jest dedykowany dla procesora. Natomiast dedykowane karty graficzne korzystają z wbudowanej pamięci wideo, której nie można rozszerzyć.
Mała ilość pamięci w karcie graficznej może mieć bezpośredni wpływ na wydajność w grach komputerowych. Tego typu pamięć jest wykorzystywana do przechowywania informacji z gry - np. tekstur, zwykłego oświetlenia, raytracingu, czy innych efektów. Im bardziej skomplikowane efekty graficzne i rozdzielczość, tym gra potrzebuje więcej pamięci. Co się dzieje, gdy gra potrzebuje więcej pamięci niż ma do dyspozycji? Występują problemy z ładowaniem tekstur oraz innych informacji. Nie dość, że na ekranie możemy zobaczyć dziwne rzeczy, to jeszcze spotkamy spadki wydajności wyrażonej w kl./s.
Już dzisiaj 8-gigabajtowe karty graficzne miewają tego typu problemy. Szczególnie w grach, w których oświetlenie w pełni bazuje na technice ray tracingu. Takie produkcje wymagają nierzadko ogromnych pokładów VRAM-u. Nie chcę jednak myśleć, co będzie w przyszłości, gdy rynek gier jeszcze bardziej pójdzie do przodu.
Wtedy osoba, która kupiła w 2025 r. nową kartę graficzną 8 GB będzie mieć problem. Bo jego sprzęt może miewać kłopoty z dostępną ilością pamięci. Gdyby tego było mało, karty graficzne z 8 GB będą starzeć się znacznie szybciej niż propozycje z wyższymi pokładami VRAM-u. Tymczasem kupując trochę droższego GeForce’a RTX 5060 Ti z 16 GB pamięci, mamy spokój na lata. Taka wartość nie jest potrzebna dla układu z tego segmentu (w mojej opinii 12 GB w zupełności wystarczyłoby), ale zapewnia zakup na lata.
Dlatego dobrze, że gracze świadomie wybierają 16-gigabajtowe propozycje. Wam też polecam omijać propozycje z 8 GB VRAM, jeśli chcecie kupić kartę graficzną na lata. Nie dotyczy to jednak tylko kart graficznych NVIDII, ale też i AMD.
Więcej o sprzęcie komputerowym przeczytasz na Spider's Web: