REKLAMA

Wykopią tunele dla szybkich pociągów. Jeden będzie prawdziwym rekordzistą

Zjedziemy głęboko pod ziemię, żeby błyskawicznie przemknąć przez miasto. Warszawa i Łódź szykują kolejowe tunele, w których śmigną pociągi dużych prędkości. Koniec z podziwianiem widoków, za to na miejscu będziemy znacznie szybciej.

tunel w Łodzi
REKLAMA

Najbardziej lubię wjeżdżać pociągiem do Katowic. Ostatni etap podróży to jazda na wysokości pierwszego piętra kamienic, można prawie zaglądać do okien mieszkańcom. W dole przemyka miasto, które przez chwilę obserwujemy z góry. Uwielbiam też fragment w Gdańsku – z dworca Głównego na Wrzeszcz, kiedy mija się stocznię i można podziwiać imponujące żurawie. Przejazd przez Warszawę też o dziwo jest przyjemny, szczególnie przez Wisłę, kiedy widać panoramę starówki i wyrastające wieżowce. Do Łodzi wjeżdża się nudno – bokiem, trochę po cichu, od mało ciekawych stron. Czasami jednak oddalenie się też ma swoje zalety. Przez to, że tory poniekąd omijają centrum Kalisza można oglądać z daleka nie tylko starówkę. Tak dostrzegłem fascynujący kościół. Zupełnie przypadkowo, mignął mi po drodze i od razu wiedziałem, że muszę go zobaczyć.

REKLAMA

Jeśli jednak będzie chciało się wkrótce jeździć szybko to trzeba będzie pożegnać się z widokami. Budowa linii Kolei Dużych Prędkości oznacza, że przynajmniej w Warszawie i Łodzi pociągi zjadą do podziemia. I to nawet głębiej niż metro.

- Tunel dla kolei dużych prędkości w Warszawie będzie mieć dokładnie 9,7 km. Jego koszt szacowany jest obecnie na 5,5 mld zł - mówi warszawskiej „Wyborczej” Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Pociągi jechać będą naprawdę głęboko pod ziemią

„Stołeczna” przypomina, że położony najgłębiej peron stacji metra Nowy Świat - Uniwersytet leży 23 m pod ziemią. Tymczasem te kolejowe wydrążone zostaną nawet 30 metrów pod powierzchnią terenu, jak szacuje Malepszak.

Warszawski tunel Kolei Dużych Prędkości, który będzie najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce, zacznie się za dworcem Warszawa Zachodnia i budowany będzie w kierunku zachodnim.

Nieco krótszym tunelem będzie ten w Łodzi. Miasto przypomina, że jest „coraz bliżej budowy” - pod koniec 2024 r. wpłynęło pięć ofert, a zwycięzca przetargu zostanie wyłoniony w drugiej połowie 2025 r.

Trasa łódzkiego tunelu będzie miała 4,6 km długości i średnicę 14 metrów, a jego głębokość ma wynosić od 24 do 33 m

W odróżnieniu od warszawskiego, będzie przebiegać przez ścisłe centrum miasta. Podobnie jak już powstający tunel średnicowy, wywołujący niemałe zamieszanie.

Koniec z widokami, ale za to do miejsca docelowego dotrze się znacznie szybciej. Podróż pod Łodzią pozwoli skrócić przejazd przez miasto, dzięki czemu szybkie pociągi, które będą mogły rozpędzić się do 320 km/h na linii Y, nie stracą na tym odcinku.

Docelowo ze stolicy do Łodzi dojedzie się pociągiem w 40 min, natomiast podróż do Wrocławia czy Poznania jedynie 100 min. Podziwianie miejskiego krajobrazu zostanie tym, którzy nie muszą liczyć czasu i aż tak bardzo im się nie spieszy.

REKLAMA

Więcej o podróżach pociągiem przeczytacie na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA