W Empiku wystarczy, że popatrzysz i już kupiłeś. Kupowanie okiem wchodzi na pełnej
Teraz za zakupy zapłacisz oczami. Nie zmyślam, sama już z tego skorzystałam. Wypróbowałam właśnie, jak to jest płacić za pomocą technologii płatności biometrycznych. Ten innowacyjny system został wprowadzony przez Mastercard, Empik oraz PayEye i jest to pierwszy w Europie taki program pilotażowy w ramach Mastercard Biometric Checkout. Miałam okazję przetestować ten sposób płatności... na własnych oczach.
Ale wy także wkrótce będziecie mieć taką możliwość. Dzięki współpracy z fintech PayEye i partnerem technologicznym Planet Pay, płatność biometryczna z wykorzystaniem fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy dostępna będzie od 12 czerwca w pięciu salonach Empik w Polsce. Do pilotażu wytypowano następujące lokalizacje: Warszawa Westfield Mokotów, Wrocław Bielany, Kraków Kazimierz, Poznań Posnania oraz Czeladź M1.
Jak to działa?
Aby zapłacić za zakupy, wystarczy spojrzeć na specjalny terminal eyepos. Nie potrzebujemy fizycznej karty, gotówki ani urządzenia mobilnego. Terminal rozpoznaje naszą tęczówkę i twarz. Proces wymaga precyzyjnej kalibracji, zatem nie ma ryzyka, że przypadkiem spojrzymy na terminal i zapłacimy.
Miałam okazję przetestować, jak to działa w praktyce. Aby skorzystać z tego sposobu płacenia, konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej PayEye, zarejestrowanie się, a następnie dodanie swojej karty płatniczej. Poza tym zostaniemy poproszeni o zrobienie zdjęcia naszej twarzy. Zostanie ono przetworzone na specjalny PayEye kod, dzięki któremu będą możliwe kolejne transakcje.
Jak wygląda pierwsza płatność spojrzeniem? Patrzymy w terminal, wpisujemy swój numer telefonu oraz podajemy kod PIN (nadany w aplikacji podczas rejestracji), znowu patrzymy w terminal i gotowe - płatność zrealizowana. Podczas kolejnych zakupów nie jest już wymagane wpisywanie numeru telefonu ani PIN-u - wystarczy spojrzenie. Dzieje się to błyskawicznie. Dosłownie w mgnieniu oka.
Skąd taki pomysł i dlaczego warto?
Pilotażowy program płatności biometrycznych to odpowiedź na rosnącą popularność technologii
opartej na biometrii. Według badań, aż 74% konsumentów deklaruje pozytywne nastawienie do technologii biometrycznych. W Polsce, 4 na 5 osób korzystało z zabezpieczeń biometrycznych, a w grupie wiekowej 18-25 lat prawie każdy miał już z nimi styczność.
Polacy korzystają z biometrii przede do zabezpieczenia telefonu/blokady telefonu czy komputera, weryfikacji tożsamości przy korzystaniu z konta bankowego oraz dla innych aplikacji (także do celów urzędowych), potwierdzania płatności przy zakupach online, a także jako klucza do domu czy samochodu.
Biometria staje się coraz bardziej popularna. I chociaż odcisk palca to wciąż najpopularniejsza metoda (59% korzysta i planuje nadal korzystać), to rośnie otwartość także na inne, szczególnie rozpoznawanie twarzy (47%) czy właśnie biometria siatkówki (36%).
Co powoduje wzrost popularności tej metody płatności? Przede wszystkim wygoda użytkowania, łatwość użycia (nie trzeba zapamiętywać kodów PIN/haseł) czy solidne zabezpieczenie.
Nowe rzeczy wzbudzają oczywiście obawy, wątpliwości - to normalne. Dlatego tak istotna jest edukacja w tym zakresie oraz lepsze wdrożenie w tę tematykę. I chociaż większość Polaków zna bardzo dobrze płatności zbliżeniowe oraz aplikacje płatnicze, to konieczne jest informowanie o tym, w jaki sposób działa ta technologia, jak przechowywane są dane i kto ma do nich dostęp.
Program Mastercard Biometric Checkout odmieni płatności w sklepach stacjonarnych. Jest oparty na globalnie obowiązującym zestawie norm opracowanych przez Mastercard, których przestrzegają banki, sprzedawcy i dostawcy technologii, co pozwala zapewnić bezpieczeństwo i prywatność podczas dokonywania płatności biometrycznych. Program Biometric Checkout podlega zasadom odpowiedzialności Mastercard za dane, zgodnie z którymi konsumenci mają prawo kontrolować sposób udostępniania swoich danych osobowych i czerpać korzyści z ich użytkowania. W ramach programu Biometric Checkout, Mastercard nie przetwarza żadnych danych biometrycznych, ale zapewnia, że tacy interesariusze jak Empik i PayEye, zachowują najwyższy poziom bezpieczeństwa i prywatności podczas realizacji płatności biometrycznych w sklepie.
- możemy przeczytać w informacji prasowej.
Mastercard i PayEye wierzą, że płatności biometryczne to przyszłość zakupów. Dzięki współpracy z Empikiem, konsumenci w Polsce mogą jako pierwsi w Europie przetestować to innowacyjne rozwiązanie.
Mastercard jest pionierem innowacyjnych i zwiększających bezpieczeństwo metod płatności oraz standaryzacji. Polska natomiast jest idealnym miejscem dla tak przełomowego programu pilotażowego. To właśnie nasz kraj był jednym z pierwszych, w którym zostały wprowadzone płatności zbliżeniowe kartami Mastercard, a polscy konsumenci są liderami w zakresie otwartości na innowacje. Pilotaż, który inicjujemy dzisiaj z Empikiem i PayEye to także potwierdzenie zaangażowania Mastercard w rozwój lokalnych technologii oraz wspieranie polskiego rynku elektronicznych płatności. Wierzymy, że biometria może zapewnić konsumentom najlepsze w swojej klasie doświadczenia, równoważąc wygodę i bezpieczeństwo, i nie możemy się doczekać skalowania naszego programu tutaj w Polsce
– mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Kampania rusza już w przyszłym tygodniu. Ruszajcie do wybranego Empiku, aby zobaczyć, jak to jest płacić jednym spojrzeniem.
Czytaj też: