REKLAMA

Kiedy będzie prąd? Gdzie sprawdzić, kiedy po awariach włączą prąd?

Prąd elektryczny to nieodłączny element naszego codziennego życia. Używamy go do oświetlania, ogrzewania, gotowania, ładowania urządzeń, do oglądania telewizji czy przeglądania internetu. Bez prądu czujemy się jak bez ręki, a czasem nawet jak bez głowy. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, jak i gdzie sprawdzić, kiedy będzie prąd, gdy nastąpi awaria lub planowe wyłączenie.

licznik prądu
REKLAMA

Brak prądu to sytuacja, która może się zdarzyć każdemu i w każdym momencie. Dlatego warto być na nią przygotowanym i wiedzieć, jak i gdzie sprawdzić, kiedy będzie prąd. Pamiętaj, że sprawdzając, kiedy będzie prąd, możesz skorzystać z różnych źródeł informacji, a brak prądu może być spowodowany awarią lub planowym wyłączeniem prądu.

REKLAMA

Awaria prądu może dotyczyć jednego budynku, kilku budynków, całej dzielnicy, miasta, regionu, a nawet kraju. W zależności od skali i przyczyny awarii czas przywrócenia prądu może się różnić od kilku minut do kilku dni.

Awaria może być spowodowana przez różne czynniki, takie jak uszkodzenie linii lub urządzeń przesyłowych czy rozdzielczych, przeciążenie sieci lub zbyt duże zapotrzebowanie na prąd, warunki atmosferyczne, takie jak burze, wichury, grad, śnieg, mróz, itp.

Więcej ważnych informacji o energii elektrycznej znajdziesz na Spider`s Web:

Planowe wyłączenie prądu to sytuacja, w której dostawca energii elektrycznej celowo zatrzymuje dostawę prądu do wybranych odbiorców lub obszarów. Zazwyczaj jest to związane z pracami konserwacyjnymi, modernizacyjnymi lub remontowymi na sieci lub urządzeniach elektrycznych. Celem planowego wyłączenia prądu jest zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności dostawy energii elektrycznej.

Planowe wyłączenie prądu jest zwykle zapowiadane z wyprzedzeniem przez dostawcę energii elektrycznej, który informuje odbiorców o terminie, godzinie i czasie trwania wyłączenia, a także o sposobie uzyskania dodatkowych informacji. Może ono trwać od kilku minut do kilku godzin.

Jak sprawdzić, kiedy będzie prąd?

Jeśli zauważysz, że w twoim domu, mieszkaniu lub miejscu pracy nie ma prądu, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to sprawdzić, czy to awaria, czy planowe wyłączenie. Jeśli stwierdzisz, że jest to awaria, możesz skontaktować się z dostawcą energii elektrycznej, aby zgłosić problem i uzyskać informacje o przewidywanym czasie przywrócenia prądu. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • Zadzwoń na infolinię dostawcy energii elektrycznej. Zwykle numer telefonu jest podany na fakturze lub na stronie internetowej dostawcy. Pamiętaj, że w czasie awarii infolinia może być obciążona i trudno się dodzwonić. Najczęściej numer, pod który możemy zgłosić nagłe zapytanie, to 991.
  • Wejdź na stronę internetową dostawcy energii elektrycznej. Zwykle na stronie znajduje się mapa lub lista aktualnych awarii i planowych wyłączeń, z podaniem lokalizacji, przyczyny i czasu trwania. Możesz też sprawdzić, czy dostawca ma aplikację mobilną, która umożliwia sprawdzanie stanu sieci i zgłaszanie awarii.
  • Sprawdź media społecznościowe dostawcy energii elektrycznej. Zwykle na profilach na Facebooku, Twitterze, Instagramie lub innych platformach dostawca publikuje komunikaty o awariach i planowych wyłączeniach, a także odpowiada na pytania i komentarze użytkowników.
  • Awarię można zgłosić także za pomocą formularza online lub SMS-a, np. klienci sieci Energa mogą wysyłać SMS-y o treści AWARIA na numer 3991.

Jeśli stwierdzisz, że to planowe wyłączenie, możesz sprawdzić, kiedy zostanie przywrócony prąd na podstawie informacji podanych przez dostawcę energii elektrycznej. Możesz to zrobić na te same sposoby, co w przypadku awarii, czyli przez telefon, stronę internetową, aplikację mobilną, media społecznościowe.

Jak przygotować się na brak prądu?

Brak prądu może być nie tylko uciążliwy, ale też niebezpieczny, zwłaszcza w zimie lub w upalne dni. Dlatego warto się na niego przygotować, aby zminimalizować jego negatywne skutki. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:

Zabezpiecz swoje urządzenia elektryczne przed uszkodzeniem. Wyłącz i odłącz od prądu wszystkie urządzenia, które nie są niezbędne do życia, takie jak komputery, telewizory, lodówki, kuchenki itp. Pozostaw włączone tylko te urządzenia, które są niezbędne do życia, takie jak alarmy, telefony, wentylatory itp. Jeśli masz możliwość, podłącz te urządzenia do zasilaczy awaryjnych, takich jak baterie, akumulatory, agregaty, panele słoneczne itp.

Zaopatrz się w źródła światła awaryjnego. Zadbaj o to, aby mieć pod ręką latarki, świeczki, zapałki, zapalniczki itp. Umieść je w łatwo dostępnych miejscach, takich jak szafki, szuflady, stoliki itp. Unikaj używania świec w pobliżu łatwopalnych materiałów, takich jak zasłony, dywany, ubrania itp. Nie zostawiaj świec bez nadzoru i gaś je przed snem lub wyjściem z domu.

Zaopatrz się w źródła ciepła awaryjnego. Zadbaj o to, aby mieć pod ręką koce, śpiwory, ubrania itp. Ubieraj się warstwowo, aby utrzymać ciepło ciała. Unikaj używania grzejników gazowych, elektrycznych lub naftowych w zamkniętych pomieszczeniach, ponieważ mogą one wywołać pożar lub zatrucie tlenkiem węgla. Jeśli masz kominek lub piec, upewnij się, że są sprawne i bezpieczne, i używaj tylko odpowiedniego paliwa, takiego jak drewno, węgiel, brykiet itp.

REKLAMA

Zaopatrz się w źródła żywności i wody awaryjnej. Zadbaj o to, aby mieć pod ręką zapas żywności niepsującej się, takiej jak konserwy, sucharki, batony, orzechy itp. Unikaj spożywania żywności z lodówki lub zamrażarki, jeśli prąd jest wyłączony dłużej niż 4 godziny, ponieważ może ona się zepsuć i spowodować zatrucie pokarmowe. Zadbaj o to, aby mieć pod ręką zapas wody pitnej, takiej jak butelkowana, filtrowana, gotowana itp. Unikaj picia wody z kranu, jeśli prąd jest wyłączony dłużej niż 24 godziny, ponieważ może ona być skażona bakteriami lub innymi zanieczyszczeniami.

Zaopatrz się w źródła komunikacji awaryjnej. Zadbaj o to, aby mieć pod ręką naładowany telefon komórkowy, powerbank, radio na baterie itp. Unikaj używania telefonu stacjonarnego, jeśli prąd jest wyłączony dłużej niż 48 godzin, ponieważ może on nie działać. Unikaj używania internetu, jeśli prąd jest wyłączony dłużej niż 72 godziny, ponieważ może on być niedostępny lub wolny. Używaj komunikacji awaryjnej tylko do niezbędnych celów, takich jak zgłaszanie awarii, uzyskiwanie informacji, kontaktowanie się z rodziną lub przyjaciółmi itp.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA