Polacy powiedzieli, co sądzą o AI. To nie utrata pracy przeraża nas najbardziej
Narzędzia AI i szeroko pojęta sztuczna inteligencja są doskonałe zarówno do tworzenia treści marketingowych i na media społecznościowe, jak i do pomagania cyberprzestępcom. Choć w większości nie wierzymy, że AI zabierze nam pracę, to oczekujemy, że zostanie opodatkowana. Tak w dużym skrócie można opisać co Polacy myślą o AI.

Dobrze znany Polakom Payback przeprowadził badania metodą ankietową w celu przeanalizowania postrzegania szans i zagrożeń związanych z wdrożeniem i działaniem sztucznej inteligencji, a także poznania ich opinii co do obecnych i potencjalnych zastosowań AI.
Badanie zostało przeprowadzone na 404 respondentach, z których 60 proc. uważa, że potrafi zdefiniować czym są algorytmy sztucznej inteligencji, a 36 proc. z nich uważa, że nie czuje się dostatecznie poinformowana o aktualnym poziomie rozwoju sztucznej inteligencji. Z kolei aż 43 proc. osób miało problem z określeniem, czy ich poziom wiedzy na ten temat jest wystarczający.
Aż 82,3 proc. ankietowanych Polaków czerpie wiedzę o sztucznej inteligencji z internetu, a kolejnymi ulubionymi źródłami wiedzy są media społecznościowe (25,8 proc.) oraz telewizja (19,1 proc.). Co ciekawe, w tej materii Polacy kierują się ku rodzinie i znajomym (13,6 proc.) jako źródłu wiedzy - częściej niż ku szkoleniom, webinarom i konferencjom (10,2 proc.).
Ponad połowa Polaków (52 proc.) deklaruje, że nigdy nie korzystała z narzędzi opartych na szeroko pojętych modelach sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z kolei aż 12 proc. nie było w stanie stwierdzić, czy w ogóle kiedykolwiek korzystało z narzędzi AI.
Tak Polacy korzystają z AI
A wśród tych, którzy korzystali z narzędzi AI? Aż 27 proc. ankietowanych zadeklarowało użycie ChatGPT co najmniej raz, 12 proc. generowało grafikę, a jedynie 4 proc. dźwięk. Respondenci Payback wskazali bardzo wiele sposobów, w jakich korzystali z generatywnej sztucznej inteligencji. Najczęściej było to korzystanie jak z wyszukiwarki do znalezienia odpowiedzi (16,4 proc.), szukanie pomysłów (15,2 proc.), wykorzystanie do pracy (12,8 proc.) i nauki (7,7 proc.). 2,4 proc. konsultowało swoje decyzje z AI, a 5,4 proc. "tworzyło teksty".
Wśród osób, które nie korzystały z AI, najczęściej (18,1 proc.) wskazywanym powodem tego stanu rzeczy był brak potrzeby. 13,5 proc. wymieniało brak zaufania do owych narzędzi, a 8,7 proc. brak wiedzy co do tego jak z nich korzystać.
Wszyscy uczestnicy badania zostali zapytani o ocenę, czy obecne sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji są etyczne. Zdecydowana większość miała problem z odpowiedzią, wskazując opcję trudno powiedzieć (56 proc.). Drugą najczęściej wskazywaną była ocena negatywna (25 proc.). Pozytywnie etykę obecnego wykorzystania AI ocenia mniej niż co piąty Polak (18 proc.).
Widzimy zagrożenia, ale nie boimy się utraty pracy
Aż 51,8 proc. respondentów uważa, że rozwój sztucznej inteligencji przyczynia się do wzrostu przestępczości, a niemalże połowa (odpowiednio 49,9 proc. i 49,6 proc.) wskazuje na wzrost zagrożeń prywatności i wzrost bezrobocia. Jedynie 4,5 proc. ankietowanych nie widziało w AI żadnych zagrożeń.
Payback poprosił także respondentów o wskazanie sektorów gospodarki, w których ich zdaniem wykorzystywana jest już dzisiaj sztuczna inteligencja. Ponad połowa ankietowanych wskazała reklamę (61 proc.), marketing (59 proc.), social media (53 proc.), a tuż za nimi były odpowiednio media, grafika, IT i rozrywka. Wykorzystanie w polityce i prawie wskazało jedynie odpowiednio 17 proc. i 10 proc. ankietowanych.
Podobnie odpowiedzi wyglądały w przypadku pytania o to w jakich sektorach można potencjalnie wykorzystać AI. 38 proc. badanych wzkazało reklamę, 34 proc. zarówno marketing, jak i grafikę, po 32 proc. wskazało zarówno media, jak i medycynę, a 31 proc. rozrywkę oraz naukę i edukację. Ponownie najrzadziej wskazywanymi sektorami były prawo i polityka, a 11 proc. respondentów odpowiedziało, że nie powinno korzystać się ze sztucznej inteligencji.
Efektom pracy AI ufa zaledwie 15 proc. Polaków, ponad dwa razy więcej (33 proc.) jej nie ufa, a 52 proc. nie ma zdania.
Co ciekawe, 49 proc. badanych dostrzega możliwość zastępowania ludzi w pracy przez sztuczną inteligencję, lecz tylko 23 proc. badanych osób boi się utraty pracy na rzecz AI. Jednocześnie aż 61 proc. ankietowanych opowiada się za obłożeniem sztucznej inteligencji podatkami - tymi samymi, którymi są obłożone osoby pracujące. Natomiast 90 proc. oczekuje, że zostaną wprowadzone przepisy regulujące działanie i wykorzystanie AI.
Więcej na temat sztucznej inteligencji (AI):