Coraz więcej turbulencji, pasażerowie przerażeni. Oto przyczyna
Podróż samolotem wiąże się z wieloma emocjami – od ekscytacji poznawaniem nowych miejsc po dreszczyk emocji podczas startu i lądowania. Jednak dla wielu osób, zwłaszcza tych z lękiem wysokości, największym utrapieniem są turbulencje. Te nagłe wstrząsy i podbicia mogą być nieprzyjemne, a nawet przerażające. Ale czy rzeczywiście stają się coraz częstsze i silniejsze?
W 2024 r. mieliśmy już kilka przypadków gwałtownych turbulencji, które zakończył się poważnymi ranami, a nawet śmiercią pasażerów.
Piekło na pokładzie samolotu
W maju 73-letni Brytyjczyk zmarł podczas lotu z Londynu do Singapuru. Według Singapore Airlines samolot wpadł w silne turbulencje i w ciągu trzech minut spadł z wysokości 1800 m. Mężczyzna zmarł na atak serca. Nie była to jedyna ofiara tego zdarzenia. Siedmiu pasażerów odniosło poważne obrażenia, a 53 innych pasażerów i jeden członek załogi zostało lekko rannych.
Pasażerowie opisali turbulencje jako "piekło".
Samolot po prostu wydawał się spadać. Trwało to prawdopodobnie tylko kilka sekund, ale pamiętam, jak wyraźnie widziałem buty, iPady, iPhone’y, poduszki, koce, sztućce, talerze i kubki latające w powietrzu i rozbijające się o sufit. Pan siedzący obok mnie pił filiżankę kawy, która wylądowała prosto na mnie. Było mnóstwo krzyków
- powiedział CNN Andrew Davies, pasażer lotu SQ321.
1 lipca samolot linii Air Europa lecący z Madrytu do Montevideo musiał awaryjnie lądować na brazylijskim lotnisku z powodu silnych turbulencji. Około 40 pasażerów, część ze skomplikowanymi złamaniami i poważnymi urazami głowy, przewieziono do szpitali w Natal.
W podobnych okolicznościach, w lipcu 2023 r., na pokładzie samolotu linii Hawaiian Airlines lecącego do Sydney w Australii, zostało rannych siedem osób. Natomiast w grudniu 2022 r. na pokładzie samolotu linii Hawaiian Airlines lecącego z Arizony do Honolulu rannych zostało 36 osób.
Turbulencje czystego nieba
Czy turbulencje są coraz groźniejsze i czy jest ich więcej? A może to ludzie więcej latają, w związku z czym mamy do czynienia z częstszymi wypadkami? Naukowcy dokładnie to policzyli. Wyniki nie napawają optymizmem.
Badania wykazały, że z powodu zmian prędkości wiatru na dużych wysokościach liczba przypadków silnych turbulencji wzrosła o 55 proc. między 1979 a 2020 r.
Każdego roku w USA Około 65 tys. samolotów doświadcza umiarkowanych turbulencji, a około 5500 wpada w silne turbulencje. Jednakże według Paula Williamsa, profesora nauk atmosferycznych z University of Reading w Wielkiej Brytanii, liczby te mogą wzrosnąć, ponieważ kryzys klimatyczny modyfikuje niektóre rodzaje turbulencji.
Badanie z września 2022 r. przewiduje, że do 2050–2080 r., nagłe i najniebezpieczniejsze turbulencje czystego nieba znacznie wzrosną na całym świecie, w szczególności na najbardziej uczęszczanych trasach lotniczych. Co gorsza, ten najmocniejszy rodzaj turbulencji będzie jeszcze gwałtowniejszy.
Częściej, mocniej, dłużej
Potrafimy skutecznie przewidzieć około 75 proc. turbulencji do 18 godz. naprzód. Istnieje jednak wiele rodzajów turbulencji – a niektóre mogą być trudniejsze do wykrycia. Silne turbulencje, które dotknęły lot Singapore Airlines, są często spowodowane niewidoczną turbulencją czystego nieba. Mogą one wystąpić bez ostrzeżenia i są jedną z głównych przyczyn wypadków lotniczych związanych z pogodą
- mówi Paul Williams.
Turbulencje czystego powietrza występują na dużych wysokościach, gdzie samoloty krążą po pozornie spokojnym, błękitnym niebie. Nie można ich zobaczyć gołym okiem i są niewykrywalne przez czujniki pokładowe. Nawet satelity nie widzą tego rodzaju turbulencji.
Nie tylko siła turbulencji będzie większa. Średni czas trwania turbulencji także wzrośnie. Zwykle podczas lotu transatlantyckiego można spodziewać się 10 minut turbulencji. Myślę, że za kilka dekad może to wydłużyć się do 20 minut lub pół godziny. Niestety dla pasażerów sygnał zapięcia pasów będzie włączany znacznie częściej
- dodaje profesor.
Dlaczego turbulencje stają się silniejsze?
Głównym powodem wzrostu częstotliwości i intensywności turbulencji jest zmiana klimatu. Globalne ocieplenie prowadzi do wzrostu temperatury atmosfery, co z kolei powoduje większe różnice temperatur między masami powietrza. Te różnice temperatur prowadzą do powstawania silniejszych wiatrów i bardziej gwałtownych turbulencji.
Czy turbulencje są niebezpieczne?
W zdecydowanej większości przypadków turbulencje nie są niebezpieczne. Samoloty są zaprojektowane tak, aby wytrzymać znacznie silniejsze turbulencje niż te, które zazwyczaj występują. Jednak w rzadkich przypadkach silne turbulencje mogą powodować obrażenia pasażerów i członków załogi.
Więcej lotnictwie przeczytasz na Spider's Web: