REKLAMA

Tak wygląda lądowanie ogromnego Herculesa na drodze w Polsce. Wszystko nagrała załoga

Niezwykły film z lądowania potężnych samolotów transportowych na zwykłej drodze w Polsce, zamieścił w internecie Sztab Generalny Wojska Polskiego. Nagranie daje nam rzadką możliwość zobaczenia jak wygląda tej wyjątkowy manewr widziany z kabiny załogi samolotu C-130 Hercules. Lądowanie odbywało się w ramach niecodziennych ćwiczeń Route 604.

Tak wygląda lądowanie ogromnego Herculesa na drodze w Polsce. Wszystko nagrała załoga
REKLAMA

Na wideo, które zobaczyć możecie niżej, "siedzimy" dosłownie tuż za pilotem samolotu transportowego C-130 Hercules. Na nagraniu słychać też informacje o wysokości, jakie otrzymuje załoga od systemu pokładowego.

REKLAMA

Ćwiczenia Route 604

Ćwiczenia Route 604 odbywają się w dniach od 25 do 29 września 2023 r. Są to pierwsze takie ćwiczenia polskiego lotnictwa od 20 lat. Ich celem jest przećwiczenie procedur lądowania i startu wojskowych statków powietrznych na drodze publicznej, aby w razie sytuacji kryzysowej umożliwić lotnictwu operowanie nawet po zniszczeniu macierzystej bazy. W ćwiczeniach biorą udział samoloty z czterech skrzydeł lotnictwa: taktycznego, transportowego, szkolnego i treningowego. Lądowały one na tak zwanym drogowym odcinku lotniskowym (DOL).

Drogowy odcinek lotniskowy (DOL) to specjalnie przygotowany fragment drogi, który może być wykorzystany jako pas startowy dla samolotów wojskowych. Taki odcinek musi być utwardzony i przystosowany do startów oraz lądowań samolotów wojskowych. Po obu stronach drogi znajdują się poszerzenia, gdzie maszyny mogą być tankowane i uzbrajane.

W Polsce istnieje kilka takich odcinków, ale tylko jeden z nich został wykorzystany do ćwiczeń Route 604. To droga wojewódzka nr 604 pomiędzy miejscowościami Ruskowo a Przeździęk Wielki, o długości około 3 km. W związku z ćwiczeniami, droga ta została całkowicie zamknięta dla ruchu od 18 września do 3 października.

Ćwiczenia Route 604 zostały podzielone na cztery etapy, w których uczestniczyły różne rodzaje samolotów. Pierwszego dnia zadania realizowały myśliwce MiG-29 i szturmowe Su-22 z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz myśliwce F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. Te samoloty są przeznaczone do walki powietrznej i niszczenia celów naziemnych. 

Drugiego dnia dołączyły do nich samoloty szkolno-treningowe M-346 z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Te maszyny służą do szkolenia pilotów na zaawansowanym poziomie. Trzeciego dnia DOL przejęły samoloty transportowe C-130, C-295 i M-28 z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Te samoloty są odpowiedzialne za przewóz żołnierzy, sprzętu i zaopatrzenia. Czwartego dnia piloci wszystkich typów samolotów wspólnie wykorzystywali DOL do szkolenia lotniczego.

Więcej o niezwykłych samolotach transportowych przeczytasz na Spider`s Web:

Na ziemi też ćwiczą

Ćwiczenia Route 604 są nie tylko wyzwaniem dla pilotów, ale także dla personelu naziemnego, który zapewniał bezpieczeństwo i obsługę samolotów. Wśród nich są inżynierowie lotniczy, strażacy, logistycy, kontrolerzy ruchu lotniczego, żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerii Wojskowej. Wszyscy oni musieli zadbać o to, aby droga była wolna od przeszkód, samoloty były sprawne i zatankowane, a komunikacja była płynna i skuteczna. W ćwiczeniach uczestniczyło łącznie ponad 500 osób i 30 samolotów.

Ćwiczenia Route 604 były nie tylko pokazem umiejętności i możliwości polskiego lotnictwa, ale także ważnym elementem przygotowania do obrony kraju. Takie ćwiczenia są bowiem niezbędne, aby sprawdzić, czy polscy piloci są w stanie lądować i startować z niekonwencjonalnych pasów startowych, gdyby ich bazy zostały zniszczone przez wroga. Takie sytuacje mogą się zdarzyć w czasie wojny lub kryzysu. Dlatego polskie wojsko musi być gotowe na każdą ewentualność i potrafić wykorzystać każdy dostępny środek do obrony suwerenności i terytorium Polski.

Samolot C-130 Hercules - latająca legenda

Samolot C-130 Hercules jest jednym z najbardziej znanych i uniwersalnych samolotów transportowych na świecie. Został zaprojektowany przez amerykańską firmę Lockheed w latach 50. XX wieku, aby sprostać wymaganiom wojska amerykańskiego w zakresie transportu ludzi i ładunków na średnich odległościach, z możliwością lądowania na nieutwardzonych pasach startowych. Pierwszy lot prototypu odbył się 23 sierpnia 1954 r., a pierwsze dostawy samolotów seryjnych rozpoczęły się w grudniu 1956 r.

Samolot C-130E Hercules

Od tego czasu samolot C-130 Hercules był produkowany w ponad 40 wersjach, różniących się między innymi napędem, wyposażeniem, pojemnością i zadaniami. Samolot ten był wykorzystywany nie tylko do transportu wojskowego, ale także do operacji specjalnych, wsparcia powietrznego, ratownictwa, tankowania, rozpoznania meteorologicznego, gaszenia pożarów czy ewakuacji medycznej. Samolot ten był także eksportowany do ponad 50 krajów, w tym do Polski.

Samolot C-130 Hercules w Wojsku Polskim

REKLAMA

Wojsko Polskie otrzymało pięć samolotów C-130 Hercules w wersji E w latach 2009-2012, w ramach bezzwrotnej pożyczki na cele wojskowe od USA. Samoloty te zostały wyremontowane i zmodernizowane przed przekazaniem Polsce. Samoloty te są obecnie na wyposażeniu 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu i służą do transportu ludzi i ładunków, zarówno w kraju, jak i za granicą. Samoloty te brały udział między innymi w misjach w Afganistanie, Iraku czy Mali.

W 2021 r. Wojsko Polskie podpisało umowę z USA na pozyskanie kolejnych pięciu samolotów C-130 Hercules, tym razem w nowszej wersji H. Samoloty te mają zwiększyć możliwości transportowe Wojska Polskiego i zastąpić starsze samoloty C-130E po roku 2029.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA