Facebook i YouTube gorsze niż polska służba zdrowia. Te liczby porażają
Ile polskojęzycznych użytkowników przypada na jednego moderatora na Facebooku czy YouTubie? Powiedzmy, że jest niewiele lepiej niż w polskiej służbie zdrowia.
Zgłaszając treści w różnych serwisach społecznościowych - niezależnie czy jest to Facebook, Instagram, czy TikTok - wielu z nas oczekuje szybkiej reakcji, odpowiedniej do zgłaszanej treści lub problemu. Jednak w praktyce równie wiele z nas wie, że w większości do odpowiadania na wszelkiego typu zgłoszenia oddelegowane są boty, automatycznie wysyłające odpowiedzi i podejmujące decyzje.
Mimo to polskojęzyczne wersje serwisów społecznościowych posiadają pełnoetatowych moderatorów, którzy sprawują piecze nad treściami publikowanymi przez użytkowników. Ile jest takich osób w Polsce? Jednym słowem: niewystarczająco.
Jeden moderator na 300 tys. użytkowników. Tak prezentuje się średnia w polskiej rzeczywistości cyfrowej
Anna Wittenberg, dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej, opublikowała na swoim profilu na Twitterze statystyki dotyczące ilości polskojęzycznych moderatorów i miesięcznych aktywnych użytkowników w najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Dane wskazane przez dziennikarkę pochodzą z raportów przejrzystości publikowanych z obowiązku wprowadzonego przez Digital Services Act.
Najmniej liczne grona moderatorskie - zarówno pod względem zatrudnionych, jak i współczynnika moderatorów do użytkowników - są odpowiednio na X (Twitterze), Pintereście oraz Snapchacie.
Na X co miesiąc aktywnych jest ponad 6,44 mln polskojęzycznych użytkowników, a treści kontroluje tam... jeden moderator. Oznacza to, że współczynnik wynosi jeden moderator na 6,44 mln użytkowników. Paradoksalnie, gorzej jest tylko na Pintereście, który według raportu posiada 5,42 mln polskojęzycznych użytkowników, lecz ani jednego moderatora.
Niechlubne podium zamyka Snapchat, na którym czterech moderatorów zajmuje się treściami zgłaszanymi przez 6,16 mln polskojęzycznych użytkowników - czyli jeden moderator na około 1,54 mln użytkowników.
Najwyższy współczynnik moderatorów do użytkowników posiada polskojęzyczny TikTok. 10,6 mln użytkowników otoczone jest wianuszkiem 208 moderatorów, co daje współczynnik na poziomie niecałych 51 tys. użytkowników na jednego moderatora.
Z kolei liczby u gigantów - Facebooka, Instagrama oraz YouTube'a - plasują się pośrodku stawki. Na 23,5 mln użytkowników Facebooka przypada 65 moderatorów - jeden moderator na 361 tys. użytkowników. Na Instagramie liczącym 16,8 mln miesięcznych, polskojęzycznych użytkowników jest to również 65 moderatorów - jeden moderator na 258 tys. użytkowników. Z kolei YouTube mając aż 33,1 mln polskojęzycznych użytkowników, zatrudnia 99 moderatorów treści, co daje mu współczynnik jednego moderatora na 334 tys. użytkowników.
Jednak jeżeli przyjmiemy, że 65 moderatorów Facebooka i Instagrama to zespół wspólny dla obu platform, wtedy współczynnik zamienia się na 40,3 miliona aktywnych polskojęzycznych użytkowników (łącznie) i 65 moderatorów - czyli 620 tys. moderatorów na jednego użytkownika.
W przypadku X jednoosobowe grono moderatorskie nie jest zaskoczeniem, gdyż Elon Musk po przejęciu serwisu społecznościowego zwolnił setki moderatorów z zagranicznych oddziałów (wtedy jeszcze) Twittera. Zwolnieni odpowiadali za m.in. analizę i moderację treści powiązanych z mową nienawiści, nękaniem, dezinformacją i informacji przekazywanych przez media państwowe.
Z kolei wysoki współczynnik moderatorów na TikToku podyktowany jest presjami społecznymi (ale i politycznymi) na platformę, która od dawna znajduje się w ogniu krytyki za m.in. promowanie negatywnych trendów i wartości wśród młodzieży, bycie jednym z wektorów dezinformacji czy dopuszczanie do publikacji w serwisie treści niewłaściwych i niepokojących.
Więcej na temat mediów społecznościowych:
Zdjęcie główne: Tada Images / Shutterstock