Najcięższe ładunki przewożone przez samoloty. Te rekordy długo pozostaną niepobite
Czy zastanawialiście się, jakie są najcięższe przedmioty, które kiedykolwiek zmieściły się do samolotu? Oto najbardziej niezwykłe i imponujące ładunki, które kiedykolwiek znalazły się w powietrzu.
Zacznijmy od tego, jak w ogóle możliwe jest przewożenie takich gigantycznych elementów. Otóż nie każdy samolot nadaje się do tego zadania. Potrzebne są specjalne konstrukcje, które mają wystarczająco dużą pojemność, moc i stabilność. Takie samoloty nazywane są transportowymi lub cargo.
Ich historia sięga początków lotnictwa, kiedy to wojsko potrzebowało szybkiego i bezpiecznego sposobu na dostarczanie sprzętu, zaopatrzenia i ludzi na front. Pierwszym samolotem zaprojektowanym specjalnie dla wojska był Wright Military Flyer z 1908 r. Mógł on zabrać na pokład dwie osoby i osiągnąć prędkość 64 km/h. Nie był to jednak samolot cargo, ponieważ nie miał żadnej przestrzeni ładunkowej.
Pierwszy lot transportowy w historii
7 listopada 1910 r. odbył się wyścig pomiędzy samolotem Wright Model B a pociągiem ekspresowym. Celem było przewiezienie 10 belek jedwabiu z Dayton w stanie Ohio, do sklepu w Columbus w stanie Ohio. W sumie trasa miała 100 km. Wright Model B pokonał pociąg i ukończył trasę w 57 minut. Ponieważ jest to pierwszy zarejestrowany lot wyłącznie cargo, można go uznać za punkt początkowy transportu lotniczego.
Pierwszym prawdziwym samolotem transportowym był Junkers F.13 z 1919 r. Był to niemiecki samolot cywilny, który mógł pomieścić czterech pasażerów lub ładunek o masie do 300 kg. Jego kadłub był wykonany z metalu, co było nowością w tamtych czasach. Był to pierwszy samolot komunikacyjny konstrukcji całkowicie metalowej. Samolot ten był używany do przewożenia poczty, towarów i ludzi w różnych częściach świata.
Więcej ciekawych artykułów o niezwykłych samolotach znajdziesz na Spider`s Web:
Wraz z rozwojem technologii i zapotrzebowania, samoloty transportowe stawały się coraz większe i mocniejsze. W czasie II wojny światowej powstały takie maszyny jak Douglas C-47 Skytrain, który mógł zabrać na pokład 28 żołnierzy lub ładunek o masie do 3 t, czy Boeing B-29 Superfortress, który mógł przenosić bomby atomowe o masie ponad 4 t.
Po wojnie samoloty cargo zaczęły służyć do celów cywilnych, takich jak transport humanitarny, medyczny, czy komercyjny. Powstały też samoloty o napędzie odrzutowym, które mogły latać szybciej i wyżej. Przykładem takiego samolotu jest Lockheed C-141 Starlifter, który mógł zabrać na pokład 70 t ładunku lub 200 żołnierzy.
No dobrze, ale jakie są rekordowe ładunki, które transportowano za pomocą samolotów? Oto największe i najcięższe transporty lotnicze w historii:
Największe i najcięższe ładunki
11 sierpnia 2009 r. linie lotnicze Antonov Airlines ustanowiły rekord świata, przewożąc 174-tonowy generator ALSTOM z Frankfurtu w Niemczech do Erewania w Armenii. Ze względu na to, że Armenia jest krajem śródlądowym, pokrytym obszarami górskimi, transport generatora mógł odbywać się wyłącznie drogą lotniczą. Urządzenie miało wymiary 16,23 m długości i 4,27 m szerokości.
Tylko największy samolot na świecie, An-225 Mrija, był w stanie sprostać temu zadaniu. Aby równomiernie rozłożyć ciężar na podłogę ładunkową, generator umieszczono w specjalnej ramie transportowej. Całkowity ciężar ładunku wyniósł 187,6 ton (łącznie z ramą), i w ten sposób generator stał się najcięższym jednoczęściowym ładunkiem kiedykolwiek przewożonym drogą powietrzną. Projekt został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. Do dziś wyczyn ten pozostaje aktualnym rekordem świata.
To jednak niejedyny rekord ustanowiony przez samolot An-225. Niesławnego 11 września 2001 r., maszyna przetransportowała na pokładzie cztery czołgi M1 Abrams z rekordową łączną masą 253,82 t. To najcięższy ładunek (składający się z wielu elementów), jaki został zabrany za jednym razem na pokład samolotu.
Najcięższa żywa istota, która leciała samolotem
Operacja Keiko Lift był to niezwykły projekt, który miał na celu przetransportowanie Keiko, orki znanej z filmu "Uwolnić orkę", z akwarium w Oregonie do jej naturalnego środowiska na Islandii. Była to pierwsza próba reintrodukcji długoterminowo uwięzionej orki do oceanu. Operacja ta wymagała specjalnego samolotu, zaawansowanej technologii i wielu ludzi zaangażowanych w opiekę nad Keiko. Orka ważyła 4,5 t.
Operacja Keiko Lift rozpoczęła się 9 września 1998 r., kiedy Keiko została umieszczona w specjalnym kontenerze z zimną wodą morską i załadowana na ciężarówkę. Następnie została przewieziona na lotnisko w Newport, gdzie czekał na nią C-17 Globemaster III. Samolot ten był jedynym, który mógł pomieścić Keiko i jej kontener, dwa razy zatankować się w powietrzu w trakcie lotu i wylądować na krótkim i nierównym pasie startowym.
Operacja Keiko Lift zakończyła się sukcesem 10 września 1998 r., kiedy Keiko dotarła do wyspy Heimaey na Islandii, gdzie znajdowała się jej tymczasowa zagroda w zatoce. Cała podróż trwała około 11 godzin, w tym 9 godzin lotu. Keiko była pierwszą orką, która została przetransportowana przez powietrze na tak długim dystansie i najcięższą żywą istotą, jaka leciała samolotem.
Główna ilustracja: An-225 Mrija