Lekcja cyfrowa. Rząd zapowiada nowy przedmiot w szkole
Lekcja cyfrowa to nowy przedmiot, który ma wkrótce pojawić się w planie lekcji polskiej szkoły. Towarzyszyć ma on dzieciom już od pierwszej klasy szkoły podstawowej.
Programowanie, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, big data, internet rzeczy - to tylko niektóre z pojęć, które coraz częściej pojawiają się w naszym codziennym życiu. Żyjemy w erze cyfrowej, w której nowe technologie zmieniają sposób, w jaki pracujemy, uczymy się, komunikujemy i bawimy się.
Aby sprostać tym wyzwaniom i wykorzystać potencjał cyfrowej transformacji, potrzebujemy odpowiednich umiejętności i kompetencji. Dlatego rząd postanowił wprowadzić do programu nauczania nowy przedmiot - lekcję cyfrową.
Więcej ważnych informacji o cyberbezpieczeństwie znajdziesz na Spider`s Web:
Lekcja cyfrowa już w pierwszej klasie
Lekcja cyfrowa to nowy pomysł, który przedstawił Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, który ma na celu przygotować uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w cyfrowym społeczeństwie.
Powinniśmy mieć więcej przedmiotów dotyczących cyfrowej rzeczywistości dla młodzieży. Na pewno zwrócę się do ministry Nowackiej, abyśmy podjęli międzyresortowe konsultacje, by lekcja cyfrowa została wprowadzona do programu nauczania już od pierwszego roku. Skoro dzieci potrafią w wieku trzech, pięciu czy siedmiu lat doskonale obsługiwać tablet, to trudno, abyśmy tego problemu nie zauważali i nie kształcili ich w tym kierunku
- powiedział Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, w wywiadzie dla serwisu cyberdefence24.
Lekcja cyfrowa ma być obowiązkowa dla wszystkich uczniów od klasy pierwszej do ósmej szkoły podstawowej oraz dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Nowy przedmiot mógłby być wprowadzony od września 2024 r.
Morze cyfrowych możliwości
Na czym miałaby polegać lekcja cyfrowa? Nie znamy oczywiście szczegółów, ale mogłaby ona obejmować trzy główne obszary: programowanie, cyberbezpieczeństwo i cyfrowa rzeczywistość. W ramach lekcji cyfrowej uczniowie poznaliby zasady i zagrożenia związane z korzystaniem z internetu, mediów społecznościowych, gier i aplikacji, a także sposoby ochrony swojej prywatności, danych i urządzeń.
Taka lekcja mogłaby też pomóc im zrozumieć, jak działają i jak można wykorzystywać nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, big data, internet rzeczy, blockchain, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Lekcja cyfrowa powinna być prowadzona w sposób praktyczny, interaktywny i angażujący. Uczniowie powinni mieć możliwość tworzenia własnych projektów, gier, aplikacji, symulacji i eksperymentów oraz korzystać z różnych narzędzi i zasobów dostępnych w internecie.
Lekcja cyfrowa dla wszystkich
Lekcja cyfrowa to nie tylko nowy przedmiot, ale także nowa filozofia nauczania. Lekcja cyfrowa ma rozwijać u uczniów nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także postawy i wartości, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, odpowiedzialność. Nowy przedmiot ma być nie tylko źródłem wiedzy, ale także inspiracją i motywacją do dalszego rozwoju i samokształcenia.
Lekcja cyfrowa to ambitny i nowatorski projekt, który ma na celu podnieść jakość i atrakcyjność polskiej edukacji oraz przygotować uczniów do życia i pracy w cyfrowym świecie. Stwarza on wiele możliwości, ale także wymaga wielu umiejętności. Lekcja cyfrowa to inwestycja w przyszłość naszych dzieci i naszego kraju.
To lekcja dla wszystkich.