REKLAMA

Pierwszy taki polski śmigłowiec już powietrzu. Nasza armia wchodzi na zupełnie nowy poziom

Historyczny moment dla polskiego lotnictwa, polskiej zbrojeniówki i Wojska Polskiego. Pierwszy w pełni wyprodukowany w Polsce śmigłowiec AW149 odbył swój dziewiczy lot. A to dopiero początek większej rewolucji.

Pierwszy taki śmigłowiec dla polskiego wojska. Nasza armia wchodzi na zupełnie nowy poziom
REKLAMA

Choć pierwszy AW149 dla polskiego wojska opuścił linię montażową już w 2023 r., to był to egzemplarz zmontowany we Włoszech, w zakładach Leonardo w Vergiate. Teraz sytuacja się zmienia. Maszyna, która w połowie kwietnia wzniosła się nad Świdnikiem, powstała od podstaw w Polsce – i to nie tylko z udziałem krajowej kadry, ale i w ramach pełnego transferu technologii. To przełom dla PZL-Świdnik i całego polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Świdnik ma powody do dumy

REKLAMA

Pierwszy lot "polskiego" śmigłowca AW149 nie był tylko formalnością – to kluczowy etap tzw. procedury ATP (Acceptance Test Procedure), czyli zestawu testów mających potwierdzić zgodność maszyny z założeniami projektowymi.

To również dowód na to, że zakłady w Świdniku są już w pełni gotowe nie tylko do produkcji seryjnej, ale i do serwisowania, obsługi, a w przyszłości nawet modernizacji tych maszyn.

Pierwszy wyprodukowany w Polsce AW149 podczas pierwszego lotu testowego.

Jak podkreślił Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik, 14 kwietnia 2025 to „data strategiczna” – nie tylko dla zakładów, ale i dla całego polskiego klastra lotniczego. Nowoczesny AW149 jest najbardziej zaawansowaną platformą w swojej klasie wagowej i już wkrótce zacznie trafiać do jednostek Wojsk Lądowych. A potrzeba jest duża – mówimy o kontrakcie na 32 maszyny, podpisanym jeszcze 1 lipca 2022 r.

Od Mi-8 do AW149 – czas na zmianę warty

Przez lata Wojsko Polskie korzystało głównie z sowieckich Mi-8 i Mi-17 – konstrukcji solidnych, ale zdecydowanie już przestarzałych. Nowy AW149 to nie tylko krok technologiczny naprzód, ale także realne zwiększenie możliwości operacyjnych armii. To tak jakbyśmy przesiedli się z wyprodukowanego w latach 70. dużego Fiata, do nowego mercedesa.

AW149 w barwach Wojska Polskiego

Maszyna ma ogromny potencjał rozwojowy – można ją wyposażyć w zaawansowane systemy walki elektronicznej, uzbrojenie, czujniki optoelektroniczne czy moduły ewakuacji medycznej. Co więcej, AW149 może służyć jako platforma do przyszłej integracji z systemami rozpoznania i precyzyjnego rażenia.

To szczególnie ważne jeśli myślimy o zwiększeniu mobilności 18. Dywizji Zmechanizowanej oraz 25. Brygady Kawalerii Powietrznej – dwóch kluczowych jednostek w naszym systemie szybkiego reagowania.

Dowiedz się więcej o polskich śmigłowcach:

Produkcja w Polsce to coś więcej niż montaż

To, co odróżnia obecny projekt od wielu wcześniejszych umów zbrojeniowych, to pełne osadzenie produkcji w Polsce. To nie tylko montaż końcowy – to także transfer wiedzy, narzędzi, procesów i kompetencji do lokalnych zakładów.

AW149 w barwach Wojska Polskiego

Już od początku szkolono polskich pracowników w zakładach Leonardo, by mogli przejąć całość procesu produkcyjnego. Efekty? Są imponujące: w ciągu niecałych trzech lat od podpisania umowy w Świdniku gotowa jest linia produkcyjna, a pierwszy śmigłowiec przeszedł lot testowy zgodnie z najbardziej rygorystycznymi standardami.

To nie tylko impuls dla lokalnej gospodarki, ale również sposób na budowanie realnej, strategicznej niezależności Polski w zakresie produkcji i obsługi sprzętu wojskowego.

Nowoczesna technologia dla nowoczesnej armii

AW149 to śmigłowiec XXI wieku – dosłownie. W konstrukcji wykorzystano nowoczesne materiały kompozytowe, zaawansowaną awionikę i cyfrowe systemy sterowania lotem.

Maszyna ma zasięg operacyjny ponad 800 km, osiąga prędkość przelotową około 270 km/h, może transportować do 18 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub prowadzić misje MEDEVAC z noszami i personelem medycznym na pokładzie. Śmigłowiec można też zamienić, po zamontowaniu rakiet, w zabójcę czołgów.

To wszystko czyni z AW149 doskonałą platformę do operacji w różnych warunkach – od misji bojowych, przez ratunkowe, aż po działania w ramach wsparcia cywilnego w czasie klęsk żywiołowych.

Więcej na Spider's Web:

Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC).

Maksymalna masa startowa: 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.

Co dalej?

Pierwszy lot to dopiero początek. W najbliższych miesiącach kolejne egzemplarze będą schodzić z linii montażowej w Świdniku, a równocześnie ruszy pełnoskalowa integracja maszyn z systemami armii.

Wszystko wskazuje na to, że polski AW149 stanie się nie tylko ważnym elementem krajowego potencjału obronnego, ale również potencjalnym towarem eksportowym – jeśli projekt okaże się sukcesem operacyjnym.

REKLAMA

PZL-Świdnik – który od lat był ważnym graczem w branży lotniczej – właśnie awansował do zupełnie nowej ligi. A polska armia zyskała sprzęt, który nie tylko odpowiada na obecne potrzeby, ale i daje możliwości rozwoju na przyszłość.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-24T13:42:19+02:00
Aktualizacja: 2025-04-24T08:41:24+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA