To coś przyleciało do nas z kosmosu. NASA musiała użyć wyjątkowego samolotu
W konkursie na najbrzydszy samolot świata należący do NASA samolot Super Guppy miałby szansę na podium. Mimo to trudno nie podziwiać tej latającej maszkary, jej konstruktorów i pilotów. Ten samolot wykorzystywany jest tylko do najtrudniejszych misji, w których trzeba przetransportować nietypowe części i elementy statków kosmicznych. Tym razem Super Guppy przewoził wyglądającą jak latający spodek osłonę statku Orion, który wrócił na Ziemię po okrążeniu Księżyca.
Należący do NASA samolot Super Guppy wylądował w poniedziałek w Alabamie z osłoną termiczną, która chroniła moduł załogi statku Orion podczas lotu misji Artemis I. W jej trakcie rok temu statek Orion okrążył Księżyc i powrócił na Ziemię. Była to misja bezzałogowa, w trakcie której sprawdzano wszystkie systemy misji.
Super Guppy pomaga wrócić na Księżyc
Jedyny w swoim rodzaju samolot z napędem turbośmigłowym przewiózł teraz osłonę termiczną z należącego do NASA Kennedy Space Centrum na Florydzie, na lotnisko w Huntsville, skąd osłona trafi do Marshall Space Flight Center. Tamtejsi technicy użyją specjalistycznego narzędzia frezującego, aby usunąć zewnętrzną warstwę materiału ablacyjnego z osłony termicznej, powłokę ochronną zwaną Avcoat. Jest to rutynowa analiza, która ma sprawić, że przyszłe misje załogowe będą bezpieczne. Film z transportu osłony zobaczycie niżej.
Wyjątkowy Super Guppy
Super Guppy i jest to jeden z najbardziej niezwykłych i niezastąpionych samolotów transportowych na świecie. Został zaprojektowany w latach 60. XX wieku przez firmę Aero Spacelines Industries (ASI) na bazie Boeinga C-97J Stratocruiser, samolotu pasażerskiego z lat 50. XX wieku.
Super Guppy ma ogromny, szeroki kadłub, który może pomieścić ładunki o niestandardowych rozmiarach, takie jak części rakiet, satelitów czy statków kosmicznych. Jest to jedyny samolot, który był w stanie przewieźć kompletny moduł S-IVB, trzeci stopień rakiety Saturn V, używanej do lotów na Księżyc.
Super Guppy ma długość 43 m, a średnica jego kadłuba wynosi 7,6 m. Wnętrze ładowni ma długość 28,8 metra i szerokość 4 m. Samolot może unieść ładunek o masie do 24 t i lecieć z prędkością 480 km/h. Napędzany jest przez cztery silniki turbośmigłowe. Ładunek jest wprowadzany do samolotu od przodu. Cały przód maszyny, w którym znajduje się kabina pilotów, jest odchylany na bok, opierając się na zawiasach i kole w przedniej części kadłuba.
Więcej o niezwykłych maszynach NASA przeczytacie na Spider`s Web:
W sumie powstało pięć egzemplarzy Super Guppy, z czego cztery są wersją Super Guppy Turbine (SGT), a jeden jest wersją Super Guppy (SG). Obecnie tylko jeden Super Guppy jest nadal w użyciu przez NASA, a pozostałe są wystawione w muzeach lotnictwa w Stanach Zjednoczonych i Francji.
Jego ogromne rozmiary i nietypowy kształt przyciągają uwagę zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Jeden z pilotów NASA, Brett Pugsley, powiedział: "To prawdopodobnie najciekawszy samolot, jaki kiedykolwiek pilotowałem". Super Guppy jest dowodem na to, że czasem nawet najdziwniejsze pomysły mogą się sprawdzić i służyć nauce i eksploracji kosmosu.