REKLAMA

Największy przetarg w historii kolei. Miliardy za 30 minut

Zmodernizowany zostanie odcinek stanowiący kluczową część międzynarodowej trasy Rail Baltica. Łączy Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, a w przyszłości także Finlandię. Na remoncie najbardziej jednak skorzystają okoliczni mieszkańcy.

Największy przetarg w historii kolei. Miliardy skrócą podróż o pół godziny
REKLAMA

To największy przetarg w historii polskiej kolei – z dumą ogłosiło Ministerstwo Infrastruktury. Przebudowa linii Białystok – Ełk pochłonie 6 mld zł.

REKLAMA

Inwestycja to 100 km linii kolejowej w nowym standardzie, 8 stacji i 10 przystanków (maja być „nowoczesne, komfortowe i bezpieczne), a także nowe systemy sterowania ruchem. Dzięki nim możliwy będzie „sprawny i szybki transport międzynarodowy i regionalny”.

Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Sprawne i bezpieczne kursowanie składów zapewnią nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości mijania się pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku

– zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.

- Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Na zmodernizowanej linii pociągi będą mogły pojechać 200 km/h

Dzięki temu podróż z Białegostoku do Ełku zajmie 55 min – o 30 min krócej niż obecnie.

Niektórych szokuje suma, ale zmian będzie naprawdę sporo. Powstaną nie tylko dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje, ale też niektóre zmienią swoją lokalizację, aby "kolej znalazła się bliżej mieszkańców".

Tak będzie w przypadku stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieniony zostanie w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.

Przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. PKP PLK zaplanowała budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami.

Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.

Rzecz jasna na przejazd zmodernizowaną trasą trzeba będzie jeszcze poczekać – zakończenie prac przewidziano na 2029 r. Musimy uzbroić się w cierpliwość, pocieszając się przy tym, że nowości na polskiej kolei w 2025 r. nie zabraknie.

REKLAMA

Więcej o technologii i PKP przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: przedwczoraj
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA