Musk zadba o internet w pociągach? Intercity testuje Starlinki
Internet w pociągach PKP Intercity od lat jest przedmiotem żartów i szydery. Sposobów na poprawę było kilka, a ostatecznym może okazać się Starlink.

Testy już zostały przeprowadzone i pierwsze wrażenia są pozytywne. W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” rzecznik prasowy przewoźnika Maciej Dutkiewicz potwierdził, że technologia sprawdziła się w „pojeździe będącym w ruchu z prędkością 160 km/h” .
Na uwagę zasługuje stabilność połączenia – podkreślił przedstawiciel PKP Intercity.
Starlinki w pociągach mają też wady
Podstawowa to brak odbiorników Starlink do transportu kolejowego. Na dodatek spada jakość połączenia w terenach zurbanizowanych. Nigdy nie dogodzisz, wszak dziś problemem są szczególnie lasy i pola, gdzie zasięgu nie ma.
- Żeby sygnał mógł właściwie wniknąć do szybko jadącego pociągu, to stacje bazowe musiałyby być rozmieszczone na całej długości wzdłuż torów co kilkaset metrów. To jest nierealne - mówił swego czasu Spider's Web+ Marcin Ney, ekspert ds. telekomunikacji w Orange Polska.
PKP Intercity szykuje kolejne testy Starlinków
Nie wiadomo, kiedy i na jakich trasach się odbędą. Póki co próby odbywały się bez pasażerów. Nie jest potwierdzone, czy w najbliższym czasie się to zmieni.
Nie tylko wyniki testów zdecydują o tym, czy Starlinki będą wykorzystywane w polskich pociągach. Ważne jest też pojawienie się odbiorników satelitarnych dla rynku kolejowego.
Jeśli nie Starlinki, to może coś od konkurencji? W końcu w najbliższych latach może pojawić się alternatywa dla rozwiązania Elona Muska. Europa szykuje własną odpowiedź na Starlinki. Podobne plany ma Amazon.
Po uruchomieniu Projekt Kuiper ma oferować użytkownikom dostęp do internetu o wysokich przepustowościach. Amazon zapowiedział trzy rodzaje odbiorników - od najmniejszego, kompaktowego modelu, po największy, oferujący najwyższe prędkości pobierania. Plany są ambitne: nawet najmniejsze anteny mają umożliwiać dostęp do internetu z prędkością do 100 Mb/s, natomiast najbardziej zaawansowane urządzenia zapewnią transfer do 1 Gb/s, porównywalny z łączem światłowodowym – informowaliśmy na łamach Spider’s Web.
Na razie PKP Intercity jedynie sprawdza technologię, ale być może w kolejnych latach lepszym wyborem będzie szczególnie europejska alternatywa. Tym bardziej że zachowanie Elona Muska względem Polski bywało, delikatnie mówiąc, niewłaściwe.
A jak działa internet w PKP Intercity?
W marcu informowaliśmy, że spółka inwestuje w nowy sprzęt, którego celem jest wzmocnienie sygnału i poprawa jakości internetu w wagonach. Rzecznik prasowy przewoźnika potwierdził „Rynkowi Kolejowemu”, że PKP Intercity systematycznie zwiększa liczbę wagonów z routerami w „technologii LTE, a także 5G, bazując na montażu własnym oraz w czasie przeglądów P5”.
Zdjęcie główne: Martyn Jandula / Shutterstock