Mówią, żebyś założył smartfony na oczy. Chcą trafić do pokolenia Z, ale o czymś zapomnieli
Producent Nokii, czyli HMD Global stworzył okulary w kształcie smartfonów. Tak chce podbić serca młodego pokolenia.
Dla większości HMD to po prostu kolejna marka smartfonów. Ja jednak widząc pierwsze smartfony wydane pod nowym szyldem miałem wrażenie, że producent stworzył zupełnie nową tożsamość – marki tworzącej elektronikę użytkową dla bombardowanego przez media pokolenia Z. Nie myliłem się, bo gdy smartfony HMD Pulse weszły do Polski, to komunikat prasowy mocno stawiał na "młodzieżowość".
HMD chce, żebyś założył smartfon na oczy
No, nie do końca smartfon, a okulary przeciwsłoneczne w kształcie smartfonów. Okulary wchodzą w skład kolekcji Phonecore, która została opracowana we współpracy HMD i marką odzieży Sinead Gorey i która ma na koncie wiele szalonych kreacji – w głównej mierze stworzonych dla kobiet. Oprócz okularów jest plecak na smartfon oraz pasek z kieszonką na smartfon.
Zapytacie zapewnie, dlaczego piszemy o pasku, okularach i plecaku na smartfona? Właśnie dlatego, że są one inspirowane nieodzownym i - już - obowiązkowym elementem naszego życia oraz oknem na świat za pośrednictwem mobilnego internetu.
A jak wiadomo, w internecie dzisiaj jest wszystko. Chętnie robimy zakupy w sieci, korzystamy z bankowości mobilnej i internetowej czy komunikujemy się z ludźmi za sprawą social mediów. 20 lat temu mało kto wyobrażał sobie rzeczywistość, w której każdy ma w kieszeni potężne narzędzie pozwalające na tak wiele. Tłum ludzi wpatrzonych w kawałek elektroniki w miejscu publicznym byłby czymś dziwacznym.
Przełóżmy to teraz na to, co widzimy na powyższych obrazkach. W okularach w kształcie smartfonu można zobaczyć dwie strony medalu. Dobrą i złą. O dobrej już wspomnieliśmy - jest nią natychmiastowy dostęp do informacji i komunikacji z bliskimi i znajomymi.
Jest też ten mniej pozytywny aspekt - smartfon to symbol uzależnienia od elektroniki. Wystarczy posiedzieć w kolejce do lekarza czy przejechać się komunikacją miejską, by zobaczyć, jak bardzo jesteśmy przykuci do ekranów. Jak upośledzają one nasze relacje z ludźmi. Innymi słowy, zakładając tego typu okulary, przywdziewamy symbol naszego zniewolenia.
W komunikacji marketingowej HMD pisze: "Po co się wtapiać, skoro urodziłeś się, żeby się wyróżniać? Czy sprawdziłeś naszą kolekcję Phonecore (...)". Tymczasem może być dokładnie odwrotnie, bo smartfon nie jest już od dawna elementem wyróżniającym, a okulary w jego kształcie niewiele tutaj zmieniają.
Oto nowa młodzieżowa tożsamość?
Inne oferowane akcesoria dla smartfonów – pasek czy plecak nie wydają się kontrowersyjne, jak okulary. Marka HMD Global zdaje sobie zapewne sprawę, że najbardziej młodzieżowym smartfonem jest iPhone. To telefony marki Apple są pożądane przez pokolenie Z i są symbolem tego produktu elektroniki użytkowej. Firma, do której należy fińska marka podjęła się zatem trudnego zadania dotarcia do najtrudniejszego klienta. To ciekawe, bo jednocześnie lubi grać na sentymencie, kierując się w stronę starszych odbiorców. Na przykład tych, którzy byli zakochani w smartfonach Nokia Lumia, a także tych, którzy używali Nokii 6310 czy Nokii 3210.
Więcej na temat smartfonów przeczytasz na Spider's Web: