Aktorzy głosowi będą nieśmiertelni. Hollywood bierze ślub z AI
Jednym z problemów, który napotykają twórcy wieloczęściowych sag filmów i gier jest fakt, iż aktorzy mogą okazać się niedysponowani i nie dokończyć swojej roli. Nowo podpisane porozumienie pomiędzy związkiem zawodowym zrzeszającym pracowników i twórców w branży filmowej a firmą tworzącą AI repliki ludzkiego głosu ma zapewnić nieśmiertelność aktorów.
Wraz z rozwojem animacji, ale i dystrybucją filmów, seriali oraz gier aktorzy głosowi zyskali rozgłos oraz sławę nierzadko porównywalną z tym, jaką mają największe gwiazdy Hollywood. Jednak tak jak każdy człowiek, kiedyś i oni odejdą na emeryturę.
Jak pokazała wiele razy technologia, aktorzy mogą odejść na emeryturę, lecz ich wizerunek czy głos w pełnej krasie nadal mogą gościć w produkcjach. Wystarczy tu wspomnieć próby rekonstrukcji głosu Robina Wiliamsa, odmłodzenie Toma Hanksa, czy wykorzystanie wizerunku Carrie Fisher w "Gwiezdne wojny: Skywalker", która zmarła, gdy film jeszcze nie miał scenariusza. Najnowsze porozumienie pomiędzy SAG-AFTRA a Replica Studios sprawi, że aktorzy głosowi mogą stać się nieśmiertelni.
Nieśmiertelne głosy, ale i sprawiedliwe wynagrodzenie za użyczenie głosu. Porozumienie otwiera aktorom głosowym nowe możliwości
SAG-AFTRA, związek zawodowy reprezentujący dziesiątki tysięcy pracowników branży telewizyjnej i filmowej, ogłosił podczas targów CES osiągnięcie porozumienia w sprawie licencjonowania głosu aktorów głosowych na użytek gier komputerowych.
Duncan Crabtree-Ireland - główny negocjator związku - opisał porozumienie jako "torujące drogę profesjonalnym aktorom głosowym do bezpiecznego odkrywania nowych możliwości zatrudnienia dla ich cyfrowych replik głosowych". Umowa została zawarta w momencie, gdy Hollywood próbuje opracować rozwiązania prawne dot. wykorzystania sztucznej inteligencji. W ubiegłym roku SAG-AFTRA osiągnęła porozumienie z hollywoodzkimi studiami, które zakładają ochronę aktorów wobec nieuczciwego wykorzystania ich wizerunku do tworzenia deepfejków – a to udało się dopiero po wielomiesięcznym strajku. W rezultacie obecnie studia filmowe są zobowiązane do płacenia aktorom (i uzyskania ich zgody) przed użyciem ich wizerunku do wygenerowania repliki z użyciem AI.
Nowo osiągnięte porozumienie w sprawie wykorzystania głosu aktorów w grach stosuje podobne rozwiązania prawne. Jak opisuje Crabtree, umowa szczegółowo opisuje tworzenie "cyfrowych replik głosowych" i sposób ich wykorzystania przez studia tworzące gry (i inne firmy potencjalnie zainteresowane użytkiem głosu). Umowa zawiera postanowienia dotyczące m.in. minimalnych stawek, bezpiecznego przechowywania, a także "ograniczenia czasu, w którym replika wykonania może być wykorzystywana bez dalszej płatności i zgody".
Porozumienie pomiędzy SAG-AFTRA i Repblica Studios nie obejmuje potencjalnego wykorzystania replik na użytek dużych modeli językowych (np. do treningu i dostrajania systemów przetwarzających mowę na tekst), jednak dyrektor generalny Replica Studios Shreyas Nivas wyraził chęć dalszej pracy nad osiągnięciem porozumienia również na tym gruncie.
Więcej na temat sztucznej inteligencji: